Hjälp inför 2020...

tuvalisan81

Trådstartare
Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon är lite äldre och ev kan behöva lite tid för att bli dräktig. Men min fråga till er mer erfarna är, jag kommer i maj ha mitt andra sto högdräktigt (ska föla midsommar) härhemma och kan isf låna ett sällskap i egen hage medans det andra stoet är borta, men är risken för smitta för stor med tanke på ruliansen på seminstationen? Eller hur resonerar ni? 🤯🤷‍♀️
 
Ja det är rätt stor smittorisk med seminstationen. Bäst är att isolera de hästar som kommer och går från de som inte skall iväg då små fölungar brukar drabbas hårdast. Eller så tar man risken. Ofta tar folk sitt ansvar och kör inte iväg sjuka hästar men det är långt ifrån en garanti. 2017 förlorade vi nästan en fölunge efter att en annan burit hem en vanlig streptokock som de vuxna endast blev snuvig av i ett par dagar.
 
Kan du köra in det andra stoet i april istället? Med lite tur så hinner hon då bli dräktig ett tag innan fölungen ska födas, och så kanske du kan göra t.ex. 40-dagars UL hemma?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
191 754
Senast: Asko
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 151
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
4 914
Senast: Digbil
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp