HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

PrittePuff

Trådstartare
MIn pojkvän har tvättat mina helskodda ridbyxor i tvätten med vanlig tvätt och vanligt tvätt- och sköljmedel. i alldeles för varm temperatur!! :eek: tror att dom ev. skulle kunna vara skodda med skintex. någon som har något tips för att dom inte ska bli mer förstörda?! han tvättade dom igår men jag upptäckte dom inte förrän nyss! har spolat dom i vatten en stund. hjälper det? finns det något som hjälper??? :confused:
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

det här är inget april-skämt om någon trodde det! jag vill inte få mina ridbyxor förstörda bara.
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

Är de helskodda i skinn och i övrigt i tyg?
Tyget tar nog inte så stor skada, krymper väl eventuellt lite..
I såfall kan du prova töja tyget för hand lite försiktigt utan att dra sönder sömmarna.

Prova att smörja skinnet på in och utsida så det inte torkar. :idea:
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

Rör på lädret under tiden det torkar och se till att du blir av med sköljmedlet. Lärderrengöring är bra till det. Smörj det inte under tiden det torkar däremot kan det vara behövligt efteråt.

Och som stallkatten sa sträck ut tyget!!!
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

:bow: tack!

men jag har ingen läderrengöring... jag har sköljt ordentligt med vatten, borde det räcka för att ta bort sköljmedelet? eller blir det akut ilfart till affären innan den stänger för helgen?
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

Tror inte du behöver oroa dig för sköljmedlet.
Se så tyget inte krympt, stäck i såfall.
Sedan ser du till att få de torra så du kan smörja lädret..
Lycka till! :)
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

haha...jag tvättar ALLTID mina helskodda ridbyxor i vanlig tvätt ;)

har aldrig vart några problem :p :D

(inget aprilskämt)
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

det beror ju på om man har läderskoning eller clarino typ. Man kan ju tvätta dom flesta konstskinnen.
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

tack!

tyget är något strechtyg.... så tror inte det krymper så mycke, men jag ska sträcka :)
vad ska jag smörja med? läderet är lite fluffigt eller vad man ska säga kanske lite mocka likt... typ... är osäker på vad det är för material.

innan så har jag tvättat med cavalclean (?) men inte alls så många gånger.. kanske en gång om året... :)
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

Jag har bla. Clarino, Deawoo och skintex (?) skoning.

Tvättar även mina helskodda Piqeur (1649kr) och Victor Hugo (1249kr) brallor i tvättmaskin :) dom måste väl vara med riktigt skinn för det priset? :)
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

haha ja det låter onerkligen så :P eller nåt eeeeexklusivt konstskinn :P
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

Min farmor tvättade mina Pikeur helskodda med ÄKTA skinn i tvättmaskinen på 60 grader och dom blev helt förstörda... :crazy: Så om dina Inte blir förstörde så är det inte äkta skinn heller.... :smirk:

Finns nästan ingen märken som har äkta skinn numera, inte dyra märken heller. Jag använder bara Pikeur-byxor och alla dom nya har konstskinn och kan tvättas i maskin.
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

okej.
det verkar inte vara någon fara direkt med mina byxor nu. dom har torkat och ser inte så värst förstörda ut. dom är bara lite stela... så då var det inge riktigt skinn i dom! :)

men det lilla dumma nu är att dom knappt blev rena ändå... ;) dom luktar fortfarande häst och dom är svarta så man ser inte om dom e smutsiga eller ej... ;)
 
Sv: HJÄLP!! helskodda läderridbyxor!

Jag har ridbyxor med äkta skinn (rådjurs skinn) - mina ska man tvätta i kallt vatten (för hand) eller i tvättmaskin på 30 grader med skinntvätt. För att få skinnet mjukt igjen så ska man sträcka dem, hänga dem upp för att torka + "röra" skinnet så att det blir mjukt igjen, annars så kan man smörja det in som en annan sa i ett tidigare inlägg här. Men nu är inte mitt skinn mocka liknande då, mitt är "glatt" skinn.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: nickan1
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp