Hjälp... Hovar, vinklar *bilder*

HUR ser man att en häst är trångskodd?? Jag ser ingenting på Battis skoning... :confused:
*förmodligen för att jag inte vet vad jag ska titta efter...*

Min häst har också haft kotledsinfl och jag vill såklart kunna se om min hovslagare skor trångt!

HJÄLP!
 
Han är konstig i sina bakben (vilket var en av anledningarna till att jag åkte till klinik - där kotledsinflammationerna fram upptäcktes). Veterinären kunde dock inte hitta något bak alls, utan gissade att det berodde på att han är stel, spänner sig vilket ger en snedhet och att det beror på "valpighet". Men jag vet inte... Böjprov ger ingen reaktion bak alls. :crazy:

Svullnaden bak på ryggen uppkom i våras. Han hade dels blivit kall, och också lekt hingst i hagen - så jag trodde det berodde på att han sträckt sig, och sedan tappat muskler så att denna svullnad blev mer markant. Kan det vara problem med levern som ger denna svullnad alltså? :confused:
 
Vad gäller trångskoningen så är jag tveksam. Dessa kort är tagna två veckor efter skoning, hovis har redan gått upp en storlek på skorna sedan gamla hovslagaren och hovarna har börjat växa. Skall han redan plockas upp en storlek till?

Nya hovslagaren (som jag faktiskt tror är BRA) har här skott Battis två gånger.
 
Jag måste säga, efter tittat på bilderna, att du borde ta ut en hovslagare du litar på, att titta på hovarna. Jag är själv hovslagare, men att uttala sig om hovar över huvudtaget efter bara sett dem på bilder, är farligt. Det kan vara så att hovslagaren gör sitt bästa, men det tar lååång tid att få en häst rätt igen. Det är väldigt lätt att förstöra hovar, men mycket svårt och det tar lång tid att få rätt på det igen. Det jag hade gjort, om jag varit din hovslagare, är att se hästen i rörelse och kolla eventuella röntgenbilder och sedan bestämma hur hästen ska skos, om det behövs specialbeslag eller liknande. Hoppas du får rätt på det i slutändan!!!
Lycka till!! :)
 
Hej!

Jag litar på den hovslagare jag har nu (har ju precis bytt). Och han har sagt att det kommer ta runt sex månadar iaf (minst) att få rätt på kusen. Han (hovisen alltså ;) ) känns mycket seriös, har tittat på hur hästen rör sig, ställt MÄNGDER med frågor osv, känns verkligen som om jag hittat någon bra. :bump:

Att jag lägger upp bilderna är nog mer för att jag fått tips om att se över vinklar, hovar osv - och då tänkte jag fjäska till mig lite hjälp! :D Att bilderna sedan blev lite "si-så-där" är ju en annan femma! ;) :crazy:

Tusen tack för tipsen! :bump:
 
Jag skall titta på alla bilder, och så tänka litet. Det kan ta en stund.

Men du skulle kunna lacka kovarna med hovstärkare så länge. För att ersätta det förlorade glasyrlagret. Det håller kvar fukten i hoven. Jag har gjort det på sambons nordsvensk som haft mycket problem med spruckna hovar, och jag är förvånad över det goda resultatet. Hovstärkare finns på Börjes och är av märket Mustadfors. Jag har lackat om ungefär varannan vecka och bara över sömhålen och nedåt.
 
Jag har tittat på den här:
Ryggen från svansen

Och tycker att höger bog har åkt upp vid manken.
Kan du ta en ny sådan här bild? Men se till att ljuset kommer rakt bakifrån och att framhovarna står helt lika?
 
Trångskoning är när hovslagaren inte lägger ut skorna tillräckligt mycket. Även i SLUTET av en skoperiod så ska det sticka ut sko "utanför" hoven på sidorna.

Om du lägger skorna så att ytterkanten på skon är precis i nivå med ytterkanten på hoven så är det trångskott.

Sen är det en balansgång mellan utlägg och tappskorisk. Ju mer du lägger ut skon, dessto större risk är det att den trampas av. Så vissa hästar får man sko trängre än andra just för det är värre om de sliter av sig skon och halva hoven än om de är skodda lite trångt.

Ska se om jag kan fota Visions fötter idag så kan jag lättare förklara det där med utlägg =)

Jag har tittat på bilderna, men dels är jag inte hovslagare, och dels är det livsfarligt att bedöma efter bilder. Det kan finnas fullgoda anledningar till varför en häst är skodd på ett sätt som inte verkar optimalt. För just den hästen är det dock det bästa. Dessutom ska man inte ge sig på att försöka ändra brutna benaxlar och felställningar på en vuxen häst bara sådär, det kan göra mer skada än nytta. Och när man tittar på bilder utgår man från den optimala skoningen på idealhästen, och då är det lätt att hitta "fel". Som eg inte alls är så fel..

Men jag håller med om att jag tycker han är väl trångskodd, men utan att veta vad och hur hovslagaren tänkt så kan jag inte säga om det är fel eller ej i just Battis fall.

(Som kuriosa så min förra hovslagare fick jag vakta som en hök, annars trångskodde han (travarhovis) såfort man vände ryggen till. Nya hovis (eh, ny och ny, haft honom i tre år) skor dock suveränt och får med beröm godkänt både av mig och alla veterinärer =))

Men som sagt, jag skulle iaf snällt FRÅGA veterinären om han kan tänka sig att sko med lite mer utlägg, och vill han inte det lyssna på förklaringen och försöka bedöma därifrån.

och trångskodd eller ej har inte nödvändigtvis med skostorleken att göra, men kan gå upp en storlek i skor och trångsko ändå..
 
Ok, tack då vet jag vad som menas med trångskodd häst. Min pålla trampar lätt av sig sina skor, därför fick hon kotledsinfl. och jag antar att hovis måste sko lite trängre då da?

Tack igen! :rofl :bow:
 
Jo, har man en häst som lätt trampar av sig skorna så kan man behöva sko trängre. och då ska man inte yla om "hästen är trångskodd, gud så fel" utan det kanske är RÄTT för just den hästen =)

Mitt kallblodssto fick vi sko trängre än man önskar. Hon hade fena på att trampa av sig dojjorna annars, och slet med sig halva hoven av, och trasade sedan sönder resterna de närmsta 20 minuterna. Tappsko för henne innebar sjukhage, fruktansvärt hovöm samt att det var supersvårt för hovis att få på skon igen, det fanns liksom inget att spika i.

Så på henne var en lite trängre skoning bättre än rejält utlägg. Valacken däremot han skos med rejält med utlägg för han trampar inte av sig sko etc. Men det skulle vara lika "fel" att trångsko honom som det skulle varit att sko kallblodsdamen med rejält med utlägg.

Sen kan man ju alltid sko FÖR trångt, oavsett vad anledningen är. Men man ska fråga sin hovslagare snällt varför han/hon gör si eller så innan man börjar skälla ;) Och innan man bedömer bilder ;)
 
Tusen tack för alla tips! :bump:

Ny bild skall tas imorgon (kom ju precis hem från stallet och såg detta nu givetvis :crazy: ) - hoppas jag kan lyckas bättre då! :crazy:
 
Nu så har jag tittat och tänkt.
Jag tycker att det ser ut som om någon har försökt att korrigera ihop framhovarna. Hästen har nog varit fransysk eller utåt-tåad från början. Det var svårt att se vilket, för skuggorna var så konstiga. Men jag gissar på fransysk. Och det borde hästen ha fått fortsätta med. Den vinkling i kotorna som korrektionsförsöket har medfört, kan mycket väl vara orsak till kotledsinflammationer. Många hovslagare försöker att räta upp ben på detta sätt, men det blir inte bra, bara ont.

Hästen borde ställas upp rakt och rätt i sina vinklar. Så att alla brutna kotleder hit och dit, blev raka. Och så föreslår jag igen PG-beslag, för att ge bättre stöd och stötdämpning under fötterna. Och låt tårna peka utåt, om hästen är skapt på det viset.
 
Jag har faktiskt aldrig tänkt på någon avvikelse vad gäller hans hovar (har ju dessutom bett veterinärerna berätta om han sett konstig ut - men aldrig någon kommentar), så om det är nya eller gamla hovslagaren som ställt till det vet jag inte. Gissar på gamla dock.

Något av det första den nya hovisen frågade var om han dragits med återkommande inflammationer i leder - eftersom han ansåg att den gamla skoningen var som upplagd för att skapa detta. Dock har Battis aldrig fått någon kotledsinflammation diagnostiserad innan - men det vet jag inte om det kanske berodde på att vi bytt veterinär och undersökningssätt... :crazy: Är så svårt att veta hur länge han gått med dessa inflammationer. :(

Har lämnat meddelande till hovis om mina frågor kring PG-beslag, och andra möjliga alternativ. Får se vad han säger nästa gång jag träffar honom. Återigen - tusen tack. All hjälp jag får här är ovärderlig! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 507
Senast: Dopy
·
Hästvård I väntan på möjlighet att filma och undersöka närmare vänder jag mig till Bukeoraklet, kanske någon har någon spännande gissning. Ena...
Svar
19
· Visningar
2 398
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp