Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

T

Tekla1

Hejsan,

är det ngn som kan hjälpa mig med ett av mitt livs största dilemman?
Jag är en rutinerad ryttare men jag kan inte sitta ner på rätt sittben!
Jag mår psykiskt dåligt av detta då det har gått så långt att jag knappt vågar träna, för att jag är rädd att ngn ska upptäcka det. Jag skäms så fruktansvärt o har ångest över detta. Är det ngn som har några riktigt bra tips för hur jag ska lära mig detta?? Som sagt det är ju svårt att lära en gammal hund sitta, men jag skulle verkligen behöva lära mig detta för mina sinnens ro o för min hästs hälsa! Snälla- Hjälp!
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

när det yttre frambenet rör sig bakåt ska du sitta ned i sadeln
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Jo, jag vet det. Det har jag alltid vetat, men jag om jag tittar ner o försöker se detta så går det liksom så fort på nåt sätt så jag hinner inte se detta. Eller kan liksom inte kombinera att sätta mig ner o se, väldigt svårt att förklara! Om jag tittar på andra ryttare så kan jag inte heller se om dom sitter på rätt sittben... Svårt att förklara min känsla
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

du får träna på det, oftast känner man det sen också när man vant sig. Sätt dig med en som ser det bra och be henne/honm säga när det är rätt så du ser.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Mitt tips till dig är att byta sittben och jämföra. Ofta. Många som har svårt att se om de sitter på rätt sittben chansar ofta istället för att vara envisa och verkligen lära sig att se skillnaden..så som sagt..titta..byt..jämför...byt igen..jämför..till slut lär du dig se skillnaden på rätt ben och fel. :)
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Tekla1 skrev:
Hejsan,

är det ngn som kan hjälpa mig med ett av mitt livs största dilemman?
Jag är en rutinerad ryttare men jag kan inte sitta ner på rätt sittben!
Jag mår psykiskt dåligt av detta då det har gått så långt att jag knappt vågar träna, för att jag är rädd att ngn ska upptäcka det. Jag skäms så fruktansvärt o har ångest över detta. Är det ngn som har några riktigt bra tips för hur jag ska lära mig detta?? Som sagt det är ju svårt att lära en gammal hund sitta, men jag skulle verkligen behöva lära mig detta för mina sinnens ro o för min hästs hälsa! Snälla- Hjälp!


Jag är inte säker på om denna tråd är ett skämt......

Men jag svara ändå.

Du behvöer ju inte trava så fort då. Om du rider lätt långsammare så kommer hästen att gå långsammare, gör det och sen när du får in det så kan du ju öka takten.

Det är en känsla som du kommer att få in och efter ett tag så kommer du känna när det är fel.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

håller med.. ta tag i hästen om han springer iväg en sakt till om du rider lätt sakta då brukar haästen trava sakta om du hela tiden ökar din nedsittning så går även hästen fortare..
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Prova att sitta ner och bara koncentrera dig på ytterbogens rörelse. (Ja, gör det genom att titta ner. Ta chansen det är inte ofta man får det rådet ;) ) Räkna in ytterframbenets rörelse. Fram, bak, fram ,bak. Ge det lite tid och gör gärna som de andra här har rekomenderat och sänk takten så att det blir lite långsammare och segare. Fraaam, baaak, fraaam, baaak. När du känner att du har fått kläm på detta så är nästa steg att resa sig ur sadeln samtidigt som ytterframbenet lämnar marken och rör sig framåt. Försök att glömma paniken och låt det komma naturligt (enkelt att säga, att bryta gamla tankemönster är ju jättesvårt). Kämpa på så kommer du inom några dagar inte fatta hur du inte kunde innan.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Jag skulle inte ge tipset att titta ner (vilket bara blir en genväg) utan snarare helt enkelt att känna efter... Det känns ju väldigt tydligt hur hästen rör sig och då hittar man nog snart rätt sittben.

Nirak
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Jag tycker gott att man kan testa både och och se vad som passar en, OK visst är slutmålet att man ska känna men hjälper det att titta så varför inte? Hjälper inte det heller så får man ha nån på marken som kan tala om när det är rätt resp fel, och så får man både känna och titta efter skillnaden.

För at ta en lånsökt liknelse så är det ju för mig som kan gå enklare att gå än att krypa men att säga till en bäbis som ska lära sig att den ska hoppa över krypandet för att det är enklare att gå är det ju knappast nån som skulle komma på.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Jag är kalasduktig på att sitta på fel ben i lättridning, detta gör jag varje gång i båda varven. Sådeles byter jag ben innan den riktiga lättridningen börjar :) Och problmemet försvinner. Att rida lätt i valstakt (sitta två steg, stå ett eller stå två sitta ett steg) är en bra övning för att få in rytmen av att byta ben utan att dunsa hästen i ryggen. Att sitta på rätt ben är viktigt när man ska göra skolor, skänkelvikning osv för att hänga med i rörelseriktningen. Jag tänker definitivt inte på vilket ben de andra sitter på när de rider, jag kan reagera på HUR de rider lätt (ställer sig upp i stiglädrerna typ).
Det tog många år innan jag blev bekväm med tävlingar eller riktiga privatlektioner men nu tycker jag att det är bland de roligaste sakerna som finns, det är en sak som man lär sig uppskatta. Att andra står och glor på vad jag och hästarna gör spelar ingen roll, eller att det tisslas och tasslas är också roligt.

Människor är en konstig art, men hästar är inte det. Koppla bort människorna och ha kul med hästen så löser sig det mesta!
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Lite off topic kanske, men för sakens skull - det är ju inte rätt eller fel sittben, utan rätt eller fel ben. Du sitter på båda sittbenen oavsett vilket av hästens ben du sitter ner på.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Känns det inte konstigt när du sitter på fel ben? Det gör det iaf för mig om jag rider på böjt spår.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Ursäkta....

Men hur kan man vara rutinerad ryttare utan att kunna rida lätt korrekt?
Hur kan man då få hästen att arbeta genom kroppen korrekt?

Vad är i sådan fall en rutinerad ryttare?
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

cemax skrev:
Ursäkta....

Men hur kan man vara rutinerad ryttare utan att kunna rida lätt korrekt?
Hur kan man då få hästen att arbeta genom kroppen korrekt?

Vad är i sådan fall en rutinerad ryttare?

Känns det inte lite onödigt att få någon som mår dåligt att må ännu sämre? Fick du ut något av detta? Jag hoppas det, annars var ju detta totalt onödigt.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Hur kan man må dåligt psykiskt för att man inte har kunskapen att sitta på rätt sittben!

Elementär utbildning som kommer redan i 1 terminens ridskoleridning.

Vad är rutinerad ryttare som inte kan detta?

För övrigt är detta inte ett påhopp på trådskaparen om man inte tar till sig! Utan föder i stället frågan om hur ridkunskapen verkligen är förankrad hos "rutinerade ryttare".
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

cemax skrev:
Hur kan man må dåligt psykiskt för att man inte har kunskapen att sitta på rätt sittben!

Elementär utbildning som kommer redan i 1 terminens ridskoleridning.

Vad är rutinerad ryttare som inte kan detta?

För övrigt är detta inte ett påhopp på trådskaparen om man inte tar till sig! Utan föder i stället frågan om hur ridkunskapen verkligen är förankrad hos "rutinerade ryttare".

Jag tror du just svarade på frågan själv..hur man kan må psykiskt dåligt av att inte kunna se vilket ben man skall sitta på. Det är ju som bekant något som folk som du tycker att man skall kunna se eller känna, annars är man inte någon bra ryttare.

Dessutom tycker jag fortfarande att detta är ett påhopp på trådskaparen. Hon vill ha tips och hjälp. Inte förebråelser.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Och jag ställer mig fortfarande mycket frågande till att man är rutinerad ryttare utan att kunna rida lätt korrekt!

Hade trådskaparen formulerat sig på ett annat sätt när det gäller de uttalade kunskaperna hade kanske inte heller reaktionen varit så explosiv från min sida heller.

Jag ser inget anmärkningvärt fel i att inte kunna rida lätt korrekt och därmed söka ytterligare kunskap för det, men att kalla sig rutinerad i det sammanhanget får mig att se rött.

Ingen av oss är fullärd (förhoppningsvis) och även då jag själv ridit, tränat och tävlat på MSV nivå skulle jag aldrig beskriva mig som rutinerad.
Peter Eriksson och Lussan Nathorst är exempel på kända rutinerade ryttare.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

*KL*
Lite kuriosa:
När jag gick på ridskola i slutet på 70-talet var "rätt" ben att sitta ned på inre fram. Numera är det tvärtom, så det behöver inte vara så självklart vad som ses som rätt och fel.
Som rutinerad (jodå!), okänd fritidsryttare tycker jag att det är viktigare att variera sig och byta ben - för hästens skull.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

cemax skrev:
Och jag ställer mig fortfarande mycket frågande till att man är rutinerad ryttare utan att kunna rida lätt korrekt!

Hade trådskaparen formulerat sig på ett annat sätt när det gäller de uttalade kunskaperna hade kanske inte heller reaktionen varit så explosiv från min sida heller.

Jag ser inget anmärkningvärt fel i att inte kunna rida lätt korrekt och därmed söka ytterligare kunskap för det, men att kalla sig rutinerad i det sammanhanget får mig att se rött.

Ingen av oss är fullärd (förhoppningsvis) och även då jag själv ridit, tränat och tävlat på MSV nivå skulle jag aldrig beskriva mig som rutinerad.
Peter Eriksson och Lussan Nathorst är exempel på kända rutinerade ryttare.

Jisses. Har trådskaparen sagt att hon är fullärd?? Måste alla människor tycka som du när det kommer till ordet "rutinerad"? Om hon hade kallat sig för en "van ryttare", hade det inneburit att hon sluppit få galla öst över sig då? Hon har nog lärt sig sin läxa efter detta. Hoppas att hon ser att det finns en del toleranta människor på detta forum också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 397
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp