Hjälp! Läste den andra tråden om longering...

M

marre79

Jag läste den andra tråden om longering och jag har inte sett hästliv. Jag vill ha lite åsikter om longering av åringar. Jag skulle vilja longera min åring (tvååring efter nyår) bara för kul och att han ska få röra på sig mer än han får när vi är ute och går. Är det för tidigt att börja longera?
Jag vill också passa på att fråga, inte för att det är aktuellt för mig nu men när är det lägligt att longera unghästar inspända? Går det bra med vanlig gummisnodd eller ska man ha andra inspänningstyglar? Personligen tycker jag att tömkörning ger mer och tänkte börja med det efter nästa sommars bete. När börjar man spänna in en tvååring? Gör man det överhuvudtaget eller väntar man något år till med formen? Kan man använda gummisnodd även här eller är det bättre med annan inspänning?
Jag är så dålig på det här med att träna hästar från marken så hjälp är ovärderlig!
 
Man bör ej longera åringar, av den anledning att dom växer och det sliter på senor.

men jag har provat med min åring (i grimma). inte som motion.
utan som lydnad. det är väldigt sällan jag gör det!
hänt ngt enstaka gång (oftast då kameran ska va framme så man ser lite rörelser på bild) och det rör sig kanske om 2 minuter. I det fallet ser jag det ej som skadligt utan som utbildning. (iaf om man bara gör det 1-2 ggr/mån)
 
Nja man ska väll inte då långera åringar men som sakt var som lite lydnad går bra. Och vanliga inspänninsgtyglar som sättes försag ggr väldigt löst, som slappa tyglar vid 3 års ålder för att lära hästen att det är"nogon som håller i den" bra träning inför inridning. :bow:
 
Tömköra rakt fram och lite svängar etc är bättre. Och vill du att han ska röra sig i högre tempo så släpp honom lös på ridbanan, man kan träna in start och stopp så också och det sliter inte alls lika mkt.

Och inga inspänningar på en sådan ung häst, låt honom hitta sin balans och form själv, du kan hjälpa till med bommar och vara ute och klättra så han blir stark.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 272
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 917
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp