Hjälp! Hur ska jag sova?!

Nordthor

Trådstartare
Älskar att sova på mage, men av förklarliga skäl går det inte längre (vecka 26 från imorgon). Googlade ikväll runt lite för att hitta tips på hur jag kanske ändå skulle kunna sova på mage. Hittade i samband med googlingen till min förskräckelse följande:

1. Det är farligt/obra att sova på rygg (från vecka 28).
2. Man ska helst ligga på vänster sida.
3. Det brukar inte gå att ligga på mage (och ja, det vet jag ju redan).

Men alltså, dessa fynd har gjort mig helt förtvivlad! Drog i början av sommaren på mig en ordentlig ac-lux på vänster sida där man trots allt bestämde att operation inte var aktuellt förrän jag väntat ett par månader och eventuellt konstaterat att det inte blev bättre... Detta innebär att jag i dagsläget har ett nyckelben vars yttre ände som ska fästa in mot en liten led vid axeln står typ rakt upp. Ligger jag på vänster sida får jag en kraftig felställning och det känns lite som att benet ska peta ut genom huden, det är obehagligt och efter en stund blir jag såklart öm. Summa sumarum: jag har INGEN sida att ligga på om man ska tro google. Det känns lite kämpigt. Tänkte såklart ta detta med min barnmorska, men medan jag väntar på att kunna göra det. Hur löste/löser ni det? Tips på sovställningar, någon?
 
Ps. Får hjälp av sjukgymnast med axeln och vi har testat lite alternativa sätt att ligga på den skadade sidan så att det känns mindre obehagligt. Bla. att sova med hög huvudkudde/kuddar så att axeln avlastas och hänger mer fritt. Funkat sådär, så det får vi givetvis spåna vidare på...
 
Älskar att sova på mage, men av förklarliga skäl går det inte längre (vecka 26 från imorgon). Googlade ikväll runt lite för att hitta tips på hur jag kanske ändå skulle kunna sova på mage. Hittade i samband med googlingen till min förskräckelse följande:

1. Det är farligt/obra att sova på rygg (från vecka 28).
2. Man ska helst ligga på vänster sida.
3. Det brukar inte gå att ligga på mage (och ja, det vet jag ju redan).

Men alltså, dessa fynd har gjort mig helt förtvivlad! Drog i början av sommaren på mig en ordentlig ac-lux på vänster sida där man trots allt bestämde att operation inte var aktuellt förrän jag väntat ett par månader och eventuellt konstaterat att det inte blev bättre... Detta innebär att jag i dagsläget har ett nyckelben vars yttre ände som ska fästa in mot en liten led vid axeln står typ rakt upp. Ligger jag på vänster sida får jag en kraftig felställning och det känns lite som att benet ska peta ut genom huden, det är obehagligt och efter en stund blir jag såklart öm. Summa sumarum: jag har INGEN sida att ligga på om man ska tro google. Det känns lite kämpigt. Tänkte såklart ta detta med min barnmorska, men medan jag väntar på att kunna göra det. Hur löste/löser ni det? Tips på sovställningar, någon?

Jag hade mycket problem med foglossningar och smärta under mina graviditeter. Så att ligga på en och samma sida hela natten var inte aktuellt. Jag hade en kudde mellan knäna och en kudde som jag kramade om och stöttade upp magen med. Då kunde jag sova hyfsat. Mot slutet fick jag ta tag om magen och hiva över den när jag vände mig, för att allt skulle hänga med.
När bebis väl var ute gick det inte att sova på mage pga läckande och svullna tuttar på länge heller tyvärr.
 
Du kan göra en ring av en filt eller amningskudde och lägga magen där för att ligga bekvämare på mage. Jag tänker att om det känns ok så tar varken du eller bebis skada 😊 Jag kunde ligga korta stunder på mage med ett ben ut och upp åt sidan dagarna innan förlossningen.

Gällande att sova på rygg läste jag också det och fick panik men min bm sa att det var lugnt så länge det kändes bra och att man mest skulle vara försiktig vid motionering så jag sov på rygg med gott samvete under graviditeten.
 
Jag frågade min BM om det där med att sova på rygg och hon sa att känns det bra är det ingen fara. Men det kändes inte bra, minns inte från vilken vecka men typ 25 kanske? Hon sa också att vänster/höger sida spelar ingen roll. Jag låg på sidan (båda då, växlade) med gravidkudde mellan knäna/höll om. Hade ingen fancy utan en billig från Ullared, det gick iaf att överleva tiden ut så tyckte jag! Men jobbigt såklart att du inte ligger bekvämt på ena sidan pga skadan..
 
Hade tusen kuddar instoppade här och där för att sova bekvämt. Skulle det bli farligt att sova på rygg så varnar din kropp om det först har jag fått till mig av barnmorskor - och även känt av själv, blir som ett blodtrycksfall. Så då är det bara att vända på sig. Läste att det kan räcka att bara lägga en tunn kudde eller vikt filt under höger sida av ryggen/rumpan när man ligger på rygg, så att högersidan kommer upp lite. Då ska trycket mot stora kroppspulsådern lätta tydligen. Har för mig att det var någon amerikansk barnmorska på Instagram som tipsade om det. 😄

Även om vänster sida generellt kanske är "bäst" så är det ju verkligen inte det i ditt fall och jag har aldrig hört att det ska vara dåligt att sova på höger sida, bara att vänster är "bäst". Du kanske redan har läst det, annars googla "rest smart spinning babies". I och för sig skriver de också först om vänster sida men längre ner på sidan skriver de att det även går bra att ligga på höger sida.

Min kompis läste absolut ingenting om graviditet när hon var gravid, följde ju kostråden och det hon fick reda på av bm men hade t.ex. ingen aning om att det kunde vara dåligt att sova på rygg - så hon sov på rygg varje natt fram till förlossningen och det var inga problem alls. Tror att hon är långt ifrån ensam. 😄
 
Enligt de studier jag läste var höger sida bättre än att sova på rygg, så om höger sida funkar för dig så är väl det bra? :) Jag alternerade mellan vänster och höger sida, hade omöjligt kunnat sova på vänster sida hela natten pga foglossning. En lång gravidkudde var också oumbärlig för mig och gjorde det lättare att hitta positioner, men vet inte om det gör någon skillnad med ditt problem.
 
Jag hade mycket problem med foglossningar och smärta under mina graviditeter. Så att ligga på en och samma sida hela natten var inte aktuellt. Jag hade en kudde mellan knäna och en kudde som jag kramade om och stöttade upp magen med. Då kunde jag sova hyfsat. Mot slutet fick jag ta tag om magen och hiva över den när jag vände mig, för att allt skulle hänga med.
När bebis väl var ute gick det inte att sova på mage pga läckande och svullna tuttar på länge heller tyvärr.
Håller med om att det inte går att sova på mage efter heller, dels pga ömma bröst och dels pga samsovning 🙈 Kunde varken ligga på mage när jag hade ett barn, ellwr nu med tvillingarna. Innan jag fick barn kunde jag inte sova på annat sätt än på mage, kunde definitivt inte sova på rygg. Nu sover jag i princip bara på rygg med en tvilling på varje sida 🙈
 
Tack för svar alla. Får väl på något vis lita på min kropp och att den varnar om något skulle vara fel (även under sömn). Känner att jag stundtals kan bli lite väl upprörd när det gäller alla råd och rekommendationer man matas med som gravid. Blir även förbannad över vad man som kvinna ska behöva gå igenom såväl fysiskt som psykiskt (och hoppas innerligt att det är värt det:nailbiting:). Gissar att det mesta har med hormoner att göra. Kanske borde tillämpa den taktik som @Skrottiskrott s kompis hade...
 
Jag har löst det med att ligga i framstupa sidoläge, med en kudde inkilad under magen och en under knät. Det funkar okej när jag vill ligga på mage. Tycker att det är behagligare nu när magen är lite större faktiskt (v30), innan kändes det ömt att ha tryck mot magen.
Jag har även gravidkudde som stöd mot ryggen när jag ligger på sidan, så jag kan halvligga på rygg.
Men den vaknar jag ändå allt som oftast med alla kuddar på golvet och mig själv platt på rygg.
 
Jag kör lite samma approach som @GardenAngel med modifierad version av framstupa sidorläge för att kunna ligga på mage. Kudde under knät och en som stöd vid magen. Ingen vid rygg än. Men oroligt skönt att få ligga så ibland.
Höger sida låg jag på länge, men det funkar inte längre för min halsbränna blir 10ggr värre om jag ligger på höger sida nu för tiden.
Rygg funkar bra i en säng eller soffa - men har fått sluta med det på yogan för då pressar jag för hårt mot koppspulsordern och yes - kroppen varnar - helt omöjligt att missa!

Så även om varje natt är olika beroende på halsbrännan och foglossningen och sånt, så kan jag ändå variera rätt bra fortfarande mellan vänster sida, rygg eller modifierad version av framstupa sidoläge och jag är i v31 just nu. Tror du får göra samma - se vad som funkar för dig. Sålänge det känns bra hade jag inte brytt mig så mycket om alla tips och råd och googlingar.
 
V39 nu och sover halvt på mage/sida, har en gravidkudde som jag lägger benet på och där skapas ett litet rum för magen. Kan verkligen rekommendera att investera i en BB-hugme, den har gjort underverk för min sömn.
 
Älskar att sova på mage, men av förklarliga skäl går det inte längre (vecka 26 från imorgon). Googlade ikväll runt lite för att hitta tips på hur jag kanske ändå skulle kunna sova på mage. Hittade i samband med googlingen till min förskräckelse följande:

1. Det är farligt/obra att sova på rygg (från vecka 28).
2. Man ska helst ligga på vänster sida.
3. Det brukar inte gå att ligga på mage (och ja, det vet jag ju redan).

Men alltså, dessa fynd har gjort mig helt förtvivlad! Drog i början av sommaren på mig en ordentlig ac-lux på vänster sida där man trots allt bestämde att operation inte var aktuellt förrän jag väntat ett par månader och eventuellt konstaterat att det inte blev bättre... Detta innebär att jag i dagsläget har ett nyckelben vars yttre ände som ska fästa in mot en liten led vid axeln står typ rakt upp. Ligger jag på vänster sida får jag en kraftig felställning och det känns lite som att benet ska peta ut genom huden, det är obehagligt och efter en stund blir jag såklart öm. Summa sumarum: jag har INGEN sida att ligga på om man ska tro google. Det känns lite kämpigt. Tänkte såklart ta detta med min barnmorska, men medan jag väntar på att kunna göra det. Hur löste/löser ni det? Tips på sovställningar, någon?
Kuddar. Sjukt mycket kuddar.

Jag hade en gravid/amningskudde "korvkudde" plus 2-3 huvudkuddar som jag byggde olika sovställningar av.

Oftast sov jag med korvkudden bakom ryggen och så huvudkuddar under magen och knäna, så jag sov på sidan men med vikten på höft och skulderblad.

Gjorde även ett U av korvkudden bakom mig och så huvudkuddar under låren så jag halvsatt och sov i en grop. Klart rekommenderat om man dessutom har sjuka barn som vill/behöver sova på ena.
 
Kuddar i mängder! Vecka 29 här. Har en stor lång kroppskudde och någon extra där det känns som det behövs för tillfället. Sover mest i framstupa sidoläge, på höger sida. Lite på vänster en stund och vaknar titt som tätt liggande platt på rygg. Var samma förra graviditeten och det blev en välskapt bebis av det med 😁.
 
Stor gravidkudde som gick runt hela kroppen och sen växlade jag mellan höger och vänster under natten med knät uppe på kudden. Superskönt! Hamnade på rygg då och då också men tänkte inte så mycket på det.
 
Utan att ha någon som helst sjukvårdsutbildning tänker jag: är det verkligen farligt att sova på rygg om det känns bra? Har aldrig någonsin hört detta och då har jag ändå genomgått två graviditeter.

Däremot tyckte jag att det var väldigt obehagligt så jag lät bli av den anledningen.

Har inte heller hört att det skulle vara skadligt att sova på höger sida.

Jag har för mig att jag sov i framstupa sidoläge, bland med en kudde som stöd under det översta knäet.
 
Utan att ha någon som helst sjukvårdsutbildning tänker jag: är det verkligen farligt att sova på rygg om det känns bra? Har aldrig någonsin hört detta och då har jag ändå genomgått två graviditeter.

Däremot tyckte jag att det var väldigt obehagligt så jag lät bli av den anledningen.

Har inte heller hört att det skulle vara skadligt att sova på höger sida.

Jag har för mig att jag sov i framstupa sidoläge, bland med en kudde som stöd under det översta knäet.
Här står det kort om ryggläge på en tillförlitlig sida: https://ctgutbildning.se/index.php/utbildningskapitel/maternella-faktorer/vena-cava-syndrom
Jag tycker (precis som dig) att kroppen på något sätt skulle reagera med obehag om det är något farligt som är på väg att hända.

Var ganska så sur och orolig när jag skrev tråden men med lite distans till det hela så har jag ändå börjat resonera lite mer logiskt. Får lita på kroppen helt enkelt.
 
Och apropå att vara sur, så bidrar inte denna axeln till något härligt humör (inget härligt sidoläge heller för den delen). 😆

(Måste ändå säga att tipsen i tråden har förbättrat min nattsömn något. Tack!)
 

Bifogade filer

  • 20221014_175147.jpg
    20221014_175147.jpg
    171,9 KB · Visningar: 20
Här står det kort om ryggläge på en tillförlitlig sida: https://ctgutbildning.se/index.php/utbildningskapitel/maternella-faktorer/vena-cava-syndrom
Jag tycker (precis som dig) att kroppen på något sätt skulle reagera med obehag om det är något farligt som är på väg att hända.

Var ganska så sur och orolig när jag skrev tråden men med lite distans till det hela så har jag ändå börjat resonera lite mer logiskt. Får lita på kroppen helt enkelt.
Ang Vena Cava - kroppen varnar och det finns inte en chans att ni frivilligt ligger kvar där om det händer er så det är absolut ingenting jag hade oroat mig över.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 198
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 941
Gravid - 1år Efter en liten överansträngning i helgen känns det som att livmodern sitter löst och liksom förflyttar sig när tyngdpunkten ändras...
Svar
16
· Visningar
1 880
Senast: turbofling
·
Småbarn Jag har tänkt att det inte behövs, att hon är för liten för att kunna förstå och att det är bäst om hon bara får flyta med. Såklart med...
Svar
10
· Visningar
1 716
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp