Hjälp **hur stoppa hagrymmare??**

B

**BORTTAGEN**

Jag har ett ardennerföl på 5 månader, jätte söt och go. :love:
Men hon går ut ur hagen. :mad:
Hade henne i en hage med 2 trådar först, men denna ganska stora och bastanta dam lyckades att krypa imellan trådarna. :crazy:
Ibörjan så var det endast någon gång då elen glömts att sättas på till hagen. :angel:
Men började sedan att gå ut även om elen var på, hon har ju en ganska ordentlig päls, så känner förmodligen inte så mycket. :(
Så flyttade jag henne och mamman till en hage som har 6 st trådar.
Lägsta är 40 cm och högsta 140 ungefär.
Jag har varannan tråd - och varannan +.
Hon har hållt sig inne i hagen 2 veckor utan att gå ut tills i går. :mad:
Då har hon mot alla odds lyckats klämma sig imellan 2a och 3e tråden, ett mellanrum på ca 35-40 cm.
Hagen var ju hel men lite uttöjda band bara. :crazy:
Så hon var på utsidan och åt och mamman på insidan av hagen och skrek och var förtvivlad.
Någon som har nått bra tips om hur jag ska göra för att hålla den här madamen inne i hagen?
Jätte tacksam för tips.
Börjar att få lite fantasi själv, lätt att köra fast i tankarna.
 
Har du henne i en hage med elstängsel? Troligen är hon okänslig för elen genom den tjocka fölpälsen. Jag hade ett russto med tjock man som kröp under stängslet. Vi bytte till breda vita band med 10 eltrådar i och trästolpar md jämna avstånd bland plaststolparna så att banden blev ordentligt sträckta, sedan gick hon inte ut mer.

Du kan också testa att vira ihop en ca 2 dm lång antenn i nacken på grimman av kraftig ståltråd. Det förstärker strömstöten så att hon känner av den INNAN hon hunnit under staketet. Det gjorde grannen med sin lilla shettis som bara smet och det fungerade bra.

/TIGERHEART
 
Ja hon går ju i elhage, jag har band som är 1 cm breda och enbart trästolpar.
Det är ordentligt streckt.
Trodde för mitt liv inte att hon skulle kunna krångla sig ut.
Anten, det lät ju smart.
Värt ett försök iallafall men som sagt hur den rejäla lilla hästen lyckas komma igenom fattar jag inte. :confused:
 
Det kan ju även tänkas vara så att du har ett för klent aggregat. Har du kollat vilken tjong du har i trådarna? Vi har mellan 5500-6000 Volt och hästarna går inte ens i närheten av stänget när elen är på.

Hästar är överlag känsliga för ström. Jag kan inte rekommendera sätta "antenner" i grimman på ett föl, ja inte på nån häst! Risken är att hon blir jätterädd och skadar sig allvarligt. Snabba lösningar är inte alltid det bästa i längden.
 
Hade själv samma problem med min unga nordis. Hon kom på att staketet/trådarna/banden gav efter, och om hon hade tillräckligt med fart hann hon inte känna stöten. Jag provade det mesta, Antenner som någon skrev, kogrimma med en bit kätting, osv.. Fick tillslut kapitulera... Skaffade grov ståltråd, dubbel tvinnad.. Ser nästan ut som taggtråd fast utan taggar. Hon försökte ett par gånger att springa igenom. Såg själv hur hon fick ordentliga stötar när hon försökte. När hon insåg att tråden inte gav efter så upphörde problemet.

DOCK skall jag utfärda en varning. Risken för svåra skador är stora med denna metod.. Jag hade inget val, då en stor tätttrafikerad väg gick alldeles intill. (Hon var ute på vägen och sprang flera gånger) Jag hade tur.. klarade mig helt utan skador. Och hästen håller sig i hagen... Hon har dessutom fått respekt för vanliga elstaket, så nu slipper jag ståltråden.
 
Har haft exakt samma problem som du... Min fölis är 4 mån och älskar grönt gräs :D vilket är slut inne i hagen. Vi har ett kraftigt aggregat (>4000 V) men hade rätt gamla trådar (5 år, sommar och vinter). Vi bytte alla trådar mot ny + satte en tredje tråd mellan de befintliga (de var på 120 och 60. nu har vi alltså 60, 90 och 120).

Ingen fölis utanför på de dagar som gått hittills, jag hålkler tummarna för att det går bra i fortsättningen också!

Man kan inte lita på att det är ström i tråden bara för att hästarna har respekt för mig, mamman till mit föl skulle aldrig komma på tanken att ens gå i närheten. Men strömmen har nog varit väldigt dålig länge. Fölen är ju okänsligare och dessutom nyfikna och tuffa så det brukar vara de som rymmer.

Sen inbillar jag mig att de inte riktigt kopplar obehaget med att de rymmer, åtminstone inte när inte obehaget är tillräckligt stort.
 
Som någon annan sa. Köp/låna en voltmeter och kolla vad du verkligen har för spänning i trådarna. Elen kanske läcker ut någonstans?
 
:rofl: :rofl:Hela väggar.Nej, jag vet inte tycker du har så många trådar.Finns det verkligen ström på tråden?
 
Om du har såna dära vita nylonband med tunna tunna trådar i så brukar de vara välldigt dåliga på att leda ström, de går av väldigt lätt.. (alltså metaltrådarna)

Köpp riktig tråd istälet,, treippelgalvaniserad någe,, ska vara bra, för de leder ström mycket mycket bättre, men passa dig för att köppa vajer för de går inte av om hästen slänger sig på staketet..
 
Jag lider verkligen med dig, hade samma problem med min unga nordis som rymmde ur sommarhagen förra sommaren, det gick många dagar till att passa henne i hagen efter att jag gått själv i ösregn o dragit en extra ståltråd i 4 km stor hage :p... Satte full sprutt i denna understa tråd(hon kröp under) o satt med avbitare i högsta hugg o passa henne...
Så höll vi på i två veckor, in på nätterna o så passa jag henne på dagarna...Sen var det lungt o jag kunde ta bort tråden, tyvärr återkom problemet när hon flytta till stallet, ingen ström alls nästan men det va inte mycket som funka där så vi flytta till ett annat stall o där va det ordentligt med ström (fanns hingstar), sen dess har hon hållt sig i hagen :D...
 
Vi har samma problem med vår två åring. Speciellt på sommaren när backen är torr och vintern när det är fruset. Då finns det inte många månader kvar när strömmen är bra. Vi ska spika staket i helgen. Hoppas innerligt att det hjälper. Han tar inte sönder tråden. Han tråcklar sig igenom på något vis och har noll respekt för strömmen. Staket får det bli!
 
jag har över 6000 i ena min hage och där har jag haft en häst som rymde ifrån och det enda sättet jag har kunnat få stopp på den var att sätta ståltråd i grimman, det är bättre att hästen lär sig än att det händer olyckor med bilar när man bör nära väg tycker jag..
 
Jaghar kollat strömmen på hagen, 4000 runt om.
Hon tar inte heller sönder tråden utan lyckas på nått gymnastiskt vis krypa igenom ändå. :crazy:
Ett ardennerföl ser ju inte så smidigt ut, men hon måste ju vara det ändå.
För som sagt mellanrummet på trådarna är max 40 cm.
Nå ja, hon har peppar peppar, inte varit utanför hagen nått mera, men man går ju på spänn hela tiden.
Ska man åka och handla eller göra något annat ärende så har man ju hjärtat i hallsgropen ocg ber till gud att hästen ska vara i hagen då man kommer hem. :(
Faktiskt jobbigt, men skönt att hon inte manglar igenom så att trådarna går av, så att man får flera hästar på rymmen.
Jag har också en väg intill, inte stor men det kan ju hända olyckor ändå, då som kör förbi här i väldig fart :mad:.
Men ja kanske ska prova med ståltråd i grimman ändå. :confused:
Tack för tips och faktiskt skönt att se att man inte är ensam om såna här problem :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 618
Senast: Caress
·
Utrustning Hej! Jag behöver hjälp att hitta ett par stövlar, jag vet att det redan finns en del sådana här trådar, men hittar tyvärr inget som...
Svar
8
· Visningar
1 170
Senast: Melrose
·
H
Träning jaha, vet inte om tråden ligger rätt, men isåfall kan ni väl flytta den ? jo .. min häst tar hur lång tid som helst att lasta, det...
Svar
14
· Visningar
1 360
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp