HJÄLP! Hur ska min son göra??

P

prallan

Min ena bonusson bor med sin flickvän som kommer från ett utomeuropeiskt land. De har hängt ihop i ganska många år men börjar glida isär. Hon har inte permanent uppehållstillstånd och känner ingen annan här i Sverige. Sonen och hans biologiska mamma skrev på att hon var försörjningsskyldig till tjejen för att hon skulle få uppehållstillstånd. Hon är helt beroende av min son, hon lever på honom och hans biologiska mamma, gör inte ett skit. Hon måste söka x antal jobb, får hon ett jobb, så missköter hon det så hon får sparken, och skyller alltid ifrån sig.
Hur ska han gå tillväga för att bli av med henne???
 
Min ena bonusson bor med sin flickvän som kommer från ett utomeuropeiskt land. De har hängt ihop i ganska många år men börjar glida isär. Hon har inte permanent uppehållstillstånd och känner ingen annan här i Sverige. Sonen och hans biologiska mamma skrev på att hon var försörjningsskyldig till tjejen för att hon skulle få uppehållstillstånd. Hon är helt beroende av min son, hon lever på honom och hans biologiska mamma, gör inte ett skit. Hon måste söka x antal jobb, får hon ett jobb, så missköter hon det så hon får sparken, och skyller alltid ifrån sig.
Hur ska han gå tillväga för att bli av med henne???
Göra slut?
 
Min ena bonusson bor med sin flickvän som kommer från ett utomeuropeiskt land. De har hängt ihop i ganska många år men börjar glida isär. Hon har inte permanent uppehållstillstånd och känner ingen annan här i Sverige. Sonen biologiska mamma skrev på att hon var försörjningsskyldig till tjejen för att hon skulle få uppehållstillstånd. Hon är helt beroende av min son, hon lever på honom och hans biologiska mamma, gör inte ett skit. Hon måste söka x antal jobb, får hon ett jobb, så missköter hon det så hon får sparken, och skyller alltid ifrån sig.
Hur ska han gå tillväga för att bli av med henne???
förlåt om jag inte riktigt förstår. Vad är problemet?

Om de bor ihop så är det enklaste väl att han flyttar ur lägenheten. Nån form av annat boende tills allt löst sig. Lägenheter finns om man letar (och inte bor i storstadens innerstad)
Då sitter hon i den knipa hon själv fixat åt sig. Bonussonen har inte ansvar för henne. Hon har ansvar för sig själv. Har hon inte asylskäl och inte skaffat sig arbete så löper uppehållstillståndet ut.

Jag har föga medlidande för fullt friska människor som glider runt och snyltar.
 
förlåt om jag inte riktigt förstår. Vad är problemet?

Om de bor ihop så är det enklaste väl att han flyttar ur lägenheten. Nån form av annat boende tills allt löst sig. Lägenheter finns om man letar (och inte bor i storstadens innerstad)
Då sitter hon i den knipa hon själv fixat åt sig. Bonussonen har inte ansvar för henne. Hon har ansvar för sig själv. Har hon inte asylskäl och inte skaffat sig arbete så löper uppehållstillståndet ut.

Jag har föga medlidande för fullt friska människor som glider runt och snyltar.

Han är extremt godhjärtad :banghead: Men som jag skrev är han ju försörjningsskyldig. Och han vill henne inget illa. Så, min fråga är nog mer juridisk, kanske 🤔
 
Jo, men han är ju försörjningsskyldig till henne. Spelar det ingen roll?
Men kolla upp det där. När mitt ex kom hit så var villkoren för mina åtaganden och hans uppehållstillstånd att vi var tillsammans under en viss tid. Hade vi separerat inom den tidsramen så hade han ju inte längre haft skäl att stanna och jag inte längre varit "bunden" till honom. Det är ju plättlätt att ringa Migrationsverket och förklara läget och fråga.
 
På migrationsverkets hemsida står det att förlängt uppehållstillsotånd kan endast ske om relationen fortlöper eller om personen har en annan anknytning till Sverige (tex jobb). Så om relationen tar slut bör försörjningsplikten åtminstone upphöra i samband med att uppehållstillståndet löper ut. Fråga migrationsverket? Lär knappast vara första gången detta hänt.
 
Alltså såhär är det: När man skriver på att man åtar sig att försörja någon så är det inte något man är bunden till att göra hela livet, det är inte ett juridiskt åtagande som innebär att man nu är tvungen att göra det. Det enda det strikt taget rör är ju uppehållstillståndet. Dvs, gör de slut så upphör dels tjejens koppling till Sverige (genom honom i alla fall) och även att han åtagit sig att försörja henne.

Han har inte på något vis tagit på sig att försörja henne i all evig framtid och därmed kan inte göra slut. Det som händer är att de gör slut och när Migrationsverket ska titta på huruvida hon ska få ett PUT eller ej så kommer hon, om hon inte har andra skäl att stanna än sin relation, med största sannolikhet inte få något PUT beviljat.
 
Jo, men han är ju försörjningsskyldig till henne. Spelar det ingen roll?
Är han? Var det inte hans mor som var det?
Annars brukar det ju vara så att försörjning är förutsättning för uppehållstillstånd. Ryker förhållandet så ryker den försörjningen. Skaffa ett jobb och försörj sig själv. Provblem solved.

I vilket fall så har omständigheterna ändrat och flickvännen får rätta efter läge. Slavägandet har upphört för många år sedan.

Jag har svårt att se att bonussonen har någon plikt att försörja någon annan myndig människa. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 757
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 601
Senast: Kilauea
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 556
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp