Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

K

krigarinna

Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet inte om det är bra eller dåligt). Han ogillar det jag ogillar, och vi gillar båda samma saker. Och vi är båda lika dominanta bortsett från att jag känner att jag tappat mitt självfötroende nånstans på vägen.
I början, dom första månaderna gick allting jättebra. Testade han, så satte jag honom på plats. Tex när han försökte flytta på mig, så flyttade jag honom tillbaka eller om han testade småstegra så röt man till och han fick snällt gå där han skulle gå. Det funkade. Red ut ofta och tränade utan nå speciella krav då ha inte är utbildad. Men sen hände nåt. När vi började vaccinera så förändrades han väldigt mycket. Han blir skitförbannad på mig i två-tre veckor efter en vaccination. Han hatar verkligen veterinärer. Vi hade börjat med botulism vaccination då, och det var ju tre sprutor. Så första gången, fick han vila i en vecka. Han betedde sig inte som förut. Natten efter vaccinationen fick han ett raserianfall i boxen och flyttade på den. Dom ringde från stallet då och sa att han blivit galen.
Dagen därpå var han lugnare. Men man märkte ändå att han var sur. Öronen jämt bakåtslickade.
Men jag fortsatte med hanteringen som förut. Efter andra vaccinationen var det samma rabalder. Han blev förbannad på mig ett par veckor efteråt. Och det var då problemen började. Jag hade fått höra massa skit ett tag då. Folk verkar gilla hacka på mig för diverse saker. Jämt komma med sina åsikter och si och så. Och så klart tog jag åt mig. Och eftersom min häst ställde till med lite saker där så fick jag höra ännu mera. Han har tex sprängt stängslet flera gånger och bråkat med valackerna i andra hagar. Jag är inte förvånad att han kommer igenom för det finns ingen el. Jag har tjatat länge nu på att fixa elen, men ingen gör det. Och själv vet jag inte hur man ska fixa det eftersom alla hagar delar på samma el eller vad man nu ska säga.
Så ägarna till dom hästarna (vart ingen skada på nån) kom jämt och klagade på mig och sa att jag borde hålla bättre koll efter honom. Och jag tog åt mig. Efter ungefär en vecka efter andra vaccinationen så hade han huggit en rätt sprallig tjej i stallet rakt i pannan då hon slängde höet åt honom i boxen. Så det blev akuten.
Flera dagar efteråt fick jag höra det på mötet. Och jag var helt paff. Alla andra sa att han alltid betett sig exemplariskt i stallet och fodringar.
Efter två veckor var han fortfarande väldigt irriterad på allt. När jag skulle lägga på nytt täcke på honom så sparkade han till då jag skulle sätta fast bensnören. Hotade då man skulle spänna i bogen m.fl.
Han var helt förbytt. Under den tiden hade jag tappat mycket självförtroende. Longerade några gånger i veckan då han bara var förbannad. Han lyssnade på mig där.
Men sen tredje veckan tänkte jag rida ut. Sadlade honom och gjorde iordning utan problem. När jag ledde honom i paddocken där jag sitter upp (sitter alltid upp från pall) så högg han efter min hand och tyglarna. Kastade med huvudet och högg efter. När jag skulle sitta upp, stod han inte alls still. Flyttade på sig hela tiden. Med öronen bakåtslickade. Plus att han efter ett tag började sparka till. Satt iaf upp och han gick fint. Men han ville inte va med alls. Jag red några meter mot skogen, och han tvärstanna. Han stod bara där. Försökte man driva så backade han. Och var nära att resa sig. Jag ville inte börja tjafsa då han lätt kunde försöka få av mig. Han var helt fastfrusen och såg ut att kunna göra vad som helst.
Så jag red till paddocken där han skrittade på ett tag. Men sen när man ställde mer krav så började han sparka efter, halvstegra och frysa fast.
Satt av efter ett tag och longerade istället. Det gick rätt ok men han var fortfarande sur. Tog dit en som skulle kolla ryggen, halsen och allt. ingen ömhet nånstans. Jag kände själv efter varje dag. Men det fanns ingen ömhet och han halta inte heller. Efter det tror jag faktist att jag började tappa kontrollen på allting. Jag borstade inte honom varje dag för att han var irriterad av det. Sen efter en vecka började han bli gladare och det gick att byta täcke på honom utan problem. Han var som förut. Sen en eftermiddag tänkte jag ta en skön promenad med honom. En sak som han alltid uppskattat. Han gick snett bakom mig, med sänkt huvud. Tittade lite omkring och vände huvudet emot mig emellanåt. Sen helt plötsligt vid halva vägen springer han framför, gör en snäv sväng. stegrar och börjar omkring sig med frambenen. Jag blir helt chockad och undrar vad fankens han håller på med. Han försöker springa om, knuffar mig, bockar, sparkar bakut och trippar brevid mig då man försöker leda honom hem. Och flera gånger försöker han knuffa till. Efter det vågade jag inte ta ut honom på promenad mer.
Nästa dag är han som vanligt men när jag går in i hagen och ska leda honom ut så försöker han komma förbi mig och runt mig. Jag stoppar honom och ställer honom tillbaka där han ska gå. Då går han fint igen.
på vägen till stallet så testar han igen med samma sak. Då ryter jag till och flyttar honom tillbaka. Då går han fint resten av vägen. Ställer honom i spolspiltan då jag ska spola av dom riktigt nerlerade benen. Han flyttar litegrann på sig, så ryter jag till igen att stå still. Då står han där och beter sig väldigt exemplariskt. Inga dumheter och står helt blixtstilla. Och inga bakåtslickade öron.
Och idag när vet skulle komma med tredje sprutan så kom han mot grinden då jag skulle ta in honom. Helt snällt. Testade dock med att komma för nära ett par gånger men då flyttade jag bara på honom. I stallgången stod han stilla utan problem. Dock började han klättra på väggarna när vet kom. Så jag vet inte hur det blir imorrn.. :( Jag vågar inte heller sitta upp på honom just nu då jag känner att jag blivit så svag.
Och varför betedde han sig så konstigt vid promenaden och ritten?
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

hur mycke motioneras han?
har en häst i mitt stall som blir rent av elak och hugger efter allt o alla och blir allmänt väldigt svår och hantera när han inte går.
däremot går han regelbundet och tränas så lugnar han ner sig väldigt mycke, fortfarande lite sur och så men inte så att han skulle göra nåt.

annars tror ja de bara är att fortsätta vara väldigt bestämd, snäll men bestämd, inte bli arg de gör ofta saken värre.

och ta ut en duktig tränare som kan hjälpa till, de är svårt att bryta sånt här mönster själv.

sen att han bråkar med dom andra i hagen är ju inget du kan göra nåt åt, utom att byta hage då..sen har folk en tendens att gilla klaga på ranghöga hästar i hagen, ja har själv detta problem med min häst som nu står i en egen hage..fast han va inte elak mot dom andra, snarare extremt lekfull..förutom vid maten..då är han faktiskt dum..men de är ju så med ranghöga.
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Hej du!
Jag vet inte hur länge du har haft kusen men ibland när man får hem en häst så brukar man ha en el ett par "smekmånader" i början,
sen kommer en testning. Hästar brukar ju oxå ha ett par "tonår" där man kan bli i ifrågasatt av dom små liven. Faller vanligtvis in mellan 5-7 år. Jag tror inte att vaccinationen har något med hans beteende mot dig att göra utan det blev nog en slump att det föll sig så.
Om du känner att du inte reder ut hästen så måste du ta hjälp någonstans ifrån. Vad synd att dom andra hackar på dig annars vore det ju trevligt om dom kunde stötta o hjälpa dig i stället!
Om man tappar tron på sig själv så blir det nog lätt en ond cirkel, ju taskigare självförtroede desto mindre hanterar man hästen.........
Försök att få hjälp av någon duktig person som kan titta på och råda dig i dom vardagliga situationerna. Rid gärna ut i sällskap med andra så att hästen får lite draghjälp. Avvakta med ensamritt så att ovanorna inte förstärks ännu mera. Red ut problemen från marken innan du rider ut själv. Men som sagt, rid ut med andra under tiden.
Hästen behöver ju röra på sig. Försök hitta någon som kan hjälpa dig och som kan stå pall för hästen, annars är risken att det stjälper mera än hjälper........tro på dig själv, det är egentligen inte ett så stort (el ovanligt) problem som du har med hästen!
Försök att se det utifrån och rid och hantera gärna någon annan häst oxå under tiden så ska du se att du hittar dig själv igen!:)
Lycka till!
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Just nu motioneras han knappt nåt alls men jag söker just nu efter nå instruktör eller nån som är duktig med NH. Pengarna kommer iof bli ett problem då jag dessutom fått sparken från jobbet :( lönen den här månaden blev bara 800kr..
Så ja, det är inte mycket gott på g just nu :/ Suck...
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Men har du ingen duktig kompis eller någons bekant bekant som kan hjälpa dig? Jag menar, iom att problemet inte är så svårt så behöver du säkert bara någon som kan stötta o pusha på dig lite?
Någon person i stallet hos dig har väl varit med om en testande häst innan o borde kunna vägleda dig lite.
Skönt att man står i eget stall och bara tagit in sunda inhyrningar;) vi brukar faktiskt hjälpas åt om någon får något problem på halsen.
Annars får du väl försöka hitta någon utomstående,
för det ska ju vara kul att åka till sin häst.
Trist med ditt arbete, otur och kriser brukar alltid dyka upp i flock verkar det som...men nu kanske det bara kan bli bättre o inte sämre?
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Har tyvärr inga bekanta som har erfarenhet av problem som det här. Kan det verkligen vara ett testande bara? För han är så otroligt hotfull och förbannad att man inte riktigt vet vad man ska göra. Han vet ju att han är mycket större och starkare...:S
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Hur gammal är han? Det har inte flyttat in el ut några hästar fr hagen på sistone? Jag har ett halvblod på 7 år och som alltid har varit väldigt lågrangad, när vi flyttade honom till ett nytt stall med ännu mera låga hästar o någon unghäst så blev han plötsligt högst i rang. Han tyckte det var skitkul ibörjan men nu så har han tröttnat lite och efter han blev den som bestämmer så har han även börjat sura till i boxen när han utfodras o så. Sån var han aldrig innan.
Vad jag menar är att ibland så verkar det som att dom som blir dominanta tenderar att försöka passera även oss 2-benta.
Nu kommer det flytta in en tuff valack som lär peta ner min häst ett pinnhål i hagen o jag tror att han kommer att tycka att det är skönt.
Slippa vara den som bestämmer.
Utifrån vad jag har läst om din häst så tror jag att det är en form av testning, kanske både av dig o andra.
Det gäller att bara vara konsekvent och rättvis.
Det är många hästar som inte mår så bra heller av det här milda vädret. Om dom har satt mycket päls och verkar lite ur gängorna så kan man klippa dom. Vet en tjej som har islänningar,
hon har tom klippt unghästarna.
Jag tror att man egentligen spenderar lite för lite tid med sina hästar.
Särskilt nu när hagarna ser ut som skit (iaf våra) så behöver dom aktiveras lite mera. Vänta med ridningen och umgås med hästen.
Försök att hitta tillbaks till varandra och gör enkla roliga saker.
Man kan gå ut o beta, löshoppa, träna vardagslydnad mm.
Låna en snäll häst o ta med din som handhäst, det är en bra motionsform som gör att hästen kan arbeta utan ryttare.
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Jag är förundrad att ingen här tror att det har med vaccinet att göra!
För mig känns det solklart att det finns ett samband, kanske har han kännt sig lite sjuk av vaccinet? Det är ju inte ovanligt att man t.ex. får influensasymtom av det vaccinet så varför skulle inte han ha känt av sitt botulismvaccin?
Hanteringen finns det nog en massa andra som kan bättre på sidan än jag, men kolla upp så han inte blir sjuk efter sista omgången nu. Feber eller så.
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Det låter nästan som om du beskriver mig och min valack för några år sedan :crazy:
Vi är fullständigt lika, vilket jag då inte tyckte var positivt, men när jag nu insett lite saker om min egen personlighet är det oändligt mycket lättare att förstå honom :idea:

Jag har också nyligt fått problem med en unghäst och tog då hjälp av en NH-tränare som verkligen öppnat våra ögon. :love:
Framför allt fick hon mig att inse att öronen bakåt väldigt ofta betyder osäkerhet och rädsla, och att sparkar och hugg är något de tar till när vi inte visar att vi respekterar deras rädsla...
Jag bloggar lite om våra framsteg, PM:a gärna om du vill ha bloggadressen :idea:

Om man läser ditt inlägg med tanken att örona bakåt betyder rädsla så kan man tolka det som att han upplever det som att du har utsatt honom för ett övergrepp när du satt fast honom och låtit någon främmande sticka honom. Smärtan kanske inte var det värsta, kanske var det att bli tvingad? Att han blir lite bättre efter några veckor tolkar jag som att han sakta börjar återfå sitt förtroende för dig, eller iaf att han inte är rädd.
Det är också en jäkla skillnad på om hästen ser dig som sin ledare, eller om han bara inte är rädd.
Har jag insett nu.
Jag trodde inte min valack hade några problem med mig förrän jag gjorde lite seven-games med honom och upptäckte skillnaden :eek:
Nu tycker han att jag är hans perfekta ledare, inget mer trängandes med maten, inget mer av det där småstrulet som jag bara sett som vanlig hästhantering :love:
Ja, jag kan skriva hyllmeter om detta, PM:a om någon är intresserad av att läsa bloggen :idea:

Lycka till med din häst, ta hjälp av en duktig NH-tränare, en som använder mjuka metoder och inte en massa stressande omkring på ridbanan...
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Såg nu att du lär få problem ekonomiskt ta hem en tränare, du får jättegärna ringa mig om du vill veta mer om hur vi jobbat och vad som funkat för oss, kanske kan det hjälpa?
Men läs bloggen först :)
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Jag håller med "crax". Jag skulle i första hand vilja försöka lista ut om det inte är så att han blir öm i kroppen av vaccinet. Han kanske är överkänslig. Jag har inga liknande erfarenheter av hästar som fått besvär av vaccinationer, men däremot har jag en mycket hingstig vallack. Tur är för mig att han har ett hjärta av guld och vet sin plats. Ibland får man påminna honom, men det brukar inte bli några större duster.
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Ja pållen min verkar vara lite känslig för vaccination. Ifall det bara inte var själva "tvånget" som gjorde honom så arg. Svårt att säga egentligen.

Jag tvivlar mycket på att han vet sin plats iaf. Även om han ibland beter sig exemplariskt åt. Igår tex var han så duktig han bara kunde. Stod still när man sa helt normalt att stå still. Lyfte hovarna när man bara pekade på dom och satte inte ned dom förrän jag sa till. Men idag var han på hugget igen. Eftersom han fick komma in en halvtimma senare (han gillar inte när man tar in honom ens lite senare än normalt) så var han på. Högg ett par gånger i luften mot mitt håll när jag stod några meter från honom. (han stod i stallgången). Jag röt till, och han slutade.
I spolspiltan testade han att flytta på sig genom att flytta en hov i taget. Jag sa till honom varje gång. När man spolade bort skit från benen så passade han på att lyfta dom emellanåt. Slutade när man sa till.
När man skulle kratsa hovarna så passade han på igen. Tex när man skulle lyfta ena frambenet så huttade han med ena bakbenet. Slutade när man sa till. Ena bakbenet lyfte han så nära magen att jag först inte fick tag på den -_-

Sen när man skulle leda honom till boxen så gick han bakom mig där han skulle. Men när man öppnade boxdörren så tänkte han att han skulle bara gå förbi mig trots att han aldrig får göra det. Han ska stanna tills jag låter honom gå in. Jag sa dock till och flyttade honom där han skulle stå.

Får se vad som händer imorrn. om han uppför sig eller tänker testa ännu mera.
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Det är verkligen jobbigt när man känner att man inte rår på situationen och inte vet hur man ska gå tillväga för att få rätsida på problemet.
Det enda råd jag kan ge dig är att be om hjälp av någon som är erkännt duktig och kan sin sak. visst det kostar en del pengar, men dels så kommer du att få en trevlig häst som du kommer att kunna ha mycket roligt med i framtiden och dels så kommer du att lära dig massor och ditt självförtroende kommer att sakteliga komma tillbaka.
Lycka till!!!!!!
Ps se inte detta som ett misslyckande och känn dig inte dålig, ta lärdom av det och tillåt dig att ha en svacka. man kan inte vara på topp jämt :smirk:
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Jag tror inte riktigt på att det kommer bli bättre heller. Det verkar mer som om vi inte fungerar tillsammans :/ Idag uppträdde han sig fint men sen när jag skulle in i hans box för att hämta en sån där glasspaket i plast som jag av misstag glömt i krubban. När jag öppnar boxdörren så åker öronen ner på en gång och han står där och hotar. Sen när man tar fram grimman så jag åtminstånde kan flytta på honom så jag kan hämta den utan att bli sparkad eller annat så vänder han rumpan mot mig och surar...:(

Det lutar iof ändå åt att jag måste sälja honom. Eftersom jag inte verkar få nåt jobb heller och jag blir av med stallplatsen eftersom folket där tröttnat på honom. Suck
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Suck, finns det ingen kunnig person här i mina trakter som skulle kunna hjälpa mig med honom :(
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Jag spinner vidare på denhär tråden ang. "min" egna häst i stallet. Hon är en 6 åring som tidigare var mina föräldrars blivande travhäst. När hon själv var unghäst strax efter inkörningen strulade deras fretag lite och några av hästarna, inklusive henne blev lite drabbade. Stona och unghästarna blev lite lagda åt sidan i tid och fick bara daglig omskötsel och ingen speciell träning. Detta sto var redan som unghäst född med en vilja och envishet som jag aldrig har sett tidigare. Hon hade enorm energi och jag började arbeta henne lite för att hålla henne sysselsatt.

I början bestod arbetet av markarbete och tömkörning för att sedan vid fyra års ålder började jag rida in henne. Hela tiden gick ALLT utan problem, och eftersom hon inte var över ponnymåttet och väldigt sent så var hela tanken på trav borta utan att ens ha kommit igång.

Efter ett några månaders ridning så började hon bara en dag vara väldigt aggresiv i sitt beteende och riktigt hotfull och vet. kom och kollade henne. På något sätt lyckades han undangå sparkar och bett och kunde känna att kotorna i länden låg konstigt och föreslog en kiropraktor. Troligen hade hon gått omkull kraftigt i hagen todde han. Trotts detta fel så sa han att hennes beteende var väldigt överdrivet och han undrade om det kanske var något yttligare fel i huvudet på henne rent ut sagt!

Kiropraktorn kom i alla fall men kunde inte rätta till problemet på henne. Hon jobbade också med problemhästar och trodde nog att hästen alltid hade varit såhär. Hon föreslog i alla fall att hon skulle ha hästen uppstallad hos henne för att bygga upp förtroende och kunna behandla problemet. Sagt och gjort, hästen åkte dit och skulle vara där en månad, men efter två veckor ringde hon och vågade inte ha hästen där p.g.a. riskerna hon utsatte sig själv och personalen för. Hon hade i alla fall kunnat rätta till problemet efter att hästen hade fått lugnande.

Hon kom hem igen och så fort man kom bakom sadelgjordslget så small det direkt, och det var inga varningar utan bara pang på för att försöka skada. Självklart trodde jag inte att hon skulle göra mig något eftersom hon var van med mig från födseln och vi aldrig hft något problemmed vem som var ledaren emellan oss två. Men hon var precis lika dan - oberoende vem personen var. Rörde man henne framifrån så högg hon efter, samtidigt slog med bakbenen. Vi började om med träningen från början och efter ett tag så kunde jag röra henne i alla fall över hela kroppen och hon tyckte det var okej. Men skulle mn sedan lyfta benen (också frambenen) så slog hon med bakbenen, och eftersom hon är så liten och smidig så är det inga problem för henne att träffa med bakbenen.

Jag kännde i alla fall att jag inte hade en aning om vad jag skulle göra med henne och lämnade bort henne till en jätteduktig tjej på hästhantering. Hon sa detsamma, och föreslog en annan som hon sedan åkte till också. Denna trodde inte att det skulle bli några problem, men efter tiden var ut så skulle hon behålla henne ytligare en månad eftersom hon inte kommit någon stanns med henne.

Detta var ett år sedan nu. Vi har kommit så långt att jag kan röra benen, men så fort man ska lyfta så smäller det. Har använt en "förlängd" arm för att lyfta benen i form av långt rep och går hyffsat. Sparkar först hysteriskt men ger efter efter ett tag och då brukar jag släppa ner för att hon ska känna att sparkar hon inte så får hon vara ifred. Men problemet med andra kvarstår fortfarande att dom knappt kan nudda henne. Hovslagaren vägrara verka henne fram utan står vid sidan och instruerar mig.

Trotts allt har det ju blivit en LITEN förändring under senaste året, fast jag kan ju inte röra bakbenen och hon har ju kommit på detta nu. Så så fort hon käner motstånd så slår hon innan hon tänker är det nästan som. Fler har frågat om det inte går att "bryta" ner henne psykiskt. Hon har stått hos dom duktigast på området utan att dom har kommit någon stanns med henne, utan säger bara att dom ALDRIG stött på en liknande häst, och troligen aldrig kommer göra det heller.

Men hon är fortfarande mina föräldrars och dom vill nu slakta/avliva henne för dom, likaså alla andra tror att det helt enkelt har blivit något fel i huvudet på henne. När man berättar om henne så tror jag folk har svårt att förstå hur hon är, det är inga överdrivelser - hon är ute för att skada. Mig funkar det bra med, mn samtidigt är det bara jag som håller på med henne, och hon är inte så gla åt allt jag gör heller. Vet. säger att något fysiskt fel finns dt i alla fall inte, och han rör henne inte längre, så när det är dags för vac. så ger han henne det genom boxgallret.

Har funderat på en sista försök med utomstående hjälp igen eftersom jag inte kommer längre själv. Vet bara inte vem man ska ta och om man får ut något av det. Har i alla fall funderat på Ronny Åman som är närmast otestade. Men samtidigt har jag själv också börjat ställa mig frågan om man kan få henne att ändra beteende när hon väl har kommit på hur hon kan vinna och få hur hon vill. Känner bara att detta går inte som dt är nu och vet verkligen inte vad jag ska göra för att förändra heller. Känns bara som det går ett steg framåt, 3 bakåt.

Någon som har någon idé eller rekomendation? Förstår inte varför hon blivit som hon är. Säger som de andra - jag har aldrig träffat en liknande häst. Men känns så ångsökt att det skulle vara något som slagit över bara sådär. Hon har väl hittat sitt vapen och utnyttjar det.
 
Sv: Hjälp, jag tappar kontrollen (långt)

Tack

Ingen annan som har någon idé? Ni kanske själva känner er manade att vilja testa?
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp