Hjälp! Längsgående sprickor i kronranden

L

LivJ

Är det någon som har varit med om något liknande? :confused: Min häst har fått längsgående sprickor i kronranden som sedan växer ned i hoven. Det började på ena frambenet, lite sårigt i kronranden, sedan kommer en spricka, som långsamt växer nedåt. Det har även börjat på de övriga hovarna nu. Först på ett litet område, sedan fortsätter det längs hela kronranden. Hovslagaren och veterinären har aldrig sett något liknande, han ömmar inte eller så. Någon som vet något? Han går på ganska kraftigt bete, men bara på natten, på dagen går han i en mindre rasthage för att inte föräta sig. Har aldrig haft fång. Jag tyckte det började när han bytte bete för ca 3 veckor sen. :confused: Han verkar lite tröttare än vanligt, men annars är han helt normal.
 
Sv: Hjälp! Längsgående sprickor i kronranden

Min häst har fått något liknande, tunna sprickor längs kronranden, övergången mellan hov och päls brukar normalt vara lite "gummiaktig" men nu är den torr, narig och lite "småsprickig". Kronranden är torr men sprickorna ser ganska ytliga ut och han är inte varm eller halt. Sömnig visserligen men det tillskriver jag att han är ute dygnet runt, han är betydligt piggare efter den natt/vecka som han får sova i stallet. Jag masserar in olivolja i kronranden och hoppas att det bara rör sig om någon form av "torra nagelband" pga den torra sommaren, fick du några tips av veterinär eller hovslagare??Vad är det för häst du har? Min är en fullblodsvallack.
mvh
Starling
 
Sv: Hjälp! Längsgående sprickor i kronranden

Har varit hos veterinären nu och han sa att sprickorna han fått blivit pga en störning i hovens tillväxtzon. Störningen hade utlösts av en 10 dagars läkemedelsbehandling med antiinflammatoriskt som pållen fått tidigare. Hovslagaren var också där och verkade tån lite kortare för att få bättre överrullning. Annars skulle vi bara avvakta, veterinären trodde det skulle klinga av om ett tag.

Min lilla pålle är redan bättre, mycket piggare och gladare :D ! Skönt att det inte var fång!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 370
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp