hjälp, kattproblem...

Lovilina

Trådstartare
Hej! Jag och min familj har nu länge funderat på att skaffa en liten kisse. Nu har vi också hittat en liten kattunge som är leveransklar den 8 december. Vi tänkte dock åka till mina mormor och morfar på lovet och skulle inte kunna hämta katten förrän ca. den 26. Då återstår ungefär två veckor av lovet. Kan man få en katt trygg och hemastad osv... på två veckor och sedan börja jobba och gå i skolan efter jullovet? Eller ska man strunta i att åka bort och hämta katten 1-2 veckor tidigare?
 
Hej! Jag och min familj har nu länge funderat på att skaffa en liten kisse. Nu har vi också hittat en liten kattunge som är leveransklar den 8 december. Vi tänkte dock åka till mina mormor och morfar på lovet och skulle inte kunna hämta katten förrän ca. den 26. Då återstår ungefär två veckor av lovet. Kan man få en katt trygg och hemastad osv... på två veckor och sedan börja jobba och gå i skolan efter jullovet? Eller ska man strunta i att åka bort och hämta katten 1-2 veckor tidigare?

2 v räcker absolut! Kattungen kommer ju vara drygt 14 v då, de brukar flytta in direkt man får hem dom. Alltså, kliva ur buren och typ säga "Åh vad fint ni gjort mitt hem".
 
Två veckor räcker. Jag avsatte två veckor åt min kattunge och under de två veckorna var jag fjantig nog att inkludera "ensamträning". Hon var hemmastadd dag två, och började köra med mig redan 8 timmar innan hon kom hem. :D
Ingen aning om ensamträningen gjorde något överhuvudtaget, men det kändes bättre för mig att långsamt öka tiden hon var ensam under andra veckan som träning inför verkligheten.
 
Det enda man kanske kan göra är att begränsa området kattungen kan vara på under den första tiden och kattsäkra. De är fenomenala på att hitta utrymmen man kan svära är för små, försvinna under kylskåpet eller trilla ner från höga höjder. Dessutom att de då har en låda nära till hands när det är lite bråttom att gå på den.
 
leveransklar är katten tidigast mellan 12-16 veckor gammal. Då klarar den sig nog själv efter ett tag. Så innan 12 veckors ålder är det inte lagligt att ta den från mamman
 
leveransklar är katten tidigast mellan 12-16 veckor gammal. Då klarar den sig nog själv efter ett tag. Så innan 12 veckors ålder är det inte lagligt att ta den från mamman

Jag tolkade det som att ta hem den vid 12 v istället för 14 om man väljer att inte åka bort. Inte att ta den 1-2 v tidigare än 12 v. Kanske tolkade fel.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
2 925
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 513
Senast: tott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp