Hjälp. *långt*

V

Vaccan

Jag äter efter devisen "På julen får man ta från det undre lagret" och har snart mulat i mig alla goda bitar i paradisasken :crazy:
VAD ska jag göra nu? Min äldsta katt flyttade ut på landet i Oktober för att han hatar att vara innekatt (startade en tråd om det då), han försvann dock och jag hade nästan förlikat mig med tanken på att han var borta för alltid.
Men så ringde telefonen idag och min katt var hittad, han hade blivit matad av en snäll familj som han han hängt runt ett tag och jag skyndade mig dit.
Utrustad med syster som medhjälpare och hans kattbur så stod jag på deras gård och ropade en stund, och då kom han -han såg helt frisk ut och hade inte tappat så mycket i hull -han jamade glatt och skuttade några steg emot mig.
Men så tvärvände han och satte sig bekvämt tillrätta under deras altan, jag la mig ner på backen och lockade och pockade men han bara glodde på mig, han la sig på sidan och gäspade.
"Jäkla surkatt" tänkte jag och syrran försökte mota honom mot mig -till slut försökte hon mota ut honom med en sopkvast men det gick inte heller.
Nädå han travade ut på motsatta sidan altanen och började gå upp mot skogen, han höll sig hela tiden två-tre meter från mig och tittade och bara gick hela tiden. Stannade jag så stannade han och han -jag fick inte tag i honom idag.
Han var inte ett dugg rädd och skärrad, jag vet hur han är när han är rädd och skärrad och när han är sur och långsint... han är sur och långsint :crazy: .
Jag lämnade gården och ska åka ut i morgon igen.

Problemet är eg. inte att få tag i honom för förr eller senare sitter han där.
Problemet är som följer, han kan inte bo hos mej som det ser ut idag, för jag kan inte ha honom ute -och får jag tag i honom och har honom i buren, vad gör jag då?
Ska jag ta hem honom hit så han kan skrika sig hes dygnet runt och riva inredningen samt kissa i köket, hallen och i soffan igen?
Vill INTE att han ska kissa ner min nya hörnsoffa, jag älskar katten men det finns gränser för vad jag kan stå ut med.
Han pissar på saker, företrädesvis säng och soffa när han är missnöjd. Men även mattor, handukar på golvet, skor... u name it.
Han är kastrerad så det är inte därför, han har kissat ned 2 av 3 soffor jag ägt, den enda han inte kissat ned var den jag hade när jag bodde så han kunde gå ut.
Han är helt enkelt missnöjd och det är inte så kul för någon av oss då.
Innan jag skickade iväg honom sist så försökte jag med allt jag kunde för att adoptera bort honom, men det gick inte, jag skulle kunna sätta ut en annons på någon känd annons-site men vem vill ha en treårig surkartkatt som kissar inne när det finns söta kattungar som är helt normala?

Familjen kan tyvärr inte ha kvar honom eftersom ena dottern var allergisk -om det inte var vintrar i det här landet skulle jag kanske kunna höra om han kunde få fortsätta vara utekatt och få ett krypin ute hos dom... och det går föresten inte att ta tillbaks honom dit han fick fara från början, nu har de som hittade honom börjat mata honom ju och jag kan sätta en tjuga på att han isf. går tillbaks dit.

Visst är jag jätteglad att han lever men jag blir bara deprimerad av alla problem jag haft med denna katt :( Det tär...
Mina andra två älskar att vara inne, dom är så snälla och söta så -beskedliga vackra djur som är tillfreds med sina liv, med varandra och med mig... det är ju så det ska vara.
Jag vill inte ha en katt som kissar överallt för att han mår dåligt, jag vill inte behöva köpa nya soffor för att han kissar där, jag vill inte höra hans illvrål dygnet runt och kraffsande på ballis och ytterdörrarna för att han vill ut.

Vad ska jag göra????
 
Sv: Hjälp. *långt*

Det är ju inte så svårt att förstå vad som är problemet här. Katten har flyttat. Och det är mycket klokt av dig att fundera över hur du ska göra nu. För det är faktiskt jätteviktigt att katten inte tvingas vara i ett hem där den inte trivs.

Vi hade en katt på gatan som flyttade mellan tre hem under sin tid här. Första flytten bestämde sig ägarna för att nya familjen fick ha katten. Sen n¨gra år senare flyttade hon hem till oss. Dock ville de inte ge bort katten och vi ville eg. inte ha henne som vår heller utan trivdes bra med att hon kom varje dag och åt lite skinka och bara var trevlig. ;)

Jag tycker att missen ska få bo där det var tänkt, innan han hamnade hos familjen som var allergisk. Be dem att inte mata honom dock.. Det är ju därför han stannar. Han har en massa fria ytor, säkert inga andra katters revir där, och dessutom matas han. Be dem att antingen jaga bort honom när han kommer eller låta honom vara - ingen mat.

Fungerar det inte, och familjen tyckte att det var jobbigt att ha honom springandes på gården, så skulle jag leta efter ett nytt hem. Där han fick möjlighet att vara ute.


Vad du gör, stäng inte in en katt som vill ut. Det är grymt.
Skicka honom hellre till oss då. ;) Inte för att min sambo skulle bli glad men hellre en sur sambo än en olycklig katt. :D
 
Sv: Hjälp. *långt*

Jadu, jobbig situation det där. Men kan inte familjen som matar honom nu ta hand om honom? Om du erbjuder dig och betala kattmaten t o m?
Eller så tar tintilar honom. :bow:
 
Sv: Hjälp. *långt*

Även om han trivs bra med att inte få gå in och inte behöver mänsklig närhet så måste ju någon "äga" honom, dvs någon människa måste se efter honom så att han är frisk, kommer till vet när det behövs, får sina vaccinationer osv. Bäst är kanske att flytta honom en bit, så att han inte flyttar till familjen som mata honom (för om jag förstod det hela rätt så är de inte intresserade av att ta det fulla ansvaret för honom).

Hur som helst måste de ju sluta mata honom om de inte ska ha honom, hur tänker man när man börjar ta hand om nåon annans katt?
 
Sv: Hjälp. *långt*

Måla fan på väggen, det är jag bra på :D

Har frågat alla tänkbara och ingen har kunnat ta emot honom, satte ut en annons på blocket men precis när jag godkänt den så ringde en släkting som så snällt erbjöd Nisse husrum.
Så nu måste jag bara få fast honom, ordna med lite detaljer och köpa en julblomma åt de som tagit hand om honom (jag vet att det var dumt eg. att de började mata honom, men det var ju bara av snällhet de gjorde det så..:) ).
Sen ska han flytta cirka fem mil därifrån på andra sidan stan till en annan kommun.

Jag har haft ågren över det här i tre dagar nu, har alltid haft ågren över den katten känns det som, hoppas jag slipper det i framtiden.

:banana: :D :banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 608
Senast: Luff
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 280
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp