Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Ps. Flashlight. Det är lösgörande. Man får upp hästen på yttertygeln så mycket bättre på både skänkelvikningen och framdelsvändningen.


Ja just det! :idea: Om inte annat får man koll på vad man inte har koll på:rofl:

Just för det tycker jag framdelsvändningarna har varit suveräna och tycker de är underskattade, eller kanske "missförstådda". Rätt använda är det både lösgörande och rakriktande.:bow:
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Vilka låsningar i vilka leder - kan ge mig en hint om vad som har hänt

Kan snabbt förklara. Förbenat ligament sacro-illiac-led vänster sida. Låsning nacke, högt upp i skallbasen, höger sida, Spänningar vänster skuldra. Vänster höftkam har suttit 2,5cm lägre än höger. Har dragit sadeln åt vänster ganska ordentligt. Syster yster har hela tiden hojtat bakom mig "trampa över åt höger".

Sitter numera rakt i sadeln och kan känna jämt tryck i bägge sittbenen när jag rider rakt fram. Det är när jag ska påverka med vänster sittben som jag inte får ner den i sadeln. Jag överkompenserar.

Kom på idag att om jag fokuserar på att sitta rakt och inte pillra med vänsterskänkeln i skänkelvikning för höger skänkel så får jag ner vänster sittben i sadeln utan problem. Lägger jag till vänster skänkel så tappar jag kontakten direkt. Min amatöranalys är att jag drar upp vänsterknät eller spjärnar emot i stigbygeln med tån och höjer hälen. Istället för att få ner sittbenet (= sänka hälen och knät) lyfter jag upp det.

Jag kan vara inne på helt fel spår, men så känns det.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Jag blir alldeles yr i huvve för du är tvärtom vad jag har varit:D

Kan snabbt förklara. Förbenat ligament sacro-illiac-led vänster sida. Låsning nacke, högt upp i skallbasen, höger sida, Spänningar vänster skuldra. Vänster höftkam har suttit 2,5cm lägre än höger. Har dragit sadeln åt vänster ganska ordentligt. Syster yster har hela tiden hojtat bakom mig "trampa över åt höger".just precis - du kollapsar i högersidan och vä sidan blir för lång

Sitter numera rakt i sadeln och kan känna jämt tryck i bägge sittbenen när jag rider rakt fram. Det är när jag ska påverka med vänster sittben som jag inte får ner den i sadeln. Jag överkompenserar.vad jag gjorde var att försöka hitta sittbenet så mycket så jag kollapsade tvärtom. Ofta om man rättar till bäckenet så sticker bröstkorgen iväg - för kroppen vill ha det "vana" trygga. I mitt fall så när inte bäckenet fick glida höger så gjorde bröstkorgen det och jag vek mig åt andra hållet istället. Det är en så liten skillnad som två centimeter. Men det handlar ju också om vilken av dina axlar som går först? Om du är vähänt? och ffa vilket gensvar det får hos hästen - hur den svarar är det bästa diagnostiska hjälpmedlet på vad du exakt gör i kroppen.

Kom på idag att om jag fokuserar på att sitta rakt och inte pillra med vänsterskänkeln i skänkelvikning för höger skänkel så får jag ner vänster sittben i sadeln utan problem. Lägger jag till vänster skänkel så tappar jag kontakten direkt.

känner jag igen från länge sedan - så fort jag flyttade min höger så kollapsade jag i midjan. Tänk på att musklerna inte är vana vid att balansera på det nya sättet. I mitt fall så var det fölera låsningar att upptäcka högre upp också. Om du haft så stor skillnad i bäckenet så har nog kroppen kompenserat någon annanstans också. Min amatöranalys är att jag drar upp vänsterknät Jag har insett att man instinktivt lyfter ett lår för att få jämn kontakt. Om du haft så stor skillnad - så borde det ha påverkat leden mellan bäcken och länd. Min privata erfarenhet är att kroppen måste vara väldig fräsch och smidig för att släppa _alla_ låsningar. eller spjärnar emot i stigbygeln med tån Det är ett tecken på att du har för mycket vikt åt det hålletoch höjer hälen. Istället för att få ner sittbenet (= sänka hälen och knät) lyfter jag upp det.Allt man gör beror på något

Jag kan vara inne på helt fel spår, men så känns det.

Du verkar väldigt klar och redig i ditt spår tycker jag.
Utifrån min erfarenhet så "plockar man låsningar nedifrån och upp. Fick jag bort en låsning långt ned - så hittade jag ofta en tvärtom högre upp - och detta handlar om rotationer dvs ena höften går före - ena axeln går före I mitt fall så berodde det på en kombination av ett för kort femur - dvs lårben och en rörelse ändring pga en lårkaka. Jag kom inte tillrätta med min snedhet förrän jag kompenserade mitt för korta ben. För kropen fick en upplevelse av balans tillhäst och en annan tillfots. Eftersom det är så mycket kan det vara värt att checka upp. Alternativbehandlare vill gärna länga det korta benet - men har man olika långa - och det är iten ovanligt - så är det det långa som man naturligt knycklar ihop och det påverkar S-I led och hela vägen upp i nacken


Utifrån vad du skriver så tror jag du har sekundära problem kvar i kroppen. Jag avvundas dig inte för det har tagit jättläng tid för mig att komma ur - och som sagt jag har haft för mycket muskler i spänning för att de skall få loss allt

Jag vet inte hur långt ifrån E - tuna du bor - där finns en N som jobbar med ryttare och kollar upp varje led. jag har inte varit hos honom, men jag har pratat en del med honom och fått hjälp på så vis och han har skrivit i boken Hästhälsa med helhetssyn

vet inte om jag var till hjälp eller om jag förvirrade dig mer
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Du har varit till hjälp. Det finns fler låsningar och jag fprtsätter hos kiron. Men den som var i nacken var i första hand efter en olycka efter i november där resultatet var att jag fick ont i armarna. Via nacken kom han åt snedheten i bäckenet. Längt stiglädren ordentligt samt att tidigare behövde jag egentligen ha vänster läder kortare då jämna kändes den för lång. Nu känns den för kort när den är jämn.

Jag har inte olika långa ben. Det vet jag.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Hmmm.... du är inne på ett spår där. Jag tittar rakt fram eller ner i manken på hästen (ful ovana, jag vet). Man ska ju glo i den riktning man rider åt.

Nja, jag får problem när jag titta för mkt i skänkelvikningens riktning. det fungerar inte heller att titta rakt fram men har jag fokus något åt sidan (ex.vis 1-2 m från A om jag rider skänkelvikning diagonal på "snettigenom linjen") så blir det helt rätt.

Kul att det börjar fungera för dig!
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Nä, jag får inte titta för mycket snett men rakt fram eller lite vid sidan om, funkar.

Jo, det börjar funka men, jag har insett att jag gör tvärtom med vikten mot vad man ska. I min värld, lägger man vikten åt det håll man skall rida åt. Så gör jag skänkelvikning/framdelsvändning för höger skänkel, använder jag vikten på vänster sida, och inte på höger som Klimke skriver att man ska.
 
Sv: Hjälp, jag kan inte rida grundläggande övningar.

Rapport:

Jag skall inte ifrågasätta var vikten skall vara i framdelsvändningen, enligt Klimke. Idag verkade min hjärna ha analyserat Klimkes beskrivning så när jag hade ridit fyrkanten ett tag med hörnpasseringar så började jag ta hörnen med framdelsvändning. Och se där, kroppen la automatiskt vikten på den sidan jag flyttar undan för och hästen vände. Trilskade lite mer för vänster men när han kom på att jag inte tänkte låta honom smita undan så mycket så började det arta sig för den med.

Därefter fick vi ihop skänkelvikningar i trav. Jag tror jag skall läsa Klimkes bok som en bibel ett tag.

Pusselbitarna börjar trilla på plats.
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Lager
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 747
Senast: tuaphua
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp