Hjälp, jag har köpt en lägenhet!

Den nuvarande, fula bänkskivan i repigt plastmaterial. Ska man tänka golv + bänkskiva i samma träslag? Eller är det snyggare med ljust golv och mörk bänkskiva (vita skåp, vitt kakel, vitt tak, ännu ospecificerad ljus färg/tapet på väggarna). Vill jag ha samma golv i kök, hall och sovrum (vardagsrummet går förhoppningsvis bara att fräscha upp), eller ska man ha olika? Snyggast med något som helt bryter av från vardagsrummet, eller något som liknar detta (men antagligen inte blir exakt samma)?

Skulle behöva en månads semester bara för planerandet känner jag..
För egen del hade jag itne tänkt samma trä i skiva och govl. Förmig blir det som om skivan är golv....

Jag hade valt en riktigt snygg bänksiva oberoende av golvet. Hellre en skiva som pratar med resten av käket än med golvet. Blicken faller ju inte på golv o h skiva samtidigt. Snarare att man ser skåp och skiva i samma blick.

Men det är jag det. :)

(avundsjuk på dig som får gotta dig i att planera nytt och fint i ny lägenhet!)
 
Införskaffat golvpapp, målartvätt och spackel. Påbörjat försöken att få loss diverse krokar och utstickande pluggar från väggarna. Några gick bra att lirka bort, men sedan lyckades jag åstadkomma ett jättehål. Vad gör man med dessa? Spackla över? Ta bort och laga eventuella hål?
DSC_0451.JPG
 
Införskaffat golvpapp, målartvätt och spackel. Påbörjat försöken att få loss diverse krokar och utstickande pluggar från väggarna. Några gick bra att lirka bort, men sedan lyckades jag åstadkomma ett jättehål. Vad gör man med dessa? Spackla över? Ta bort och laga eventuella hål? Visa bifogad fil 75712

Det ser ut som en ankarkrok och den har liksom expanderande hullingar som ligger på andra sidan gipsskivan. Funkar väldigt bra som fäste. Om man absolut inte vill ha den som fäste så kan man ta en tång och klippa bort allt synligt och sedan kan man slå in den i väggen för gott om det finns utrymme bakom. Annars får man nog in den genom att slå lite så man kan spackla över i alla fall.

Att dra ut den är som att dra ut en harpun med hullingar, stora skador.
 
Det ser ut som en ankarkrok och den har liksom expanderande hullingar som ligger på andra sidan gipsskivan. Funkar väldigt bra som fäste. Om man absolut inte vill ha den som fäste så kan man ta en tång och klippa bort allt synligt och sedan kan man slå in den i väggen för gott om det finns utrymme bakom. Annars får man nog in den genom att slå lite så man kan spackla över i alla fall.

Att dra ut den är som att dra ut en harpun med hullingar, stora skador.
Tack! På de första tre lossnade yttre metallpluppen när jag drog, på den fjärde gjorde den inte det.. 10 st kvar på random ställen där jag helst inte vill ha metallpluppar under nya tapeterna. Provar att hamra in dem i väggen istället! :up:
 
Sedan är det tydligen någon sort puts-aktig färg i taket, som smular satan när jag försöker målartvätta den. Ska jag försöka få bort den? Eller svabba av det värsta och måla över?
 

Bifogade filer

  • DSC_0452.JPG
    DSC_0452.JPG
    170 KB · Visningar: 155
Min gissning är att det är någon form av 3-stavsparkett, men är inte säker! Tänker att golvläggare får kika och ge utlåtande om de kan gå loss med slipmaskinen eller behöver göra något annat.

Ja är det parkett så är det enkelt att slipa det fint. Men en golvläggare är en bra ide :)
 
Tack för alla tips! Badrummet är dock inte kaklat, utan någon sorts våtrumstapet(?). Mina försök att googla säger att om man fipplar med denna kommer fuktspärren förstöras och allt gå åt helvete, så det vågar jag inte. :p Tänker mer på vad man kan göra belysningsmässigt för att få det fräschare.
Nu SKA man ju inte göra så, men vi målade våtrumstapeten med våtrumsfärg. Finns lite tips om hur man kan göra på olika byggforum, och vi chansade. På väggarna och vanliga golvet fungerade det kalasbra. :) I duschen släppte några flagor efter något år, så där fick vi måla om i sommar. Men ett "nytt" badrum inkl större delen av möblerna för runt 15' totalt i stället för vad det annars kostar känns helt okej.
 
Tänker att antingen är golvvård och golvläggning krångligt, och då är det bra med proffs. Eller så är det så enkelt att jag kunnat göra det själv, och då bör det gå fort för proffsen som har rätt utrustning och erfarenhet.
Jag har haft hantverkare hemma som tyckte att jag lika gärna kunde göra själv och berättade detaljerat med instruktioner och rekommendationer om materialval, verktygsbehov och inköpsställe. Så att jag skulle slippa vänta på ledig tid för ett så begränsat arbete.

(Det är en hantverkare vi anlitat flera gånger, så jag antar att relationen spelar roll.)
 
Vardagsrummet i nuvarande skick:
Tycker som någon annan, att det kan vara ett klickgolv. Om du kan lirka loss en list, så ser du det.
Golv är lätt att lägga själv. Bort med det gamla, om det nu inte är en parkett (då hade jag slipat och troligen målat), och på med det nya. Du behöver en kapsåg, ett par träklossar att slå ihop med, och en hammare. Köp en bra slagborrmaskin, den kommer du att älska och ha till allt. Den behöver du för att ta upp hål för elementrör och liknande.
Var rädd om listerna så kan du återanvända dom. :)
Lägga golv är roligt!
När du ska måla fönstersmygar och lister kan jag rekommendera Colorex färg Klenod, den är dessutom rätt billig. ;)
Den flyter ut jättebra även om du inte har en tokdyr pensel.
 
Tack för alla tips! Badrummet är dock inte kaklat, utan någon sorts våtrumstapet(?). Mina försök att googla säger att om man fipplar med denna kommer fuktspärren förstöras och allt gå åt helvete, så det vågar jag inte. :p Tänker mer på vad man kan göra belysningsmässigt för att få det fräschare.
Finns lättmonterade våtrumsskivor som ser ut som kakel. De har även inbyggd fuktspärr.
 
Införskaffat golvpapp, målartvätt och spackel. Påbörjat försöken att få loss diverse krokar och utstickande pluggar från väggarna. Några gick bra att lirka bort, men sedan lyckades jag åstadkomma ett jättehål. Vad gör man med dessa? Spackla över? Ta bort och laga eventuella hål? Visa bifogad fil 75712

De där är inte så svåra att få bort faktiskt trots att en del säger att de är omöjliga. Googla på ”ta bort mollyplugg” så hittar du instruktioner. Vi har aldrig lyckats förstöra väggarna när vi tagit bort dem. Lägenheten vi flyttar från nu har några riktigt fula väggar eftersom de tidigare hyresgästerna bara spacklade över dem.
 
Kaoset fortsätter i sakta mak. Har spacklat miljarder hål, målat taken samt fönstersmygar, fått loss bänkskivor och listen i köket, och haft snickare som satt upp en vägg och därmed omvandlat ett litet "genomgångsrum" till stort skafferi och garderob. I veckan kommer golvläggaren och tittar. Nu börjar det dra ihop sig till att bestämma sig för saker! :nailbiting:

Har även hittat en grej på väggen jag skulle behöva få ner innan tapetsering. Någon som vet vad det är, och hur man blir av med den? Har testat milt våld utan resultat, kvarstår ökat våld alt kontakta någon som vet något.
 

Bifogade filer

  • DSC_0514.JPG
    DSC_0514.JPG
    122,4 KB · Visningar: 100

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ta ut en värderingsman för omvärdering av min bostad i förhoppningen att kunna lägga om lånet. Nu har jag däremot haft en vild...
Svar
13
· Visningar
870
Senast: lil-sis
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 322
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 537
Senast: Voeux
·
Hemmet Hur mycket kan det kosta att leja bort en totalrenovering av en 160 kvm stor villa? Det som ska göras är tak, byte av alla fönster...
2
Svar
24
· Visningar
8 455
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp