Hjälp, jag ska hålla festligare middag

TeamLundVer

Trådstartare
På tisdag är det min tur att hålla i middagen för klubben. Det sammanfaller även med att vi väljer ny styrelse så det ska vara lite festligare. Dessutom är vi på en aktivitet först så helst ska allt vara förberett innan alternativt gå väldigt snabbt att fixa.

Huvudrätten har jag koll på men efterrätten kan jag verkligen inte komma på. Det måste dessutom vara veganskt.

Vad har ni för superfestliga, veganska efterrätter på lager?

Och hur dukar jag på ett festligt sätt som passar?
 
På tisdag är det min tur att hålla i middagen för klubben. Det sammanfaller även med att vi väljer ny styrelse så det ska vara lite festligare. Dessutom är vi på en aktivitet först så helst ska allt vara förberett innan alternativt gå väldigt snabbt att fixa.

Huvudrätten har jag koll på men efterrätten kan jag verkligen inte komma på. Det måste dessutom vara veganskt.

Vad har ni för superfestliga, veganska efterrätter på lager?

Och hur dukar jag på ett festligt sätt som passar?

Vegansk blåbärskaka i långpanna? Med sojagrädde? Eller känns det inte tillräckligt festligt?

https://www.coop.se/recept/vegansk-blabarskaka-i-langpanna/
 
Den här fastnade jag för innan jag insåg hur mycket som skulle behöva bytas ut

https://www.matrecept.se/kladdkaka-i-glas-med-kola-farskost/
För den kan du ersätta smör och mörk choklad med mjölkfritt alternativ, ägg med en banan och en tesked finmalen psylliumfröhusk (eller bara två bananer), vegansk kola, och färskost och vispgrädde finns vegansk från till exempel Oatley eller ICA. Smaken kommer naturligtvis inte vara exakt samma, men den kommer bli god, det tror jag!
 
Kolla receptbasen på vegania.net. Det är som en hel Vår Kokbok. Bilderna är inte riktigt som matbloggarnas numera, men där finns otroligt mycket att hämta och enkla guider till hur man ersätter animalier med veganska ingredienser.
 
Den efterätten du hade så fin ut @Nahar hade bra tips på vad man kunde byta ut.

Är själv dålig på vegansk kost, men rent spontant känns det som att tiramisu och pannacotta borde vara hyfsat lätta att göra och det smakar ofta gott :) med bär och nötter till kan det kanske bli festligare.

Dukning kanske italiensk bistro inspirerat med röd och vit rutig duk, massa levande ljus, några terracotta krukor med örter på bordet? Kanske en ljusslinga? Beror ju lite på budget med ^^
 
På tisdag är det min tur att hålla i middagen för klubben. Det sammanfaller även med att vi väljer ny styrelse så det ska vara lite festligare. Dessutom är vi på en aktivitet först så helst ska allt vara förberett innan alternativt gå väldigt snabbt att fixa.

Huvudrätten har jag koll på men efterrätten kan jag verkligen inte komma på. Det måste dessutom vara veganskt.

Vad har ni för superfestliga, veganska efterrätter på lager?

Och hur dukar jag på ett festligt sätt som passar?
Maräng, vegansk glass, fruktsallad? (lagd som tårta eller som swiss i skål) (för alla som undrar, ja jag vet att glass inte hör hemma i marängswiss ;) och inte heller frukt, men lagd som en...)

(alltså vegansk maräng, hemmagjord med kikärtsspad eller köpta brukar väl vara veganska?)

Veganska vaniljsåsen är så god att man är tvungen att slå laktosisarna på fingrarna med en träslev för att hålla dem borta. (har alltså inte smakat själv)

Så om man vill göra i glas, maränger, skuren frukt, vaniljsås, vegansk glass. Kokosspån?

Veganska grädden vet jag inte så mycket om den är ätbar eller ej (har kört kokosgrädde och det skär sig nog mot det där). Men om den går att äta är det ju gott i glaset också.

Har en cajunkaka också med ananas och ananasspad som var lätt att få vegansk, men det är kanske inte så romantiskt.

Extremt veganskt blir ju också tex mullemums, dvs veganskt smör stekta havregryn och socker med kanel.
Till det kanelstekta äpplen, varvade med vaniljsås i glas. Så som på din bild.

Dvs så länge man väger över mot frukt och småkakor är det lätt att få veganskt för alla. Men om man satsar hårt på mjölk och tårta och sockerkaka är det inte lika plättlätt.
 
Senast ändrad:
Vegansk kladdkaka, finns färdig från Frödinge, det går ju att ha ner i ett glas eller en fin mugg om du vill servera det så.
Koka upp 1 pkt frusna björnbär och ha i 0,5 dl florsocker du siktar i och ca 1 tsk maizena, smaka av, ska vara syrligt men inte surt, servera ljummen. Sila bort kärnorna.
GBs veganska vaniljglass är väldigt god.

Allt går att förbereda innan det ska bara läggas upp innan servering.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Om några veckor ska jag ha inflyttningsfest. Jag är ovan vid att fixa fester och tillställningar, tycker hela grejen är lite jobbig. Jag...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: warg
·
Mat Jag ska ha hem ett par vänner på middag nästa helg. En av dem är vegan och den andra äter inte gluten. Jag har sedan länge bestämt att...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Mabuse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag närde en liten förhoppning om att 2016 möjligtvis skulle kunna bli det år som jag skulle kunna friskförklara mig från min...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp