Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Hejsan Tekla1,

Jag hade själv väldiga problem med detta tills jag fick ett bra tips av en mycket duktig instruktör:

Pröva först med att helt enkelt gå själv (utan häst!) i en cirkel, säg i höger varv. Se till att du går långsamt och är avslappnad i höfterna.
När vänster (ytter) höften sjunker ner säg "ner" och när den reser sig upp säg "upp". Öva det ett tag och åt båda hållen så det sitter.
Du kan också testa detta i lite långsam jogg för att få in travrytmen.
För det mesta är det lättare åt ett håll än det andra.

Hämta sen hästen och öva precis samma sak i skritt, du kan då också pröva att sitta lätt när du säger "upp" och sitta ner när du säger "ner". Fördelen med att öva först i skritt är att du har gott om tid på dig att "känna efter" ordentligt.

Vill du sen pröva i (helst långsam) trav så öva först i nedsittning med att känna efter var din egen "ytter"höft är nånstans - när det är dags för "ytter"höften att komma "upp", sitt lätt så blir det alltid rätt! :)

Det viktigaste är att slappa å vara :cool: .......

Good Luck!
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Jag har balansen så för mig blir det inte onaturligt att sitta på fel ben. Rida barbacka och rida lätt (utan att dunsa hästen i ryggen) är väldigt bra för att få benen att "orka". Barbacka i övrigt är underskattat för att få in känslan

För mig är det absolut FÖRBI mitt förstånd hur s.k. "rutinerade" ryttare kan nedvärdera någon annan? Då har man inte rutinen att kunna se potentialen i något. Alla var nybörjare en gång i tiden...
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Vem har nedvärderat någon?
Inte jag med mina inlägg i alla fall

"Jag ser inget anmärkningvärt fel i att inte kunna rida lätt korrekt och därmed söka ytterligare kunskap för det, men att kalla sig rutinerad i det sammanhanget får mig att se rött"

Det jag vänder mig mot är att kalla sig rutinerad utan att ha baskunskap.

För övrigt är det ett allmänt "problem" inom ridsverige. Läs exempelvis Noorens uttalande i tidigare nummer av tidningen ridsport där man starkt kritiserar dagens tävlingsryttare för stora brister i markarbete. Detta jämställer i alla fall jag med att kunna rida lätt på ett korrekts sätt.

Kunskap skall sökas på alla nivåer, men vanligtvis lär man sig gå innan man lär sig springa......
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Lädernunnan skrev:
*KL*
Lite kuriosa:
När jag gick på ridskola i slutet på 70-talet var "rätt" ben att sitta ned på inre fram. Numera är det tvärtom, så det behöver inte vara så självklart vad som ses som rätt och fel.
Som rutinerad (jodå!), okänd fritidsryttare tycker jag att det är viktigare att variera sig och byta ben - för hästens skull.

Jag har också haft ridlärare som sagt åt mig att sitta ned när det inre "griper tag" och drar bak mark. Det-och ett uppehåll i min ridning- gjorde att jag hade problem med att veta vilket som var rätt. Är det ditt problem? Eller att du inte ser/känner vilket som är rätt?

Tips om du inte ser/känner: Räkna ett-två-ett-två. Ett när du står (tex) och två när du sitter. Gör det en stund. Sen börjar du titta nedåt/utåt mot den yttre bogen varje gång du sitter ned, titta upp emellan, notera hur det ser ut, om ett ben kommer fram när du sitter. Efter en stund byter du sittben (säg ett-ett samtidigt som du står (el sitter) två steg. Sedan tittar du på yttre bogen/benet igen.

När du sätter då yttre benet syns mer (bogen är framme/dras bakåt) så är det rätt sittben. Hoppas jag inte förvirrat allt...:crazy:
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

cemax skrev:
Vem har nedvärderat någon?
Inte jag med mina inlägg i alla fall

"Jag ser inget anmärkningvärt fel i att inte kunna rida lätt korrekt och därmed söka ytterligare kunskap för det, men att kalla sig rutinerad i det sammanhanget får mig att se rött"

Det jag vänder mig mot är att kalla sig rutinerad utan att ha baskunskap.

För övrigt är det ett allmänt "problem" inom ridsverige. Läs exempelvis Noorens uttalande i tidigare nummer av tidningen ridsport där man starkt kritiserar dagens tävlingsryttare för stora brister i markarbete. Detta jämställer i alla fall jag med att kunna rida lätt på ett korrekts sätt.

Kunskap skall sökas på alla nivåer, men vanligtvis lär man sig gå innan man lär sig springa......

Det jag vänder mig emot är ditt sätt att effektivt klippa av någon jämns med fotknölarna..någon som precis börjat komma till den här siten. Om du läser vad Gunnar har nålat högst upp på sidan så kanske du förstår att det har förekommit problem tidigare här, problem som har gjort att folk har slutat komma hit till "dressyr". Bara för att någon använt ordet "rutinerad" på ett felaktigt sätt, enligt dig, så kanske man kunde ta och lägga band på sig lite, inte tillåta sig att se rött och istället låta en gnutta trevligare i sina inlägg. Bara ett förslag. Det blir inte ett så kul ställe att komma till om man jagar bort de mindre hårdhudade nykomlingarna.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

hej hej
vill meddela att jag har samma problem!!! väldigt pinsamt...jag började mina första 5 år av ridning på en mkt oseriös "ridskola" och där fick jag aldrig lära mig nått om sittben överhuvudtaget :-( mkt konstigt, men sant...så nu är det svårt att rida lätt med rätt sittben. Ska kämpa på nu ordentligt och bryta mönstret!

ovanor är lättare att skaffa sig än vanor
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Tekla1 skrev:
Hejsan,

är det ngn som kan hjälpa mig med ett av mitt livs största dilemman?
Jag är en rutinerad ryttare men jag kan inte sitta ner på rätt sittben!
Jag mår psykiskt dåligt av detta då det har gått så långt att jag knappt vågar träna, för att jag är rädd att ngn ska upptäcka det. Jag skäms så fruktansvärt o har ångest över detta. Är det ngn som har några riktigt bra tips för hur jag ska lära mig detta?? Som sagt det är ju svårt att lära en gammal hund sitta, men jag skulle verkligen behöva lära mig detta för mina sinnens ro o för min hästs hälsa! Snälla- Hjälp!
Jag känner verkligen med dig, jag har själv haft problem med detta pga ett snett vridet ben. Det är bara att kämpa på:p!
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Jag skulle om jag var du ta mig en allvarlig funderare över vem jag tränar för om inte den människan kan hjälpa dig med sittbensfrågan. Ännu mer så om du "är rädd för att bli upptäckt".

Mina elever (hobbyträning hemmavid) har fått mitt fulla stöd timme ut och timme in där jag står på mitten och säger "UPP" "NER" i det oändliga tills de ser sambanden.
Brukar också börja i skritt även om det inte är riktigt rättvisande eftersom skritten är 4taktig och traven 2taktig, men bogrörelserna kan man ju ändå få koll på. Då får de först stå upp i stigbyglarna och "hänga fram" och verkligen KOLLA hur hästen flyttar sina ben. Att SITTA på YTTRE benet kan också översättas till att man ska se YTTRE fram STRÄCKAS FRAM när man RESER sig upp. Samma fast tvärtom liksom. Lättare att hålla en smygkoll på ytterbogens rörelser när man står upp i stigbyglarna tycker jag.
Sen får mina stackars elever berätta för mig om de gör rätt eller fel lika länge till, tills det sitter.

Jag frågar dem mitt i travarbetet; "sitter du på rätt ben nu?" och tvingar dem på så sätt att inte glömma sig eller brista i uppmärksamhet:p :p

Ställ krav på din undervisning!! Jag antar att du betalar för den....
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Testa o antagligen be någon longera dig, eller om du liter på hästen släppe tyglarna och så travar du medan du blundar. man känner tillslut vilket ben som trampar i marken. du ska ju sitta ner när den yttre frambenet är i marken. lycka till! :D
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Jag tycker diskussionen om när man "får" kalla sig rutinerad är väldigt intressant. Jag har ridit 16 år och jag vet inte heller om jag skulle kalla mig rutinerad ryttare, men är det verkligen rätt att det ska vara så? Vilken annan sport kan man hålla på med i 16 år och fortfarande känna sig lite grön? Jag tycker alla hästtjejer och killar ska sträcka på ryggen och våga känna sig duktiga även fast man i vissa fall får lära sig det motsatta på ridskolan (och kanske även av andra hästmänniskor runtomkring sig)
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Crescent skrev:
Jag tycker diskussionen om när man "får" kalla sig rutinerad är väldigt intressant. Jag har ridit 16 år och jag vet inte heller om jag skulle kalla mig rutinerad ryttare, men är det verkligen rätt att det ska vara så? Vilken annan sport kan man hålla på med i 16 år och fortfarande känna sig lite grön? Jag tycker alla hästtjejer och killar ska sträcka på ryggen och våga känna sig duktiga även fast man i vissa fall får lära sig det motsatta på ridskolan (och kanske även av andra hästmänniskor runtomkring sig)

Jag håller med. Och allt beror väl på vad man jämför med? Har man ridit i två år är man rutinerad jämfört med någon som aldrig har ridit eller hur? Jag förstår inte denna avighet mot folk som "vågar" kalla sig rutinerade? Det är ju inte så att man har sagt att man är världsmästare bara för man har sagt att man känner sig rutinerad? Personligen tycker jag inte ens att man behöver vara en god ryttare för att vara rutinerad. Ordet rutinerad kommer ifrån ordet rutin som menas upprepad händelse. Har man ridit i några år en/ett par gånger i veckan har man ju som rutin att rida. Alltså borde man vara rutinerad inom gränsen för vad man har fått lära sig. :confused:
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Jag håller med Degree , man behöver väl inte vara så otrevlig mot någon som mår dåligt och vill ha hjälp cemax ? Det är i af mina åsikter. Alla har inte lätt för att lära och då e det bättre att försöka hjälpa dom istället för att "klaga" på att de använder ett ord påå fel sätt. För inte ens dom som är som mest rutinerade kan ALLTING FELFRITT ! :cool:

Men som sagt Tekla1 man lär sig efter ett tag du får träna och träna varje gång du rider och gör som de andra har sagt de är bra tips :D MVH Louise ;)
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

haha, jag har precis börjat ta upp ridningen igen, min ridlärare fick säga till mig flera ggr "jannica, fel sittben" haha, samma i galoppen.. Jag har glömt o får typ som dyslexier, jag kan inte komma ihåg vilket o så blandar jag ihop dem. men jag tänker tvärtom, i trav - när inre frambenet är utstreckt frammåt - då står jag upp.

Du kan ju öva genom att blunda i traven o känna efter vilket som känns bra, på vissa hästar känner man rätt tydligt när man sitter fel, så jag hoppas du känner det. inte ett måste men kul övning :)

o hett tips - skit i om andra ser, du rider ju för din skull, för att du tycker om det, eller hur? :) /jannica
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Blir det inte fel då....
Jag som har tragglat med min ridning i dryga 20 år nu har aldrig hört att man ska sitta på inre benet, men det finns säkert olika teorier om det som om allt annat.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Lädernunnan skrev:
*KL*
Lite kuriosa:
När jag gick på ridskola i slutet på 70-talet var "rätt" ben att sitta ned på inre fram. Numera är det tvärtom, så det behöver inte vara så självklart vad som ses som rätt och fel.

Mycket glädjande att höra. Jag tog upp ridningen efter 20 års bortavaro och kunde inte begripa varför jag hela tiden fick höra att jag satt ner på fel ben. Jag var helt övertygad om att jag gjorde rätt när jag satt ner på inre fram. Nu fick det sin förklaring.
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Med ordet 'rutinerad' menas ''som har rutin''.

Rutin = skicklighet som man fått genom övning.

Låt oss säga att en tjejen har ridit regelbundet i 10 år.
Då tror jag hon har haft gott om tid på sig att 'öva'.
Och hon har säkert arbetat upp en del skicklighet.
Sen har vi ALLA brister i vår ridning.
Jag tycker jag kan kalla mig rutinerad, även om jag har lite svårt att ta till mig ordet, men jag har ändå haft hästar och ridit i 14 år, relativt regelbundet.
Men även jag har fel i min ridning.
T ex har jag en ovana att alltid titta ner i stället för att hålla blicken mellan öronen på hästen. Gör det mig till en oerfaren ryttare då?
Tycker jag har en del erfarenhet efter att haft hästar sen jag kunde gå i princip.
Och jag tror det gäller tekla1 också. Kallar hon sig rutinerad kan hon mycket väl vara det, även om hon råkar ha en BRIST i sin ridning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

MissCrazy skrev:
Med ordet 'rutinerad' menas ''som har rutin''.

Rutin = skicklighet som man fått genom övning.

Låt oss säga att en tjejen har ridit regelbundet i 10 år.
Då tror jag hon har haft gott om tid på sig att 'öva'.
Och hon har säkert arbetat upp en del skicklighet.
Sen har vi ALLA brister i vår ridning.
Jag tycker jag kan kalla mig rutinerad, även om jag har lite svårt att ta till mig ordet, men jag har ändå haft hästar och ridit i 14 år, relativt regelbundet.
Men även jag har fel i min ridning.
T ex har jag en ovana att alltid titta ner i stället för att hålla blicken mellan öronen på hästen. Gör det mig till en oerfaren ryttare då?
Tycker jag har en del erfarenhet efter att haft hästar sen jag kunde gå i princip.
Och jag tror det gäller tekla1 också. Kallar hon sig rutinerad kan hon mycket väl vara det, även om hon råkar ha en BRIST i sin ridning.

NEJ! Du får bara kalla dig för rutinerad om du heter Louise Nathorst! Gör du det? Eller är det kanske Kyra som döljer sig bakom nicket? :D
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Får man bara kalla sig rutinerad om man ligger i absoluta världstoppen? Det verkar märkligt tycker jag!
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

cemax skrev:
Ingen av oss är fullärd (förhoppningsvis) och även då jag själv ridit, tränat och tävlat på MSV nivå skulle jag aldrig beskriva mig som rutinerad.
Peter Eriksson och Lussan Nathorst är exempel på kända rutinerade ryttare.

Japp, här bör man vara i världstoppen ser du. :bump:
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Har egentligen lagt ner mitt engagemang i denna tråden för länge sedan, men vill ändå göra en rättelse.

Jag skrev att Peter och Lussan var KÄNDA rutinerade ryttare. Med rutinerad åsyftar i alla fall jag en ryttare men mångårig erfarenhet OCH som har så god kännedom att man kan förändra sin teknik för att följa utvecklingen.

Rutinerad kan knappast menas någon som inte kan hantera basteknik.

Tråkig och kontroversiell, ja kanske i denna frågan...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 064
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 711
Senast: Verdandi
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 419
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp