Hjälp, hur sadla??

K

Krasux

Har nyligen införskaffat en westernsadel, som passar utmärkt på hästen och är såå fin. MEN, jag vet inte hur man sadlar, eller snarare hur man gör med sadelgjorden. Har sökt i forumet, men hittar inga svar som jag begriper..

Någon som är bra på att förklara, eller ev till och med har bilder?

Tusen tack!
 
Sv: Hjälp, hur sadla??

är det inte den övre remmen ner och igenom gjordspännet (utan att spänna i spännespinnen), upp och in genom öglan på sadeln)där övre remmen sitter fast) och ner och spänn i spännet?

det har jag sett iaf..
 
Sv: Hjälp, hur sadla??

Jag antar att du rider engelskt eftersom du har en häst. Det finns många sätt att spänna sadelgjorden beroende på vilken riggning sadeln har. två metoder fungerar på nästan alla modeller. Jag antar att sadelgjorden skall fästas i en metalvhalvcirkel? det är det vanligaste. (Har glömt bort vad den heter) :o då tar du remmen (Heter latigo el något annat som jag har glömt ännu mera pinsamt för mig) som sitter fast i halvcirkeln och trär den igenom sadelgjordspännet utan sätta i "piggen" i hålen, beroende på hur lång remmen är så kan du kanske dra den två varv, alltså igenom riggningen på sadeln och gjordspännet igen. Sen kan du välja på två sätt. antingen krokar du i "piggen" i något hål och sen hänger du upp resten av remmen i läderstroppen som sitter nedanför hornet.
det andra sättet är att du gör en slipsknut. det kan vara svårt att lära sig själv mn den sitter väldigt bra. Då drar du igenom remmen i sadelriggningen igen men istället för att dra den igenom gjorden så drar du igenom den på andra sidan av halvcirkeln och stoppar denh sen så att det ser ut som en slipsknut.- Alltså när du drog igenom den på anrda sidan så lades remmen vägrätt och där emellan skall du stoppa in remmen.

Hoppas att du förstår, det skall se ut som en slipsknut.
 
Sv: Hjälp, hur sadla??

Hmm, ska skriva ut och ta med till stallet och se om jag förstår bätre då... Låter krångligt, varför har man såna avancerade anordningar...?;)
 
Sv: Hjälp, hur sadla??

JATACK! Men vill ju kunna använda den tills du gör det;)
 
Sv: Hjälp, hur sadla??

hehe..men har lyckats nu eller (att sadla) ?
jag gjorde en sån här tråd en gång och den ska du kolla i för den länkade en snäll människa en hemsida där det stod exakt..plus bilder till..:bump:
 
Sv: Hjälp, hur sadla??

Mm, nu använder jag sadeln. Men tänker byta ut till vanliga enkla läderremmar, och nita fast. Så mycket mer praktiskt. Plus att de som sitter på är farligt slitna på sina ställen...
 
Sv: Hjälp, hur sadla??

Varning!! Nita INTE med vanliga dubbelnit för de håller inte - LIVSFARLIGT!!! Använd kopparnit med bricka i så fall du ska nita, men frågan är varför nita???? Bättre remma fast grejorna - som "det ska vara"
 
Sv: Hjälp, hur sadla??

Bill skrev:
Varning!! Nita INTE med vanliga dubbelnit för de håller inte - LIVSFARLIGT!!! Använd kopparnit med bricka i så fall du ska nita, men frågan är varför nita???? Bättre remma fast grejorna - som "det ska vara"


Tusen tack för varningen, ja, var lite trött när jag skrev det där, självklart är det mkt mer praktiskt att snöra med remmar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Lyan
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 568
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 178
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp