Hjälp... Hovar, vinklar *bilder*

SaraMara

Trådstartare
Har ju klurat lite kring vad Battis kotledsinflammationer kan bero på, så jag tänkte lägga upp lite bilder på Battis hovar, ben osv (tagna idag) - så att ni, om ni kan, kan uttala er om hur det ser ut. Själv är jag stenblind för sådant, och tycker det ser trevligt ut (förutom att hovarna är av dålig kvalitet och spruckna och trista)... :crazy:

Bakhov
Framben
Vänster framben
Frambenen igen Höger framben
Framifrån
Högerbak
Höger bak igen
Höger fram närbild

Vänster bak?
Ännu en närbild

Vänster bak
 
Tips om hur man kommer åt bilderna:.

Går inte att få upp dom och de går inte att hämta hem för att spara.
Har provat att ta bort och lägga till men det fungerar inte.
MVH/
 
Hej

Jag kan se bilderna, men kan inte tillräckligt mycket för att kommentera dem, håller själv på att lära mig mer om vinklar och sjukdomar i hoven

Det jag la märke till är att på ena bilden du tagit rakt framifrån så ser han mkt uppdragen ut till vänster framben, jag tror det är bild nr 2

Har du haft ut någon slags equiteraput, massör eller likn som kanska kan lösa ev spänningar/ snedheter?

dte kan ju vara bilden som luras lite, men titta lite på extra på muskler/ snedheter/ ojämnheter vetja

mvh
 
Har en som kommer en gång i månaden egentligen - men hon har inte varit ute sedan i början av juni... Så nog kan han ha hunnit spänna till och knasa till sig sedan dess... :crazy:

Dags att boka nytt besök! :idea:
 
Det är väldigt svårt att säga något från bara några bilder (från lite fel vinklar)... :smirk:

Rakt framifrån, rakt från sidan, i markplan så att säga ska korten vara tagna för att säga mer, hästen ska ju också stå på plant underlag och inte vara böjd eller så. Även rakt underifrån på hoven kan också vara bra att se (helst utan skor).

Den/de bilden/erna som var rakt framifrån såg han ut att vara lite tåtrång i vänster (benet från kotan och ner är vriden inåt)? Han ser dock ut att stå lite konstigt så det kan vara just på de bilderna.. På höger fram ser tåvinkeln ut att vara bruten lite utåt, men det kan ju också bero på hur han stod just vid de två/tre korten... :smirk:
 
hej det var ju lite knepiga bilder.Men det lilla jag såg var att han var bruten i kotorna. där av kot problemen.Vad har du för hovslagare?det kanske är dags att byta?en hovslagare ska inte sko efter benets vinkel utan hovens vinkel.Prata med hovslagarn att han har problem med kotorna ..sjukbeslag några veckor.han borde ju kunna ge dig och hästen ett förslag...lycka till
 
Jag som tyckte jag tog så noga... :D :crazy:

Att kusen min sedan inte var det minsta intresserad av att stå still är ju en annan sak förstås. Och att stå jämnt med fötterna är ju OMÖJLIGT! ;)
 
Jag undrar bara på vilken av bilderna du kan se att han är "bruten i kotorna"? Menar du då bruten tåaxel? Inåt, utåt, bakåt, framåt? Bara en snäll undran.

Som sagt så ska ju iaf tåaxeln ej vara bruten (vinkeln mellan hovben, kronben och kotben). Om hästen växt upp och fått en bruten benaxel ska den behållas bruten (kan förbättras något), men minimeras och hästen måste verkas/skos ofta.
 
Hovarna är svåra att kommentera eftersom bilderna inte ger någon igentligen info.
Har själv gjort samma hovfotgrafeeringmisstag nyligen. Men han är aldeles för trångskodd runt om så mkt. kan man se. Så en ny hovslgare kanske inte våre så dumt.

Det jag dock reagerar på är att han måste ha stora problem i bakkärran.
Inte på en enda bild står han rakt med sina bakben, han vinklar sina bakhovar utåt på alla kort samt att han är sned i kroppen på många bilder efter att han faktisk avlastar bakdelen och som det ser ut så klarar han inte av att stå med sina bakben på rätt vis rakt med tån pekande framåt den pekar alltid utåt.

Till detta om man tittar på "ryggkortet" ser en antydan till muskelskåra framifrån som går bakåt på ryggen bak till kanske 5 cm från virveln, där har han en svullnad som går över hela länden och sedan börjar en liten muskel synas igen.

Är ganska tvärsäker på att där har du grunden till dina kotledinflammationer. Hur är det med personen som du säger kommer med jämna mellanrum :confused:

MVH/
 
Orsakerna till dålig hovkvalitet kan ju vara väldigt många. Det man ska se till är att strålen har så mycket kontakt med marken som möjligt så att en fungerande hovmekanism tillåts. Den ökar blodcirkulationen i hoven (mer näring och vätska kommer ner till vävnaden) vilken gör att den inte blir lika torr och den börjar också växa bättre.

Jag ser att hovslagaren har raspat bort ganska mycket av glasyrlagret (det allra yttersta lagret, väldigt tunt, syns längst upp på hoven, vitt när det är blött) och det gör att hoven lättare blir uttorkad. Glasyrlagrets uppgift är nämligen att hålla kvar fukten (som mestadles kommer fårn blodet) i hoven. Om hoven varit väldigt "flikig" kan det ju dock vara nödvändigt att raspa bort en del horn för att hoven inte ska bli ännu värre.

Han sre ju fin ut i ryggen iaf! Ryggraden är en dal och inte en ås... :D
 
Det där med ryggen har du ju alldeles rätt i! :idea: Att jag inte såg det... Var alldeles för inställd på hovarna :smirk: :mad:
 
Jag har det själv i stallet så jag ser sådant direkt och är ganska säker på grundorsaken också :D..

MVH/
 
Hör av dig OM det blir så :D..

Jag vill inte säga något utan har PM:at Saramara så får hon läsa och ta ställning först.

MVH/
 
Inte är det hovarna som är orsaken till problemet med kotledsinflamation,hästen verkar tung fram,men passa dig för löst,mjukt underlag,ensidig dressyrridning i ridhus och paddok.
 
Nej det är aldrig lätt att ta kort och få en bedömning på det viset. De allra grövsta felen kan man se, men inte de små. För att se det behöver man se hästen live och i rörelse. Jag tycker inte att jag kan se något anmärkningsvärt alls med hästen. Men som sagts. Det är aldrig fel att ta ut en annan hovlagare om hästen börjar få problem - för en "second opinion". Har hästen kotledsinflammation i alla fyra?
 
Man kan behöva raspa mycket runt också för att forma hoven så att den blir liksidig och får en jämn belastning. En av mina hästar flyter ut på ena sidan och är mer rak på den andra. Då tar man bort mer på sidan det flyter ut och lägger ut skon mer på den raka sidan. På så sätt blir belastningen mer jämn. Så att raspa mycket kan vara nödvändigt.
 
Jo, visst kan man behöva raspa en del. Man ska ju dock försöka undvika att ta bort för mycket av glasyrlagret.

Är din häst tåvid eller tåtrång...? :smirk:

Sådana hästar som har ojämn belastning måste man ju verka ofta för att slippa göra för stora ingrepp varje gång. Bättre göra små "hela tiden", sliter ju mindre på leder och skelett.

Utflytande hovar (sträckt lamellrand) ska man ju åtgärda genom att få lamellranden "tajt" igen, alltså att hoven hålls ihop bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 469
Senast: Dopy
·
Hästvård I väntan på möjlighet att filma och undersöka närmare vänder jag mig till Bukeoraklet, kanske någon har någon spännande gissning. Ena...
Svar
19
· Visningar
2 360
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 913
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp