Hjälp!! Köpa hästen eller inte?

Äppelkaka

Trådstartare
Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag skulle vilja vara med och köpa dem. Det är två stycken hästar som är ungefär 125 cm i mankhöjd. Hon som säljer hästarna tar under 15000 för båda vilket ju är skitbilligt. Har länge letat medryttarhäst o saknar ridningen sååååå mycket. Om vi köper hästarna så får vi fortfarande ha kvar dem där de står nu, inte betala någon stallplats, de går på lösdrift och hon som äger hästarna kan kanske betala en del av fodret. All utrustning ingår när man köper dem. Sen finns det ju då några problem. Jag är väldigt rädd att jag inte kommer ha tid för hästen (jag kommer isåfall ha en, min kompis en) nu när skolan börjar snart. Jag har en kvart ungefär att åka och är osäker på om det kommer finnas bra busstider eller om mina föräldrar kommer kunna köra. Sen finns det ett problem till, jag är ganska lång och enda anledningen till att jag ser liten ut på dem nu är för att de är så tjocka. De har knappt jobbats någonting på ett väldigt bra tag, hästen som jag isåfall köper kan knappt ens gallopera, men har ändå kommit en ganska bra bit på vägen till att kunna göra det. Problemet med att jag kommer att bli för lång om inte så lång tid går dock att lösa. Jag har en 10-årig lillasyster som älskar att rida som skulle kunna få rida på den hästen, jag kommer givetvis vara där och hjälpa till. Om det är någon dag som jag inte har tid med hästen så kan min kompis täcka upp för mig eller ta med någon av sina kompisar som har varit där och ridit förut.

Min kompis tänkte köpa hästarna med hennes andra kompis först, men hon fick inte så det är därför hon frågar mig. Jag är såklart hästvan och har ridit i flera år. Anledningen till att jag kanske vill vara med o köpa är för att det är så fruktansvärt billigt och hon som äger dem från början har sagt att hon kan göra några av sysslorna, som att tillexempel fylla på vatten oså på morgonen. Jag har också möjlighet till att tömköra om/när jag blir för stor.

Vi har tänkt på att när vi ör för stora för höstarna så ska vi då sälja dem o aa då kommer de vara värda mer eftersom vi då kommer ha byggt mer muskler på dem, de är fortfarande unga så åldern är inget att ”oroa” sig för!

Så aa jag vet inte vad som är bäst, att vara med o köpa dessa eller vänta tills jag hittar en större, böttre medryttarhäst? Har som sagt letat väldigt länge efter en medryttarhäst så jag vill verkligen bara börja rida nuuuu!

Jag är skitdålig på att skriva bra men jag hoppas att ni förstår det jag har skrivit och kan hjälpa mig att ta beslut hahaha! Vissa saker låter kanske skitkonstigt som jag har skrivit, men som sagt jag ör dålig på att skriva och det är inte lika illa som det isåfall låter ahahahha!
 
Prio ett bör ju absolut vara att diskutera saken med dina föräldrar.
Det är MYCKET ansvar, mycket pengar och mycket tid det handlar om att äga en häst. Det måste föräldrar vara med på om man är omyndig.
Jag håller på att prata med mina föräldrar om det :) Jag är fullt medveten om att det kostar mycket och att det går åt mycket tid, det är lxm det jag är rädd för, att jag inte kommer ha tid eller råd.
 
Jag förstår att du längtar efter en häst. Men köp inte en häst som inte passar bara för att den är billig. Det låter inte som en bra början.

Om något verkar för bra för att vara sant, är det ofta det. Varför skulle ägaren sälja hästarna så billigt, och fortfarande betala foder och uppstallning?

Hur länge har din kompis varit medryttare?


Okej så jag vet inte rikgt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag skulle vilja vara med och köpa dem. Det är två stycken hästar som är ungefär 125 cm i mankhöjd. Hon som säljer hästarna tar under 15000 för båda vilket ju är skitbilligt. Har länge letat medryttarhäst o saknar ridningen sååååå mycket. Om vi köper hästarna så får vi fortfarande ha kvar dem där de står nu, inte betala någon stallplats, de går på lösdrift och hon som äger hästarna kan kanske betala en del av fodret. All utrustning ingår när man köper dem. Sen finns det ju då några problem. Jag är väldigt rädd att jag inte kommer ha tid för hästen (jag kommer isåfall ha en, min kompis en) nu när skolan börjar snart. Jag har en kvart ungefär att åka och är osäker på om det kommer finnas bra busstider eller om mina föräldrar kommer kunna köra. Sen finns det ett problem till, jag är ganska lång och enda anledningen till att jag ser liten ut på dem nu är för att de är så tjocka. De har knappt jobbats någonting på ett väldigt bra tag, hästen som jag isåfall köper kan knappt ens gallopera, men har ändå kommit en ganska bra bit på vägen till att kunna göra det. Problemet med att jag kommer att bli för lång om inte så lång tid går dock att lösa. Jag har en 10-årig lillasyster som älskar att rida som skulle kunna få rida på den hästen, jag kommer givetvis vara där och hjälpa till. Om det är någon dag som jag inte har tid med hästen så kan min kompis täcka upp för mig eller ta med någon av sina kompisar som har varit där och ridit förut.

Min kompis tänkte köpa hästarna med hennes andra kompis först, men hon fick inte så det är därför hon frågar mig. Jag är såklart hästvan och har ridit i flera år. Anledningen till att jag kanske vill vara med o köpa är för att det är så fruktansvärt billigt och hon som äger dem från början har sagt att hon kan göra några av sysslorna, som att tillexempel fylla på vatten oså på morgonen. Jag har också möjlighet till att tömköra om/när jag blir för stor.

Vi har tänkt på att när vi ör för stora för höstarna så ska vi då sälja dem o aa då kommer de vara värda mer eftersom vi då kommer ha byggt mer muskler på dem, de är fortfarande unga så åldern är inget att ”oroa” sig för!

Så aa jag vet inte vad som är bäst, att vara med o köpa dessa eller vänta tills jag hittar en större, böttre medryttarhäst? Har som sagt letat väldigt länge efter en medryttarhäst så jag vill verkligen bara börja rida nuuuu!

Jag är skitdålig på att skriva bra men jag hoppas att ni förstår det jag har skrivit och kan hjälpa mig att ta beslut hahaha! Vissa saker låter kanske skitkonstigt som jag har skrivit, men som sagt jag ör dålig på att skriva och det är inte lika illa som det isåfall låter ahahahha!
 
Jag förstår att du längtar efter en häst. Men köp inte en häst som inte passar bara för att den är billig. Det låter inte som en bra början.

Om något verkar för bra för att vara sant, är det ofta det. Varför skulle ägaren sälja hästarna så billigt, och fortfarande betala foder och uppstallning?

Hur länge har din kompis varit medryttare?
Min kompis blev medryttare på dem två hästarna i maj ungefär. Jag håller helt med dig om det du skrev i början. Men det ör ju klart att när man väl får chansen att köpa dem så vill man det ju. Jag fick reda på att de va till salu för bara typ 2 dagar sen. Jag tror att jag inte riktigt har hunnit tänka så mycket just för att jag så gärna har velat köpa häst tillsammans med min bästis! Men jag har haft tanken hela tiden att det kanske inte ör en jättebra idé och jag tror att det kommer sluta med att jag inte är med i köpet ändå.

Jag tycker också att priset är helt sjukt, men min kompis föräldrar känner ägaren så jag tvivlar på att hon skulle försöka lura oss med någonting. Jag antar att en anledning till att priset ör så långt just eftersom hästarna knappt kan galoppera pga att de har stått nästan bara i hage en väldigt lång period och har verkligen inga muskler haha!
 
Jag tycker att du resonerar klokt. Spara pengarna som du skulle lagt på att köpa och hålla den här hästen, så kan du senare köpa en häst du verkligen vill ha 🙂

Fråga om du får vara medryttare tillsammans med din kompis så länge? Om ändå ingen rider hästarna, bör det väl gå bra.

Min kompis blev medryttare på dem två hästarna i maj ungefär. Jag håller helt med dig om det du skrev i början. Men det ör ju klart att när man väl får chansen att köpa dem så vill man det ju. Jag fick reda på att de va till salu för bara typ 2 dagar sen. Jag tror att jag inte riktigt har hunnit tänka så mycket just för att jag så gärna har velat köpa häst tillsammans med min bästis! Men jag har haft tanken hela tiden att det kanske inte ör en jättebra idé och jag tror att det kommer sluta med att jag inte är med i köpet ändå.

Jag tycker också att priset är helt sjukt, men min kompis föräldrar känner ägaren så jag tvivlar på att hon skulle försöka lura oss med någonting. Jag antar att en anledning till att priset ör så långt just eftersom hästarna knappt kan galoppera pga att de har stått nästan bara i hage en väldigt lång period och har verkligen inga muskler haha!
 
Jag tycker att du resonerar klokt. Spara pengarna som du skulle lagt på att köpa och hålla den här hästen, så kan du senare köpa en häst du verkligen vill ha 🙂

Fråga om du får vara medryttare tillsammans med din kompis så länge? Om ändå ingen rider hästarna, bör det väl gå bra.
Jag hade gärna velat vara medryttare så länge på hästarna men det går tyvärr inte, min bästa kompis och hennes kompis (som hon skulle ha köpt höstarna med men som inte blev av) är medryttare på dem tills någon köper dem. Kan förklara lite tydligare haha: Min bästa kompis och hennes kompis har varit medryttare på dem sedan i maj ungefär o när höstarna blev till salu blev dem frågade först om de ville köpa. Min bästa kompis vän kunde som sagt inte vara med o köpa, men de är fof medryttare på hästarna tills någon köper dem! Förlåt om detta blev skitrörigt nu men jag ville förklara lite tydligare ahahhaha
 
Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag skulle vilja vara med och köpa dem. Det är två stycken hästar som är ungefär 125 cm i mankhöjd. Hon som säljer hästarna tar under 15000 för båda vilket ju är skitbilligt. Har länge letat medryttarhäst o saknar ridningen sååååå mycket. Om vi köper hästarna så får vi fortfarande ha kvar dem där de står nu, inte betala någon stallplats, de går på lösdrift och hon som äger hästarna kan kanske betala en del av fodret. All utrustning ingår när man köper dem. Sen finns det ju då några problem. Jag är väldigt rädd att jag inte kommer ha tid för hästen (jag kommer isåfall ha en, min kompis en) nu när skolan börjar snart. Jag har en kvart ungefär att åka och är osäker på om det kommer finnas bra busstider eller om mina föräldrar kommer kunna köra. Sen finns det ett problem till, jag är ganska lång och enda anledningen till att jag ser liten ut på dem nu är för att de är så tjocka. De har knappt jobbats någonting på ett väldigt bra tag, hästen som jag isåfall köper kan knappt ens gallopera, men har ändå kommit en ganska bra bit på vägen till att kunna göra det. Problemet med att jag kommer att bli för lång om inte så lång tid går dock att lösa. Jag har en 10-årig lillasyster som älskar att rida som skulle kunna få rida på den hästen, jag kommer givetvis vara där och hjälpa till. Om det är någon dag som jag inte har tid med hästen så kan min kompis täcka upp för mig eller ta med någon av sina kompisar som har varit där och ridit förut.

Min kompis tänkte köpa hästarna med hennes andra kompis först, men hon fick inte så det är därför hon frågar mig. Jag är såklart hästvan och har ridit i flera år. Anledningen till att jag kanske vill vara med o köpa är för att det är så fruktansvärt billigt och hon som äger dem från början har sagt att hon kan göra några av sysslorna, som att tillexempel fylla på vatten oså på morgonen. Jag har också möjlighet till att tömköra om/när jag blir för stor.

Vi har tänkt på att när vi ör för stora för höstarna så ska vi då sälja dem o aa då kommer de vara värda mer eftersom vi då kommer ha byggt mer muskler på dem, de är fortfarande unga så åldern är inget att ”oroa” sig för!

Så aa jag vet inte vad som är bäst, att vara med o köpa dessa eller vänta tills jag hittar en större, böttre medryttarhäst? Har som sagt letat väldigt länge efter en medryttarhäst så jag vill verkligen bara börja rida nuuuu!

Jag är skitdålig på att skriva bra men jag hoppas att ni förstår det jag har skrivit och kan hjälpa mig att ta beslut hahaha! Vissa saker låter kanske skitkonstigt som jag har skrivit, men som sagt jag ör dålig på att skriva och det är inte lika illa som det isåfall låter ahahahha!
Okej jag har pratat lite mer med min mamma o även fast vi har råd med allt oså så har vi bestämt oss för att leta efter en större häst eftersom jag vill kunna rida den längre. Det skulle inte funkat med att jag skulle ta bussen dit ut varje dag, året runt. Men jag antar att jag så gärna ville få det att funka just för att allt det andra funkade, och tanken på att få rida med min bästa vän är ju helt underbart🥺
 
Jag tror det är klokt att ni letar efter något annat.

Att hästarna inte ens kan galoppera tex undrar man ju om det är för att de är outbildade eller om de rent fysiskt har förhinder(skador etc).
Inköpspriset är inte den stora kostnaden med hästar. Det är de löpande utgifterna som är dyrast. Alltså kan det vara klokt att lägga en lite större slant på inköp IOM att man då kan få en frisk häst, en som har bättre förutsättningar för vad du vill med din ridning etc.
Det är också klokt att vid köp se till att man själv äger hästen och inte är beroende av kompisar eller fd ägare. Det kan ju bli så att du och din kompis tycker olika om ngt med hästarna och blir osams. Precis som ni kan bli osams med förra ägaren.

Smartast brukar alltså vara att lägga en bra grundplåt för hästköp av frisk och iaf grundutbildad häst som man äger helt själv och har råd att stalla upp på sånt sätt att man orkar och hinner.
Jag förstår att du gärna vill rida! Och hoppas ni kan hitta ngt lämpligare som du verkligen kan ha kul med en längre tid!
 
Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag skulle vilja vara med och köpa dem. Det är två stycken hästar som är ungefär 125 cm i mankhöjd. Hon som säljer hästarna tar under 15000 för båda vilket ju är skitbilligt. Har länge letat medryttarhäst o saknar ridningen sååååå mycket. Om vi köper hästarna så får vi fortfarande ha kvar dem där de står nu, inte betala någon stallplats, de går på lösdrift och hon som äger hästarna kan kanske betala en del av fodret. All utrustning ingår när man köper dem. Sen finns det ju då några problem. Jag är väldigt rädd att jag inte kommer ha tid för hästen (jag kommer isåfall ha en, min kompis en) nu när skolan börjar snart. Jag har en kvart ungefär att åka och är osäker på om det kommer finnas bra busstider eller om mina föräldrar kommer kunna köra. Sen finns det ett problem till, jag är ganska lång och enda anledningen till att jag ser liten ut på dem nu är för att de är så tjocka. De har knappt jobbats någonting på ett väldigt bra tag, hästen som jag isåfall köper kan knappt ens gallopera, men har ändå kommit en ganska bra bit på vägen till att kunna göra det. Problemet med att jag kommer att bli för lång om inte så lång tid går dock att lösa. Jag har en 10-årig lillasyster som älskar att rida som skulle kunna få rida på den hästen, jag kommer givetvis vara där och hjälpa till. Om det är någon dag som jag inte har tid med hästen så kan min kompis täcka upp för mig eller ta med någon av sina kompisar som har varit där och ridit förut.

Min kompis tänkte köpa hästarna med hennes andra kompis först, men hon fick inte så det är därför hon frågar mig. Jag är såklart hästvan och har ridit i flera år. Anledningen till att jag kanske vill vara med o köpa är för att det är så fruktansvärt billigt och hon som äger dem från början har sagt att hon kan göra några av sysslorna, som att tillexempel fylla på vatten oså på morgonen. Jag har också möjlighet till att tömköra om/när jag blir för stor.

Vi har tänkt på att när vi ör för stora för höstarna så ska vi då sälja dem o aa då kommer de vara värda mer eftersom vi då kommer ha byggt mer muskler på dem, de är fortfarande unga så åldern är inget att ”oroa” sig för!

Så aa jag vet inte vad som är bäst, att vara med o köpa dessa eller vänta tills jag hittar en större, böttre medryttarhäst? Har som sagt letat väldigt länge efter en medryttarhäst så jag vill verkligen bara börja rida nuuuu!

Jag är skitdålig på att skriva bra men jag hoppas att ni förstår det jag har skrivit och kan hjälpa mig att ta beslut hahaha! Vissa saker låter kanske skitkonstigt som jag har skrivit, men som sagt jag ör dålig på att skriva och det är inte lika illa som det isåfall låter ahahahha!
För det första så köp inte en häst ihop med någon annan, slutar sällan bra. Sen är en billig häst precis lika dyr att äga som en dyr häst, enda skillnaden är att klumpsumman i köpet är mer. Vad händer om ni måste flytta hästarna? Ingen stallplats är för evigt och hästar är verkligen inte alltid lätta att sälja. Och köp inte på dig ett djur om du inte vet att du har tiden för ett, hästar tar enormt mycket tid i vardagen om dom ska bli trevliga och väl utbildade och rätt skötta. Hästar är en livsstil och det är en fördel om man vet att det finns ork till den livsstilen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 619
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 289
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp