HJÄLP, hur tar jag fram det bästa ur hästen?

Horseaholic Amanda

Trådstartare
Hej hästvänner!
Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den sidan. Han är inte min, utan min chefs och nu när hon inte haft tid för att rida honom så har jag fått hjälpa till.

Han är en stor häst med fantastisk tölt och en lång nacke som ger en fin form. Dock är båda dessa egenskaper något jag har svårt för att ta fram.
- Tölten finns där och är taktren men han faller gärna in i trav istället om han inte är bra samlad (han är trots allt rätt stor/lång). När han bär sig och har energi är han lätt att hålla i tölt, särkilt på uteritt, så det är inte problemet. Däremot hade jag velat kunna ha en snabbare fattning utan lika mycket samling. Är detta något jag kan öva upp? Kan det bero på svaga muskler (han har stått stilla länge)?
- Galloppen blir lätt till korsgalopp och faller sig platt ifall man inte driver och har en stadig yttertygel. Det är inte ett jätteproblem då korsgaloppen är hyffsat lätt att undvika dock skulle jag vela att den blev flott och inte förekom alls, kan man lösa det genom större rörelse/lyft? Och hur får man till det? +han behöver mycket utrymme till galoppen, jag förmodar att det beror på att den är stor men nu förtiden börjar jag tro att han kanske tycker att den är tung och jobbig?
- Sedan har jag traven och skritten, i skritten har han långa fina steg och plockar många poäng, samma med traven däremot har det varit riktigt svårt att hålla honom i form, vad beror det på? Han har en långlång hals, det går att ha honom i form i skritten men jag vet att han kan gå ännu längre ner, hur kommer jag ner dit? Och traven är bara jättekämpig atr rida i form och det har jag bara lyckats med ett par enstaka gånger. Är det bara att fortsätta jobba med att mjuka upp honom eller kan detta också skyllas på muskulaturen?

OBS: Han saknar alltså inte muskler utan de är bara något svaga, har ni tips på övningar får ni gärna ge de. Vi kanske låter som ett hopplöst fall😅 men jag lovar alla gångarterna är där och är taktsäkra, nu vill jag jobba in formen.

Eftersom att jag vet att han kan så är jag också nyfiken på hur man tränar upp hästens aktion? Jag siktar inte på att den ska komma innan hans tölt blivit säkrare (slutat falla in i trav) men är bara nyfiken på att höra hur man gör.

Tack så himla mycket!!
 
Du begär att hästen ska vara flashig utan att ha styrkan. Grundträning för att öka styrka och lösgjordhet är enda hållbara vägen. Du verkar ha koll på läget att inte pressa hästen för hårt det är bra. Läs Atlis bok hur man bygger upp en häst från grunden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 888
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp