Hjälp! Katt med FORL och eventuellt diabetes...

Johan_

Trådstartare
Hej!

Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal.

Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han har sedan tidigare FORL och har haft en del problem med tänderna den senaste tiden. Åkte in med honom för ca. 2v sedan (13 april) för att åtgärda tänderna ännu en gång och i samma veva gjordes en hälsokontroll då jag tycker han dricker lite väl mycket vatten, jaha diabetes.. :( Han låg tydligen på 28,41 mmol/L. Vi satte in insulin redan den dagen och det gick faktiskt väldigt lätt att ge honom sprutorna.

Nästa återbesök var den 20 april och då hade värdet gått ner till 14,66mmol/L. Kanon tänkte jag då, vi sänkte dosen från 2 enheter x2 per dag till 1 enheter x2 per dag. Den 27 april var det dags igen för kontroll då låg han på 21,58mmo/L. Då höjdes dosen till 1,5 enheter x2 per dag. Fick låna hem en blodsockermätare och det var absolut inga problem att använda den! Hur som helst, natten mellan torsdag - fredag (28 april) börjar strulet. Märker att den lille inte mår speciellt bra då han får upp maten efter ca. 8 timmar efter varje dos. På lördag morgon får han sin sista spruta (29 april) och maten kommer upp exakt 8 timmar senare. Han är hur seg som helst och tvärvägrar att äta sitt torrfoder, jag får panik.

Tar fram blodsockermätaren och han ligger på 3,5(!), då var klockan 16.30. Ger honom druvsocker som jag blandar i vatten och en rejält portion blötmat, kl 19.20 ligger han på 22,2. Vetrinären har såklart stängt men fick kontakt med henne via mail och då skulle jag sluta med insulinet direkt, vilket jag har gjort.

Söndag (idag) kl 8.40 ligger han på 8,6, det kändes lite bättre eftersom vetrinären hade sagt han borde ligga mellan 8-15 men absolut inte under 4. Han verkar helt klart piggare och busar lite. Under denna tid har jag varit hemma hela dagen mest för att hålla koll och sen har han mest sovit och bara slappat som katter gör. Han har inte velat äta något torrfoder alls heller då han har rätt ont kan jag tänka mig (han får metacam).men blötmat går som sagt bra.

Hur som helst, mäter igen kl 20.15 och då ligger han fanimej på 3,6.. suck.. nu har han fått en ordentlig portion blötmat igen och nytt blodprov ska tas i örat om en liten stund.

Så min fråga är, jag är sjukt orolig och vet inte vad jag skall göra! Jag slutade med insulin redan i lördags men varför ligger han så lågt då? Är det pga. att han inte kan äta ordentligt? Iom. tänderna strular så pass mycket. Vetrinären trodde det kunde vara en orsak till hans diabetes men jag vet inte. Behöver lite kloka råd här känne rjag då det är första gången för mig med en katt som har eventuellt diabetes.

Min plan är att ge honom blötmat som bara den, iaf. 3-4 gånger om dagen nu tills dom fixar tänderna såvida jag inte lyckas få en tidigare tid. Alla råd uppskattas!

edit: just ja, hur länge sitter de där insulinet kvar i kroppen på honom? Han har ju blivit behandlad i ca. 2v nu och nu har vi slutat helt som sagt.

TACK!
 
Fick kontakt med vetrinären via mail, ska absolut inte ge något insulin, trött och hungrig är vad jag är. Klart som fasiken att blodsockret går ner om man inte käkar så lille Zingo kanske ska ha blötmat 3-4x per dag nu tills hans tänder är fixade.

De skulle kolla upp vad som kunde göras nu på tisdag och eventuellt skicka mig till en annan klinik om det inte fanns någon tid för hans tänder så här snabbt.

Men jag tar gärna emot alla råd jag kan få..!
 
Jag vet ingenting om diabetes på katter och kan egentligen inte ge råd om det du frågar. Men jag har diabetes själv och kan en del om blodsocker och insulin och vet vilket meck det är att hålla koll på allt. Jag vet också hur jag mår när blodsockret svänger... En uppriktig fråga till dig: Tror du att din misse kommer kan ha ett bra liv, om den har diabetes?

En människa kan själv hålla koll på sitt blodsocker, fundera över mat och motion och regelbundenhet och allt annat som påverkar samt (försöka) motverka farliga toppar och dalar. Det kan ju tyvärr inte en katt göra :( Och den förstår ju inte heller varför den mår dåligt, när svängningarna kommer... Hade jag en katt som fick diabetes som kräver insulin-behandling, skulle jag i ärlighetens namn avliva. Inte pga mecket med att hålla koll, utan pga kattens livskvalité. Jag tror inte att det går att ge en diabeteskatt ett bekymmersfritt liv. Jag vet att det inte var det rådet du frågade efter, men det är det mest uppriktiga råd jag kan ge.

Angående dina andra frågor (utgår från mänskliga erfarenheter nu):
Hur länge insulin ligger kvar i kroppen beror främst på typ av insulin. Det finns de som endast verkar i några timmar och de som verkar i många dagar. Födointag kan påverka till viss del (om man äter för mycket eller för lite i förhållande till insulindosen).
Är blodsockret lågt så brukar snabbaste sättet att höja det vara att dricka något sött. Inget insulin när man har lågt blodsocker eftersom det sänker blodsockret. Vänta tills blodsockret är på lagom nivå.

Mvh
morris
 
Hej!

Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal.

Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han har sedan tidigare FORL och har haft en del problem med tänderna den senaste tiden. Åkte in med honom för ca. 2v sedan (13 april) för att åtgärda tänderna ännu en gång och i samma veva gjordes en hälsokontroll då jag tycker han dricker lite väl mycket vatten, jaha diabetes.. :( Han låg tydligen på 28,41 mmol/L. Vi satte in insulin redan den dagen och det gick faktiskt väldigt lätt att ge honom sprutorna.

Nästa återbesök var den 20 april och då hade värdet gått ner till 14,66mmol/L. Kanon tänkte jag då, vi sänkte dosen från 2 enheter x2 per dag till 1 enheter x2 per dag. Den 27 april var det dags igen för kontroll då låg han på 21,58mmo/L. Då höjdes dosen till 1,5 enheter x2 per dag. Fick låna hem en blodsockermätare och det var absolut inga problem att använda den! Hur som helst, natten mellan torsdag - fredag (28 april) börjar strulet. Märker att den lille inte mår speciellt bra då han får upp maten efter ca. 8 timmar efter varje dos. På lördag morgon får han sin sista spruta (29 april) och maten kommer upp exakt 8 timmar senare. Han är hur seg som helst och tvärvägrar att äta sitt torrfoder, jag får panik.

Tar fram blodsockermätaren och han ligger på 3,5(!), då var klockan 16.30. Ger honom druvsocker som jag blandar i vatten och en rejält portion blötmat, kl 19.20 ligger han på 22,2. Vetrinären har såklart stängt men fick kontakt med henne via mail och då skulle jag sluta med insulinet direkt, vilket jag har gjort.

Söndag (idag) kl 8.40 ligger han på 8,6, det kändes lite bättre eftersom vetrinären hade sagt han borde ligga mellan 8-15 men absolut inte under 4. Han verkar helt klart piggare och busar lite. Under denna tid har jag varit hemma hela dagen mest för att hålla koll och sen har han mest sovit och bara slappat som katter gör. Han har inte velat äta något torrfoder alls heller då han har rätt ont kan jag tänka mig (han får metacam).men blötmat går som sagt bra.

Hur som helst, mäter igen kl 20.15 och då ligger han fanimej på 3,6.. suck.. nu har han fått en ordentlig portion blötmat igen och nytt blodprov ska tas i örat om en liten stund.

Så min fråga är, jag är sjukt orolig och vet inte vad jag skall göra! Jag slutade med insulin redan i lördags men varför ligger han så lågt då? Är det pga. att han inte kan äta ordentligt? Iom. tänderna strular så pass mycket. Vetrinären trodde det kunde vara en orsak till hans diabetes men jag vet inte. Behöver lite kloka råd här känne rjag då det är första gången för mig med en katt som har eventuellt diabetes.

Min plan är att ge honom blötmat som bara den, iaf. 3-4 gånger om dagen nu tills dom fixar tänderna såvida jag inte lyckas få en tidigare tid. Alla råd uppskattas!

edit: just ja, hur länge sitter de där insulinet kvar i kroppen på honom? Han har ju blivit behandlad i ca. 2v nu och nu har vi slutat helt som sagt.

TACK!


Har inga goda erfarenheter av diabetes på katt.
Dels min egen katt fast han hade kortison tabletter mot astma. Det motverkar varandra så det var inte behandlings bart. Katten fick somna in.

Vänninas katt hon kämpade verkligen o var hemma o kollade sockret flera ggr per dag, men ostabilt blodsocker som gick upp o ner hela tiden. Hon orkade 6 månader sen fick hemnes älskade vänn somna in.

Diabetes på katt är svårt att behandla enligt vår veterinär.
 
När de bara äter blötmat ska man vara försiktig med insulin. Många katter går i renission när de bara får blötmat.

Sedan påverkar munstatusen absolut blodsockret så att blodsockret "krånglar" kan vara ett tecken på att munnen behöver åtgärdas igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 377
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej alla kattvänner! Min ena katt Mållgan, (den andre heter Alfons), har fått diagnosen diabetes. Alfons o Mållgan är helsyskon o...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
20 173
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
6 462
Senast: Zarro
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 857
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp