Hjälp, jag har köpt en lägenhet!

Ullmerkott

Trådstartare
Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i pensel eller hammare sedan dess. Tanken är att göra sådant som är enkelt själv och anlita proffs till sådant som är krångligt. Så hit me med era bästa tips! Vad funkade bra för er? Misstag att undvika?

Utgångsläget är en trevlig planlösning, men sjabbiga, slitna tapeter i mestadels trista färger i samtliga rum. Gissar att man behöver spackla igen en hel del hål för att få det snyggt, men sedan? Enklast att måla eller tapetsera? Bör man försöka riva ner befintlig tapet, eller kan man måla/tapetsera över? Oavsett misstänker jag att tak, fönster och lister kommer se slitet ut när man får ordning på väggarna, och att det är lika bra att måla om dem också när man ändå är i farten. Bör man göra det innan väggarna (och riskera tapetklister/väggfärg på fönsterfärgen) eller efter (och riskera takfärg på de nya tapeterna)?

Vardagsrummet har någon sorts trägolv (parkett?) som är sliten och repig bitvis. Kan man slipa och ytbehandla sådant? Och med vad?
Sovrum, kök och hall har fula plastmattor som golv. Tänker att om man ända grejar kan man lika gärna byta de golven också. I vilket skede gör man det? Behöver man riva loss listerna för att få dit golvet? Finns det rimligt slitstarka trägolv som funkar bra i kök och hall? Krävs det en massa underarbete? Hur lång tid tar det för en normalbegåvad hantverkare att fixa typ 40 kvadratmeter golv, och vad kan det kosta? Ska man fixa golven före eller efter tak och väggar?

Vill även byta ut den fula bänkskivan i någon sorts plastmaterial mot något fräscht i trä. Den verkar vara fastlimmad mot skåpen, hur får man loss det? Och hur fäster man en ny? Ska det tätas på något sätt? Det finns även en ful trälist med borrhål och skavanker längs kaklet i köket, tänker att den också borde gå att byta (mot något i samma trä som bänkskivan? Behöver man specialbeställa hos snickare i så fall?).

Badrummet är relativt nyrenoverat, dock i mörkblått vilket gör att det är mörkt som i en säck där inne. Hur mycket kan man åstadkomma med bra belysning? Och hur ska man sätta belysningen så att man ser bra men det ändå känns fräscht och mysigt? I dagsläget finns en svag taklampa samt badrumsskåp.

Help plz! :D
 
Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i pensel eller hammare sedan dess. Tanken är att göra sådant som är enkelt själv och anlita proffs till sådant som är krångligt. Så hit me med era bästa tips! Vad funkade bra för er? Misstag att undvika?

Utgångsläget är en trevlig planlösning, men sjabbiga, slitna tapeter i mestadels trista färger i samtliga rum. Gissar att man behöver spackla igen en hel del hål för att få det snyggt, men sedan? Enklast att måla eller tapetsera? Bör man försöka riva ner befintlig tapet, eller kan man måla/tapetsera över? Oavsett misstänker jag att tak, fönster och lister kommer se slitet ut när man får ordning på väggarna, och att det är lika bra att måla om dem också när man ändå är i farten. Bör man göra det innan väggarna (och riskera tapetklister/väggfärg på fönsterfärgen) eller efter (och riskera takfärg på de nya tapeterna)?

Vardagsrummet har någon sorts trägolv (parkett?) som är sliten och repig bitvis. Kan man slipa och ytbehandla sådant? Och med vad?
Sovrum, kök och hall har fula plastmattor som golv. Tänker att om man ända grejar kan man lika gärna byta de golven också. I vilket skede gör man det? Behöver man riva loss listerna för att få dit golvet? Finns det rimligt slitstarka trägolv som funkar bra i kök och hall? Krävs det en massa underarbete? Hur lång tid tar det för en normalbegåvad hantverkare att fixa typ 40 kvadratmeter golv, och vad kan det kosta? Ska man fixa golven före eller efter tak och väggar?

Vill även byta ut den fula bänkskivan i någon sorts plastmaterial mot något fräscht i trä. Den verkar vara fastlimmad mot skåpen, hur får man loss det? Och hur fäster man en ny? Ska det tätas på något sätt? Det finns även en ful trälist med borrhål och skavanker längs kaklet i köket, tänker att den också borde gå att byta (mot något i samma trä som bänkskivan? Behöver man specialbeställa hos snickare i så fall?).

Badrummet är relativt nyrenoverat, dock i mörkblått vilket gör att det är mörkt som i en säck där inne. Hur mycket kan man åstadkomma med bra belysning? Och hur ska man sätta belysningen så att man ser bra men det ändå känns fräscht och mysigt? I dagsläget finns en svag taklampa samt badrumsskåp.

Help plz! :D
Jag hade målat lister, fönster och tak innan väggfärg/tapeter. Både tapetklister och väggfärg är väldigt enkelt att få bort från snickerifärg. Tvärtom är svårare.

Angående frågan om det är enklast att måla väggar eller tapetsera, så skulle jag (tråkigt nog ;) ) säga att det beror på. En väldigt jämn tapet som sitter ordentligt fast blir mycket bra att måla, i min erfarenhet. Men tapetsera är ju alltid snyggt, och med lite övning så är det inte speciellt svårt att tapetsera. Jag tycker att det är jätteroligt att se hur mönstret växer fram våd för våd :) ! Men det är jättebra om du har någon som hjälper dig när du tapetserar. Det funkar att göra det själv också, men det underlättar om man är två.

Golv har jag väldigt liten erfarenhet av, så där kan säkert någon annan ge dig tips!
 
@Ullmerkott om badrummet är blått nu och det är kaklat och du vill ha en ljusare nyans så finns det kakelfärg att måla med. Jag har dock aldrig gjort det själv så vet inte om det är komplicerat att göra det. Vi har ett litet badrum i rött och svart, väldigt läckert men blir såklart mörkt eftersom badrummet är litet med och inget fönster. I det badrummet sitter spotlights i taket och ett lysrör som är inbyggt i badrumsmöbeln med spegel. Det ger bra ljus.

Jag har tidigare alltid varit inne på att tapetsera om men när vi flyttade in i vår nya lägenhet så målade vi om ett rum (eller en kompis till oss gjorde det, vi har tummen mitt i i handen) och det blev riktigt bra att måla om. Man kan ju också om man vill hålla nere kostnader om det är mycket som ska göras måla väggarna och göra en fondvägg med tapet. Så har vi i sovrummet, dock ej gjort själva. Vitmålade väggar och en mörkare tapet bakom sänggaveln. Det är riktigt snyggt faktiskt. Om man har ommålat så är det också lättare att byta färg om man är sån att man vill göra om ofta.

Har tyvärr inte många praktiska tips att ge då jag är helt värdelös på att renovera själv.
 
Senast ändrad:
Jag hade målat lister, fönster och tak innan väggfärg/tapeter. Både tapetklister och väggfärg är väldigt enkelt att få bort från snickerifärg. Tvärtom är svårare.

Angående frågan om det är enklast att måla väggar eller tapetsera, så skulle jag (tråkigt nog ;) ) säga att det beror på. En väldigt jämn tapet som sitter ordentligt fast blir mycket bra att måla, i min erfarenhet. Men tapetsera är ju alltid snyggt, och med lite övning så är det inte speciellt svårt att tapetsera. Jag tycker att det är jätteroligt att se hur mönstret växer fram våd för våd :) ! Men det är jättebra om du har någon som hjälper dig när du tapetserar. Det funkar att göra det själv också, men det underlättar om man är två.

Golv har jag väldigt liten erfarenhet av, så där kan säkert någon annan ge dig tips!

Jag håller verkligen med om tapetsering, det var ju inte så farligt som jag trodde. Plus att non-woventapeter är ju väldigt lättarbetade.
 
Börja med att måla allt som behöver målas. Glöm inte taken - om man fixar allt annat så kommer gamla tak att se för bedrövliga ut....

Köp slipkloss och några olika slippapper. Målartvätt behövs också innan du målar. Maskeringstejp och täckplast är också vettigt. Det är inte kul att få målarstänk på t.ex. spisen.
Täckpapp till golven när du målar också. Köp inte för billiga penslar och rollers. Du kommer att svära eder om penseln släpper hår i färgen.

Tapetsering är superkul! Det blir fint direkt och rummen blir helt nya. Jag tycker det är bäst att riva bort gammal tapet. o h sedan spackla där det kan behövas (typ hål efter skruv och spik.
I mitt kök satte jag en tapet med vit boten. Jag behövde måla vitt innan, för det lyste igenom. Köpte billigast möjliga vit färg och rollade skiten. Snabbt och enkelt.

I gamla huset var det bröstpanel. Det gick åt en enda rulle tapet för köket så det var lättjobbat att byta tapet :D
Oftast är det stora jobbet innan tapetsering att flytta undan alla möbler. Har man inte flyttat in än så är det ju enklare.
 
Tack för alla tips! Badrummet är dock inte kaklat, utan någon sorts våtrumstapet(?). Mina försök att googla säger att om man fipplar med denna kommer fuktspärren förstöras och allt gå åt helvete, så det vågar jag inte. :p Tänker mer på vad man kan göra belysningsmässigt för att få det fräschare.
 
Tack för alla tips! Badrummet är dock inte kaklat, utan någon sorts våtrumstapet(?). Mina försök att googla säger att om man fipplar med denna kommer fuktspärren förstöras och allt gå åt helvete, så det vågar jag inte. :p Tänker mer på vad man kan göra belysningsmässigt för att få det fräschare.
Vad finns det för armaturer där idag?

All förändring av el och belysning i ett badrum bör ett proffs göra. Att bara byta lampor är en sak. men sannolikt behövs andra armaturer om du ska få nån skillnad?
 
Vad finns det för armaturer där idag?

All förändring av el och belysning i ett badrum bör ett proffs göra. Att bara byta lampor är en sak. men sannolikt behövs andra armaturer om du ska få nån skillnad?
Hmm.. Taklampa, samt badrumsskåp med lampa i. Båda väldigt svaga så det kanske räcker med att byta lampor. Tror det finns eluttag längs motsatt vägg också, där är åtminstone förberett för tvättmaskin. Kommer ta ut elektriker för att fixa belysningen vid köksbänken, så ska det pillas med el någon annan stans kommer hen definitivt få ordna det också! Mina elkunskaper sträcker sig till att byta glödlampa typ.. :laugh:
 
Hmm.. Taklampa, samt badrumsskåp med lampa i. Båda väldigt svaga så det kanske räcker med att byta lampor. Tror det finns eluttag längs motsatt vägg också, där är åtminstone förberett för tvättmaskin. Kommer ta ut elektriker för att fixa belysningen vid köksbänken, så ska det pillas med el någon annan stans kommer hen definitivt få ordna det också! Mina elkunskaper sträcker sig till att byta glödlampa typ.. :laugh:
En del människor har nån märklig faiblesse för mysbelysning. :D

Jag gillar ljus. Framförallt i ett badrum. Byt till starkare lampor och se om det inte blir bättre bara av det.
 
En del människor har nån märklig faiblesse för mysbelysning. :D

Jag gillar ljus. Framförallt i ett badrum. Byt till starkare lampor och se om det inte blir bättre bara av det.
Jag tycker visserligen mysbelysning kan vara trevligt, men just i badrummet är det ju trevligt att kunna bedöma om en själv (och eventuella kläder om jag installerar tvättmaskin) är rena och anständiga..
 
Funderingarna fortsätter, och underlättas väl inte av att jag är så jäkla kräsen. Hade i princip bestämt mig för att måla vardagsrummet (vitt, rummet är i norrläge och jag tänker ha massor med tavlor och plädar i roliga färger) och tapetsera kök, sovrum och hall.

Sedan var jag och tittade på tapeter. :cautious:Hittade ingenting som riktigt föll mig i smaken, allt känns för prickigt, rutigt, randigt, blaffigt, ålderdomligt eller modernt. Däremot hittade jag en jättefin vit med mycket diskret vitt mönster som skulle bli jättefin i vardagsrummet. Det kommer ta tid, det här. :angel:
 
Vardagsrummet i nuvarande skick:
 

Bifogade filer

  • DSC_0435.JPG
    DSC_0435.JPG
    183,7 KB · Visningar: 250
Den nuvarande, fula bänkskivan i repigt plastmaterial. Ska man tänka golv + bänkskiva i samma träslag? Eller är det snyggare med ljust golv och mörk bänkskiva (vita skåp, vitt kakel, vitt tak, ännu ospecificerad ljus färg/tapet på väggarna). Vill jag ha samma golv i kök, hall och sovrum (vardagsrummet går förhoppningsvis bara att fräscha upp), eller ska man ha olika? Snyggast med något som helt bryter av från vardagsrummet, eller något som liknar detta (men antagligen inte blir exakt samma)?

Skulle behöva en månads semester bara för planerandet känner jag..
 

Bifogade filer

  • DSC_0431.JPG
    DSC_0431.JPG
    131 KB · Visningar: 235

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ta ut en värderingsman för omvärdering av min bostad i förhoppningen att kunna lägga om lånet. Nu har jag däremot haft en vild...
Svar
13
· Visningar
876
Senast: lil-sis
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 335
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 540
Senast: Voeux
·
Hemmet Hur mycket kan det kosta att leja bort en totalrenovering av en 160 kvm stor villa? Det som ska göras är tak, byte av alla fönster...
2
Svar
24
· Visningar
8 459
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp