Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

Zoya

Trådstartare
Jag har ett problem... bakgrund: För ett par månader sedan var jag och besiktade min häst på en av Sthlms hästkliniker då det var tänkt att hon skulle iväg till fodervärd. Vi hade kommit överens om att jag skulle betala besiktningen. Denna klinik tillämpar "på plats" betalning när det gäller besiktningar.
Jag tar alltså ut pengar, den summa jag i förväg fått veta att det skulle kosta. Vi åker till kliniken med hästen, jag reggar in hästen - betalar för besöket och sedan besiktar vi hästen som inte går igenom :(
Nåväl, inget att göra, bara att åka hem med hästen igen.

Döm om min förvåning när jag ca en månad senare får en faktura på besiktningen :crazy: . Jag ringer kliniken som säger att det inte finns någon notering om att jag betalat. :eek:
Jag säger som det är, jag betalade på plats (precis som STORA skyltar hos dem anmodar) och eftersom hästen inte gick igenom så hade jag nu (över en månad sen besiktningen) inga papper kvar - varken intyget, kvitto eller nånting. Hade ju kastat allt.

Kliniken lovar undersöka det och sedan kommer det ytterligare en faktura där jag anmodas betala snarast för de kan int ehitta min betalning :crazy:
Skickar tillbaka fakturan med en lapp att jag ju redan betalat och att jag bestrider fakturan. Igår fick jag hem fakturan igen att de minsann inte hittar något kvitto hos sig och inte tänker dra tillbaka fakturan.

Så vad gör jag nu?? Vad har jag för rättigheter i det hela.
Jag har ju betalt på plats precis som man ska, stora skyltar anmodar ju till det. Sen undrar man ju om inte de borde ha stoppat mig innan jag gick om jag struntat i att betala. De kan väl inte kräva att jag ska behålla kvitton under lång tid efteråt (det hade jag naturligtvis gjort om jag vetat vilket strul det skulle bli...). Det är väl deras problem om de har oärlig personal som stoppat mina 1400 kr i fickan, eller? Jag känner inte alls för att betala dubbelt, billig besiktning liksom :crazy:
Jag ska naturligtvis fortsätta bestrida fakturan och så får de väl dra det till tingsrätten om de så vill känns det som! :mad:

Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

oj, utan kvitto har du ju inga bevis på att du har betalat... Beklagar verkligen!! Hade du någon med dig som kan "vittna" om att du betalat?

Jag hade i ditt läge stått mitt kast och betalat fakturan innan jag i onödan dessutom dragit på mig en betalningsanmärkning.
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

Kloktanten svarar.... Spara alltid kvitton i 10 år....

Men det gå ju att vara efterklok... och eftersom hästen inte gick igenom förstår man ju att du slängde alla papper...:devil:

Om det nu står skyltar att man ska betalla innan vet. besiktning så är det väl det som gäller... då skulle ju inte vet. ha besiktigat om du inte hade betalt innan....

Åk tillbaka till kliniken och fotta av den lappen som bevis till ev tingssak...

Eller så för man ta och bita i det sura äpplet och betala... betalningsanmärkning är inte bra att få....

Men jag själv är en envis själ så jag hade nog kämpat emot ett tag...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

Men man får ju ingen betalningsanmärkning om man bestrider fakturan även om de skulle skicka den till Kalle krona. Det är ju bara om man skiter i att besvara deras brev som man så småningom kan råk aut för det. Det är ju i det perspektivet helt ofarligt att bestrida fakturor. Så enkelt är det inte att få betalningsanmärkningar.

Vad gäller spara kvitton. Jag slänger ofta kvitton jag inte längre behöver (annars skulle jag drunkna i kvitton). Om jag t ex handlar en tröja på HM så betalar jag ju den på plats, slänger jag sedan kvittot kan ju inte HM komma och påstå att jag ska betala tröjan i efterhand (lite så anser jag det vara här också...) eftersom jag inte har kvittot kvar :crazy:
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

Det där vet jag inte riktigt om det stämmer.. Jag tror att du måste betala räkningen för att inte komma till "kronolle". Och sen bestrida den i efterhand. Det skulle iallafall jag göra, för att slippa tråkiga betalninsanmärkningar. Hurvida du kan få rätt i den här frågan är jag tveksam till. Det är ju ord mot ord i detta fall.
Knepigt, men lycka till!!
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

bestatjejen skrev:
Det där vet jag inte riktigt om det stämmer.. Jag tror att du måste betala räkningen för att inte komma till "kronolle". Och sen bestrida den i efterhand.

Ja, så tror jag också att man måste göra.
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

Vad gäller spara kvitton. Jag slänger ofta kvitton jag inte längre behöver (annars skulle jag drunkna i kvitton). Om jag t ex handlar en tröja på HM så betalar jag ju den på plats, slänger jag sedan kvittot kan ju inte HM komma och påstå att jag ska betala tröjan i efterhand (lite så anser jag det vara här också...) eftersom jag inte har kvittot kvar :crazy:[/QUOTE]

Spara kvitton då har man svart på vitt om något skulle gå fel som i detta fall..
Ang köp av HM tröja skulle jag spara kvittot minst 1 år. om något fel skulle uppstå på varan..:(

I dyra köp av varor / tjänster spar kvitton några år, som privatperson och minst 10 år som företagare. ( i bokföringen)
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

Man kan självklart bestrida en faktura innan du betalar. I och med att man betalar så godkänner man ju fakturan.
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

Ja jag skulle fortsatt att strida! Ställ frågan hur det skulle vara möjligt att de besiktat din häst utan att du betalat, när det är kontant betalning innan besiktning som gäller!
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

bestatjejen skrev:
Det där vet jag inte riktigt om det stämmer.. Jag tror att du måste betala räkningen för att inte komma till "kronolle". Och sen bestrida den i efterhand. Det skulle iallafall jag göra, för att slippa tråkiga betalninsanmärkningar. Hurvida du kan få rätt i den här frågan är jag tveksam till. Det är ju ord mot ord i detta fall.
Knepigt, men lycka till!!

Men bara för att man kommer till "kronolle" så får man ju inte en betalningsanmärkning. Undras varför så många tror det? Jag har ju dessutom bestridit den redan innan de ens kommit så långt vilket betyder att de måste gå till tingsrätten för att lösa tvisten.
Jag tänker INTE betala fakturan, dels så har jag ju redan betalat för "tjänsten" och dels så är 1400 kr lite mycket att avvara bara för att kliniken slarvat bort min betalning känner jag.

Tänkte om det fanns någon som visste vad som egentligen gäller ang. att kräva en sådan här betalning i efterhand. Man känner sig ju ganska överkörd...
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

Är du säker att du fick kvitto? Kommer du ihåg till vem du betalade till? Kanske den som gav dig besiktningspapprena? Be att få kopia på besiktningspapprena så du har ett namn iallafall. Och ungefär tid, sedan kan du be att de kollar kvitton som skrivits ut under denna tid för att ev. hitta ett hopp i nr. följden. Sedan be dem kolla sin egen kassa för den dagen, du betalde kontant förmodar jag?
 
Sv: Hjälp! Kliniken vill ha dubbelt betalt!

Utan kvitto kommer man inte långt i det här landet, dessvärre. Men i ditt läge hade jag nog åkt tillbaka till kliniken och bett att få tala med någon ansvarig person. Att ringa eller skriva brev fungerar oftast inte vid tvister, man måste göra ett personligt besök och "hävda sig"...

I klinikens datasystem (det som skriver ut kvittona) borde det rimligen finnas kopior på alla kvitton som skrivs ut. Med dagens nymodigheter i kassorna landet över så skulle jag bli väldigt förvånad om de inte har såna kopior. Men för att hitta just ditt kvitto måste de veta tid och dag, alternativt kvittonummer, men eftersom du inte har något kvitto så blir det ju svårt att kolla siffrorna.

Angående köp på HM - för att reklamera behövs inget kvitto, men skulle priset på tröjan ha sänkts p.g.a. rea eller annat, så kan det vara bra att ha kvittot för att försäkra sig om att man får tillbaka lika mycket som man betalade för varan. Men vill du däremot byta varan mot en annan storlek, alt. lämna tillbaka den, då måste du ha kvittot och göra bytet inom tiden som står på botten av kvittot, annars gäller inte bytesrätten längre.

Hoppas allt löser sig!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Avel Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 965
Senast: Sporthorse
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 582
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Dags för besiktning nu under veckan, köparen kommer pga avstånd inte vara med utan nöjde sig med att prata med vet i efterhand. Hästen...
2
Svar
24
· Visningar
2 765
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp