Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

cemax: för mig gällde inte frågan huruvida TS är rutinerad eller inte, det tycker inte jag att någon av oss kan uttala oss om som inte känner henne. Jag tycker däremot att man måste kunna kalla sig rutinerad om man hållit på med hästar länge och t.o.m tävlat på msv-nivå som du har gjort. Det är väl inte så okontroversiellt att tycka det?
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

går vi på samma ridskola eller vaddå? jag red också i fem år utan att få veta vad rätt sittben var, jag fick veta vad det var när jag läste en bok :angel:
när jag sitter på fel ben känns det som hästen är halt. brukar efter ett tag komma på det faktum att jag borde prova byta sittben :) jag brukar glömma sitta om ibland när jag byter varv, men det fixar jag!
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Vad är det för ridskolor ni har hamnat på:eek: :eek:
Jag kan bara beklaga.....
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Man kan ju undra... skrämmande med sådana "ridskolor", det enda positiva med att jag började rida där var att jag lärde mig mkt om hästhantering snarare än om ridning.

Vi red aldrig i ridhus, bara ute i paddock eller i skogen, på så sätt fick jag lära mig att hantera hästar när det hände saker, jag fick lära mig allt om att ha häst, fick göra grovjobb (om jag ville) mm.

Många som rider på "riktiga" ridskolor får ofta lufsa runt i ett ridhus de första fem åren, visserligen lär de sig rätt sittben :smirk: men när de kommer ut i "den riktiga världen" vet de inte hur de ska hantera hästarna om något händer i trafiken eller så....

OBSERVERA: JAG SÄGER INTE ATT DET ALLTID ÄR SÅ HÄR!!!
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

haha!! nu går det riktigt bra med mina sittben...träning, träning, träning!!
 
Sv: Hjälp jag kan inte sitta på rätt sittben vid lättridning!

Att sitta på rätt sittben kräver att man kan känna hästens takt och följa den.
En väl övad ( rutinerad som det heter) ryttare känner väl hästen takt och har övat in takten så att man kan känna hur hästen rör sig utan att titta ner. Mao vet man vilket ben som är i rörelse. Detta är basen dressyren ( rytm, regelbundhet)

Med detta menar jag att man nog inte bör kalla sig rutinerad som ryttare i detta fallet, då baskunskaperna (särskilt inom detta forum) "Dressyr Om sådant som är specifikt för tävlingsgrenen dressyr. Träning, förberedelser för tävling och sådant som gör att man lyckas bra på tävling".

Tekniker förändras och utvecklas men med baskunskapen att kunna känna hästens takt i rörelse gör att man tämligen enkelt kan förändra även ett "sittben" om nu nya rön skulle uppdagas.

Min avsikt är inte att klanka på ryttarens kunskaper i övrigt som jag precis som du skrev inte har en aning om.
Däremot som ev ridlärare till trådskaparen skulle jag faktiskt inte vara stolt då man misslyckats med grundläggande utbildning.
Ett trappsteg åt gången bygger en stadig grund, är det dåligt förankrat kan man trilla långt.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 710
Senast: Verdandi
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 419
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp