hjälp! hund som skäller/morrar åt folk och andra hundar!

tokem

Trådstartare
Hej! har en medelstor blandrastik på 10 månader ( vorsteh/wachtel/schäfer/rottweiler ) som alltid varit hur go som helst ute på promenader, dock alltid varit lite dragig ibland men det är något som har tränats flitigt och blivit bättre.
Hundmöten har alltid funkat bra och även möten med andra människor. Hon har alltid varit glad och positiv vid mötena.
Men senaste tiden har detta ändrats.. för kanske två månader sedan har hon blivit väldigt vaktig och avvaktande inför andra människor och hundar. Kan gå inne i stan bland massa folk utan en enda reaktion, däremot om man möter en ensam människa på gatan så stannar hon till, och när människan kollar på henne blir hon helt tokig och börjar skälla på ett konstigt sätt ylande lixom..och dessutom morrar hon, reser ragg och har svansen högt upp och är stel som en pinne och det går inte att få någon som helst kontakt, oerhört jobbigt och folk blir rädda för henne..
Så här gör hon även vid hundmöten - alla gånger. skäller som en tok och låter riktigt farlig med sitt morrande..drar något så in i! Om hon sedan får nosa på hunden börjar hon direkt leka. Hon har alltid varit väldigt enkel och aldrig haft något emot någon annan hund. Hon har varit på dagis och träffat massa hundar om dagarna och gått ihop med alla!
Även hemma i lägenheten morrar hon och skäller så fort någon går i trappan och inte tala om hur det blir när någon ringer på dörren..kommer de dessutom in så blir hon helt bortkopplad och skäller/ylar och morrar, reser ragg och går runt personen..hon har aldrig någonsin gjort något men jag är rädd att det kommer hända? och det är väldigt krävande..Detta är även något som gör att man undviker platser där man vet att det finns hundar och man vill gärna inte ha henne lös även fast hon lyssnar väldigt bra på inkallning - änsålänge.
Hon är somsagt bara 10 månader och jag undrar om någon vet ifall detta är någon spökålder eller om det kommer vara såhär?:confused:och vad ska jag göra för att jobba bort detta? TACKSAM FÖR SVAR!:cry:
 
Sv: hjälp! hund som skäller/morrar åt folk och andra hundar!

Oavsett om du är troll eller inte...

Steg nr 1. Stimulera din hund ordentligt, förslagsvis genom hjärngympa såsom personspår, uppletande, trickträning
2. Träna kontakt med din hund och lär den att det är dig den bör ha fokus på, har den det kommer det riktigt roliga och goda grejer.
 
Sv: hjälp! hund som skäller/morrar åt folk och andra hundar!

Jag hoppas verkligen att det är ett troll, för fy fasen vilken mardrömskorsning...

Om inte så håller jag med om Ravishings tips.
 
Sv: hjälp! hund som skäller/morrar åt folk och andra hundar!

ring narmaste hundtraningsklubb, be om rekommendationer till en duktig instruktor.

Ligger det nagon seriositet bakom TS (gud jag hoppas det inte gor det!) sa kan det har nog tyvarr vara snobollen innan lavinen.

Ta hjalp. Nu.
 
Sv: hjälp! hund som skäller/morrar åt folk och andra hundar!

Fast inte behöver man ha en "mardrömskorsning" för att den ska uppföra sig sådär. Min har finfina stamtavlan och allting, tillråga på allt väldigt bra MH, men hon skulle ÄNDÅ uppföra sig precis så där om jag inte hade fingret i ögat på henne. Nu är hon sex år och har dämpat sig, men allt som är läskigt kan man ju testa skrämma bort enligt henne.

Till TS, var alltid steget före. Om din hund inte klarat av en situation tridigare, lita inte på att den plötsligt klarar av den nu. Lär den skvallra, avled, belöna när den ser sådant som är "läskigt."
 
Sv: hjälp! hund som skäller/morrar åt folk och andra hundar!

För min del skulle det absolut vara en mardrömskorsning, med fyra raser som kräver väldigt mycket stimulans både psykiskt och fysiskt.
Att de kan uppföra sig sådär ändå kan ju absolut hända, men jag hade inte valt att ta en sådan korsning om jag inte hade haft en enorm mängd fritid och stor kunskap.
Vilket vi får hoppas att TS har :)
 
Sv: hjälp! hund som skäller/morrar åt folk och andra hundar!

Nejda, klart papprade hundar kan hamna dar med.

Daremot tror jag inte du trodde det berodde pa spokalder...

Lar knappast skada TS att ta lite "riktig" hjalp ute i verkligheten...
 
Sv: hjälp! hund som skäller/morrar åt folk och andra hundar!

kanner ett fanigt behov av att forklara mig, skarpa och/eller osakra hundar. Det ar helt enkelt "enklare" att soka hjalp "pa riktigt". Vi kan saga avled - skvaller - fram med kottbullarna och klickern. Men vem sager att det kommer funka? Vi -ser inte- hunden, kan inte saga om den testar och pressar, eller "anfall ar basta forsvar", hur mycket seriositet ligger bakom.

Sen spelar det mindre roll vad det ar for ras/er nar jag rekommenderar att man kontaktar en tranare i verkligheten. Framst med tanke pa beteendet nar folk kommer in. Det later som det behover struktureras upp -rejalt- och det ar bra mycket battre om man kan ta in en intruktor i hemmet/livet an att nan som jag sager "Platslagg henne - trana pa det, skapa situationen, strukturera upp det, forstark de bra beteendena". Skitlatt for mig med mina, men det betyder ju inte att det ar skitlatt for TS..
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 936
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 052
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp