Hjälp - Hur går man tillväga?

EmiliaMaria008

Trådstartare
Hej det är så att jag började som medryttare på en häst, strax därefter blev jag tillfrågad om jag ville köpa hästen. Jag kände att jag inte kunde säga ja för att jag inte kände att jag hade tillräckligt med tid, ork eller kunskap men jag kunde inte heller säga nej för jag var rädd att inte få fortsätta med hästen (vilket i efterhand är ganska dumt..) MEN iallafall då bestämde vi muntligt att jag skulle testa på att vara fodervärd. Nu har dte gått ett tag, och jag känner att detta var inte alls det jag ville ha - i början gick det ganska bra men det är många faktorer som har gjort att det inte känns helt OK.

Hur ska jag göra? Kan jag säga att jag inte vill ha hästen längre?
 
Hej det är så att jag började som medryttare på en häst, strax därefter blev jag tillfrågad om jag ville köpa hästen. Jag kände att jag inte kunde säga ja för att jag inte kände att jag hade tillräckligt med tid, ork eller kunskap men jag kunde inte heller säga nej för jag var rädd att inte få fortsätta med hästen (vilket i efterhand är ganska dumt..) MEN iallafall då bestämde vi muntligt att jag skulle testa på att vara fodervärd. Nu har dte gått ett tag, och jag känner att detta var inte alls det jag ville ha - i början gick det ganska bra men det är många faktorer som har gjort att det inte känns helt OK.

Hur ska jag göra? Kan jag säga att jag inte vill ha hästen längre?
Du får väl prata med ägaren och säga som det är, att du inte vill vara fodervärd längre? Ni har inte skrivit något avtal, antar jag?
 
Var rak och ärlig, säg som det är.
Det blev mycket mer än jag tänkt mig, men jag fortsätter gärna som vi hade innan som medryttare.

Sen får du se vad ägaren gör. Troligen så vill ägaren hitta en lösning som innebär att inte ha hästen kvar själv då denne erbjudit dig att köpa hästen och låna ut den som foderhäst.

Men tills att ägaren hittat en annan köpare så är det säkert så att du kan fortsätta som medryttare om ni kommer bra överens och du är rak och ärlig.
 
Självklart kan du säga att du inte vill ha hästen längre, det var väl hela syftet med att du skulle vara fodervärd, att få prova hur det var att äga häst innan du köpte?

Det är ju en av fördelarna man har som fodervärd, att man kan lämna tillbaka hästen om det inte fungerar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 322
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp