Hjälp, jag ska ha fest!

Eurydome

Trådstartare
Om några veckor ska jag ha inflyttningsfest. Jag är ovan vid att fixa fester och tillställningar, tycker hela grejen är lite jobbig. Jag tar på mig för mycket ansvar om att folk ska ha kul, att det ska bli lyckat osv. men jag vill bjuda tillbaka för alla fester som jag har varit inbjuden till och tänker att det är bra för mig att utmana mig själv.

Jag tänker bjuda på drinkar, mat (chiligryta med tillbehör) och vin samt efterrrätt. Vi blir totalt ca 14 stycken och vi ska vara i min lägenhet. Sittplatser finns till alla, en del får sitta i soffan men jag tänker att det blir lite dynamiskt.

Hur lägger man upp det för att det ska bli lyckat? Jag tänker mig ingen röjarfest med dans till kl 02 men jag skulle ju dö om det landar i att alla sitter och artigt diskuterar bostadsmarknaden och sen gäspar och tittar på klockan efter 2 timmar.

Körschemat är följande

  • Drinkar och snacks (jag tar gärna även emot tips på drink, jag är sjukt ovan vid att göra drinkar)
  • Mat
  • Efterrätt
  • Sen då? Ska man ha någon aktivitet?
Tar tacksamt emot tips från er som gillar att fixa fester.
 
Om några veckor ska jag ha inflyttningsfest. Jag är ovan vid att fixa fester och tillställningar, tycker hela grejen är lite jobbig. Jag tar på mig för mycket ansvar om att folk ska ha kul, att det ska bli lyckat osv. men jag vill bjuda tillbaka för alla fester som jag har varit inbjuden till och tänker att det är bra för mig att utmana mig själv.

Jag tänker bjuda på drinkar, mat (chiligryta med tillbehör) och vin samt efterrrätt. Vi blir totalt ca 14 stycken och vi ska vara i min lägenhet. Sittplatser finns till alla, en del får sitta i soffan men jag tänker att det blir lite dynamiskt.

Hur lägger man upp det för att det ska bli lyckat? Jag tänker mig ingen röjarfest med dans till kl 02 men jag skulle ju dö om det landar i att alla sitter och artigt diskuterar bostadsmarknaden och sen gäspar och tittar på klockan efter 2 timmar.

Körschemat är följande

  • Drinkar och snacks (jag tar gärna även emot tips på drink, jag är sjukt ovan vid att göra drinkar)
  • Mat
  • Efterrätt
  • Sen då? Ska man ha någon aktivitet?
Tar tacksamt emot tips från er som gillar att fixa fester.
Tänker att hålla det low key så du inte får känsla av att inte vilja göra om det. Och det är inflyttningsfest så då förväntar sig folk kanske att det inte är så noga? (med reservation för att dina vänner kanske kör jätteavancerade fester) Så tänker jag att de gör drinkarna nästan själva av ett urval som står på en bänk (Gin, Tonic :) is och sprite och något o citron). Tar chilin ur grytan i köket och sätter sig där de vill. Och sedan ställer fram efterrätten. Och att det är svårt att få dem att inte hänga i köket och diskutera bostadsmarknaden om det är det de alltid föredrar att göra och tycker är roligast. Men musik typ? och ingen extra aktivitet (utom möjligen som reserv om de verkar ha det tråkigt).

Om de gör allting själva blir de tvungna att prata lite medan de gör det och det kan slå hål på stelhet om de inte känner varandra?

(Sedan gillar jag inte att fixa fester (är bättre på fika), men det är ungefär vad jag skulle förväntat mig om jag gått på en inflyttningsfest.)
 
På vår inflyttningsfest lät vi gästerna hänga alla tavlor :-) Det blev jättebra resultat och gästerna tyckte det var kul att diskutera och samarbeta och även ett naturligt sätt för dem att gå runt och se huset ordentligt.
 
Jag hade nog serverat bubbel när folk kommer, för enkelhetens skull. Är ju enkelt att ha några kylda flaskor bubbel och sen servera upp när gästerna kommer. Då får du mer tid för att vara social tänker jag? Plus lätt att bara fylla på om det behövs.
Kanske kan du förbereda några enkla snittar på ett par brickor. Tänker att det är godare med ngn sån aptitretare innan maten än snacks?
Maten lär ju sköta sig lite själv och lätt att förbereda, smart val!
 
På vår inflyttningsfest lät vi gästerna hänga alla tavlor :-) Det blev jättebra resultat och gästerna tyckte det var kul att diskutera och samarbeta och även ett naturligt sätt för dem att gå runt och se huset ordentligt.
Ja, bra förslag!! Tyvärr har jag stenhårda betongväggar som min borrmaskin inte klarar av (har aldrig varit något problem i mina tidigare bostäder) så jag måste ringa en hantverkare som kommer med en riktigt proffsborr.
 
Jag hade nog serverat bubbel när folk kommer, för enkelhetens skull. Är ju enkelt att ha några kylda flaskor bubbel och sen servera upp när gästerna kommer. Då får du mer tid för att vara social tänker jag? Plus lätt att bara fylla på om det behövs.
Kanske kan du förbereda några enkla snittar på ett par brickor. Tänker att det är godare med ngn sån aptitretare innan maten än snacks?
Maten lär ju sköta sig lite själv och lätt att förbereda, smart val!

Hmm. Jag kanske kör på bubbel istället då. Det blir mindre jobb och det finns dessutom väldigt goda alkoholfria bubbel till de som inte dricker alkohol.
 
Hmm. Jag kanske kör på bubbel istället då. Det blir mindre jobb och det finns dessutom väldigt goda alkoholfria bubbel till de som inte dricker alkohol.
Vi serverar ofta Pimm's, också enkelt och väldigt gott. Blandar för det mesta med 7up, men på vintern kan vi blanda med varm äppelmust och skiva i äpplen eller apelsiner också.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är bjuden på en stor fest som ska gå i 80-tals anda. Klädkod är: det du hade på dig på 80-talet ...men vad var det? Jag vill inte spöka...
Svar
12
· Visningar
972
Senast: Jerseyite
·
Mat På tisdag är det min tur att hålla i middagen för klubben. Det sammanfaller även med att vi väljer ny styrelse så det ska vara lite...
Svar
18
· Visningar
989
Senast: Soapbubble
·
Kläder & Bli fin Jag ska bröllop i sommar och letar efter en festlig lågsko som är någorlunda täckt, åtminstone på sidorna. Har långsmala fötter som...
Svar
3
· Visningar
733
Senast: orkide
·
Mat Ja, som rubriken så tydligt säger, vad ska ni äta för festligt och gott på nyårsafton i år?? Jag ser fram emot en massa mumsiga tips...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
18 033
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp