Hjälp! Kattmamman har flyttat ut ungarna under natten!

Hmansson

Trådstartare
Hej!
Som rubriken säger så har vår kattmamma som för ca 3 veckor sedan gött en kull på 3 små söta, under natten flyttat ut alla ungar. Och vi har nu ingen aning om vart varken hon eller ungarna befinner sig. Kattmamman är ca 2 år gammal och lever som en utekatt som är lika vild som tam då vi bor på landet med massor av katter runt om, men det är ändå vår katt och som nu när hon varit dräktig valt vårt garage där hon känt sig trygg. Vi har följt resans gång och varit där nu när de små liven kommit till världen.

Men nu i natt har hon valt att flytta dem. Så frågan är hur långt hon kan ha flyttat dem? Det är en liten by så om det är något grann garage eller lada så är det inte så långt att söka. Eller om det är så att hon flyttat dem till en annan del av källaren som är ganska stor. Vad är rimligt?

hälsningar
H
 
Hon kan ha gömt dem ordentligt bra. Är hon mer vild än tam har hon gissningsvis gömt kattungarna från människor. Bara att börja spana, ställ ut mat och smyg på henne. Börjar ni rota runt för mycket finns risk att hon blir stressad och sticker, med eller utan kattungar.
 
Du får locka med mat och gå runt och spana. Lägg lappar i grannarnas brevlådor där du efterlyser Om kattan börjar komma och äta men du inte hittar ungarna inom ett par veckor och hon går att klappa osv så kanske du kan investera i en GPS för katter. Då kan du se vart hon är. Min Spezzi flyttade sina ungar till skulltorken en gång. När jag äntligen fått tag på dom så fick dom bo i badrummet. Där sitter fönstret i brösthöjd så kattmamman kunde hoppa upp o gå ut -satte dit en stege på utsidan. Men inte förrän ungarna blivit en månad för då vägde dom så mycket att hon inte orkade hoppa upp med dom i munnen.
 
Du får locka med mat och gå runt och spana. Lägg lappar i grannarnas brevlådor där du efterlyser Om kattan börjar komma och äta men du inte hittar ungarna inom ett par veckor och hon går att klappa osv så kanske du kan investera i en GPS för katter. Då kan du se vart hon är. Min Spezzi flyttade sina ungar till skulltorken en gång. När jag äntligen fått tag på dom så fick dom bo i badrummet. Där sitter fönstret i brösthöjd så kattmamman kunde hoppa upp o gå ut -satte dit en stege på utsidan. Men inte förrän ungarna blivit en månad för då vägde dom så mycket att hon inte orkade hoppa upp med dom i munnen.
Fast återigen så kan ju katthonan bli dräktig på en gång igen med lösningen i badrummet. Mer eller mindre olagligt idag.
 
Lyckades lokalisera henne till en liten skogsdunge i morse, som jag nu kryper runt i. Inget spår av ungarna eller mamman ännu tyvärr. Hur är det mest troligt att hon gömmer dem? :/
 
Lyckades lokalisera henne till en liten skogsdunge i morse, som jag nu kryper runt i. Inget spår av ungarna eller mamman ännu tyvärr. Hur är det mest troligt att hon gömmer dem? :/
Vet inte om det finns ngt "vanligt", men de kan vara ganska avancerade i sitt flyttande. När jag var barn blev grannens katt störd av en hund, mellan framfödandet av ungarna. Hon tog de som var födda och hoppade in genom vårt öppna badrumsfönster minst 2 meter upp, gick upp på övervåningen och placerade ungarna i en låda på kattvinden(!) där hon födde resten av kullen. När vi kom hem trodde vi att det hade kommit in en fågel när vi hörde hur det pep. Vi blev ganska förvånade över att det var tre kattungar som låg på vår vind, vi som inte ens hade katt
Jag vet också lagårdskatter som, när de blivit störda, flyttat ungarna till utrymme under grunden eller annat trångt utrymme där de är säkra på att det som stört dem inte kommer åt.
 
Hon kan ha gömt dem varsomhelst. När jag var liten hade vi katter som gömde dem på höskullen, I krypgrunden, ute i ett stenrammel I kohagen osv. Kunde ta rätt mycket nattligt detektivarbete att hitta dem de gånger katten valt att ha dem ute.
Se till att hitta ungarna innan de växer upp förvildade. Och kastrera kattmamman när hon slutat ge di.
 
Hon kan ha gömt dem varsomhelst. När jag var liten hade vi katter som gömde dem på höskullen, I krypgrunden, ute i ett stenrammel I kohagen osv. Kunde ta rätt mycket nattligt detektivarbete att hitta dem de gånger katten valt att ha dem ute.
Se till att hitta ungarna innan de växer upp förvildade. Och kastrera kattmamman när hon slutat ge di.
Tror ni det är lättare att leta på natten? Eller när det är mörkt dvs. Tänker att man kanske hör jamandet lättare
 
Fast återigen så kan ju katthonan bli dräktig på en gång igen med lösningen i badrummet. Mer eller mindre olagligt idag.
Min Spezzi kom hem och åt så hon fick sina P varje vecka. Det var ett par år sedan, alltså innan nya lagen. Hade det varit idag så hade det varit olagligt om jag struntat i att fånga in hennes ungar. Avsikten med lagen är att förhindra att det blir nya vildkatter. Jag har chipmärkt och reggat alla Spezzis ungar på mig då de är 8 v och sen gjort ägarebyte då de blivit sålda 12 v gamla eller äldre.
 

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 622
Senast: Emine
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 364
Äldre En av de konstigare trådar jag startat i min blygsamma Buke-karriär, men det här är faktiskt ett problem på riktigt! (moderator får...
Svar
18
· Visningar
3 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp