Hjälp m hingstval

Jealle

Trådstartare
Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än och betäckningssäsongen är ju i full gång så nu funderar jag på att betäcka själv. Fölungen kommer att säljas så vill ha en hingst som är populär/säljbar.

Stoet är e Davenir (Davignon1-Weltmeyer) u elitstoet Martinique e Martini Ceylon. Hon är 164,5 cm. Hennes fördelar är hennes 3 bra gångarter. Hon har rörliga, bogfria rörelser. Hon har även ett väldigt bra psyke. Hon är pigg och vaken, alltid glad och hon älskar att arbeta. Hon har väldigt bra ben, välbenad framifrån o från sidan med bra vinklar. På minussidan så skulle hon kunna vara mer högställd och ha en bättre naturlig resning.

Hon fick en avkomma 2012 e Ampere. Den fick 787987 på 3 års och 10/10 på ridprovet. Även han har tre bra gångarter. Traven och galoppen är egentligen lika bra men när han blir spänd så visar han gärna för mycket korsgalopp... Han har bra naturlig resning men kunde vara mer högställd. Han fick 7a på benen för att han hade korta skenor och korta lite raka kotor bak. På plussidan förutom hans gångarter så är han väldigt snygg, har en bra överlinje, vacker välvd hals, stark välmusklad rygg och sluttande kors.

Jag söker efter en hingst med bra typ. Stark överlinje, HÖGSTÄLLD med liggande bogar och naturlig resning. En hingst i uppförsbacke, gärna åt det lättare hållet. Och så tre bra gångarter förstås. Avkomman e Ampere är nu 163 cm. Jag önskar att nästa avkomma blir runt 168.

Jag har själv tittat på Van Vivaldi och Dream boy:love: (någon som vet vad han ger?). När jag pratade m hingsthållaren som tar in Dream boy så tipsade han om Oban VH. Jag tyckte han var väldigt fin på bruks men han blev ju inte godkänd. Får jag registrera avkomman i annat förbund då? Kan den ändå gå unghästklasser i Sverige? Floricelloblodet verkar ju ge snygga hästar:).

Skulle det bli ett sto så kanske jag behåller avkomman. Det skulle jag dock inte berätta för min man...:D:banana:

Så ni som är mer insatta än mig? Vad ska jag betäcka med?
 
Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än och betäckningssäsongen är ju i full gång så nu funderar jag på att betäcka själv. Fölungen kommer att säljas så vill ha en hingst som är populär/säljbar.

Stoet är e Davenir (Davignon1-Weltmeyer) u elitstoet Martinique e Martini Ceylon. Hon är 164,5 cm. Hennes fördelar är hennes 3 bra gångarter. Hon har rörliga, bogfria rörelser. Hon har även ett väldigt bra psyke. Hon är pigg och vaken, alltid glad och hon älskar att arbeta. Hon har väldigt bra ben, välbenad framifrån o från sidan med bra vinklar. På minussidan så skulle hon kunna vara mer högställd och ha en bättre naturlig resning.

Hon fick en avkomma 2012 e Ampere. Den fick 787987 på 3 års och 10/10 på ridprovet. Även han har tre bra gångarter. Traven och galoppen är egentligen lika bra men när han blir spänd så visar han gärna för mycket korsgalopp... Han har bra naturlig resning men kunde vara mer högställd. Han fick 7a på benen för att han hade korta skenor och korta lite raka kotor bak. På plussidan förutom hans gångarter så är han väldigt snygg, har en bra överlinje, vacker välvd hals, stark välmusklad rygg och sluttande kors.

Jag söker efter en hingst med bra typ. Stark överlinje, HÖGSTÄLLD med liggande bogar och naturlig resning. En hingst i uppförsbacke, gärna åt det lättare hållet. Och så tre bra gångarter förstås. Avkomman e Ampere är nu 163 cm. Jag önskar att nästa avkomma blir runt 168.

Jag har själv tittat på Van Vivaldi och Dream boy:love: (någon som vet vad han ger?). När jag pratade m hingsthållaren som tar in Dream boy så tipsade han om Oban VH. Jag tyckte han var väldigt fin på bruks men han blev ju inte godkänd. Får jag registrera avkomman i annat förbund då? Kan den ändå gå unghästklasser i Sverige? Floricelloblodet verkar ju ge snygga hästar:).

Skulle det bli ett sto så kanske jag behåller avkomman. Det skulle jag dock inte berätta för min man...:D:banana:

Så ni som är mer insatta än mig? Vad ska jag betäcka med?

Oban VH är godkänd på ettstolicens så du kommer kunna regga i ASVH.
 
Ok tack! Men vad innebär egentligen ettstolicens? Jag trodde att hingsten bara fick betäcka ett sto då...:p Antar att det är fel för då borde han ju redan vara fullbokad...
 
att du löser en licens för just ditt sto. i övrigt är allt som vanligt.
jag har en Floricellounge, de är högställda och ädla. Något reaktiva och flyktiga (precis som Oban på bruksprovet) men min med xx på mödernet är fantastiskt i temperamentet i övrigt.

Tror absolut du kan få en bra cross där. Floricello verkar ha ökat på mankhöjden så det borde även Oban göra. Hans halvbror Fairway är godkänd i sverige, något mindre och kanske inte lika snygg i min mening.
 
I och med att du har D och W blodet samt gedigen svensk stam så kanske... Belantis, Grand Galaxy Win, Lord leatherdale eller nån av hans ungar. Dream Boy är en favvo för mig med men jag väntar lite då han i min mening är lite, vad ska jag säga... återhållsam (helt min mening, som sagt, i övrigt skitfin), lite som jag känner för Everdale. Släppet inte helt och hållet igenom, väntar å ser vad han ger, ger han bra så är jag först i kön ;-) Finns så många. Är du beredd att ge dig på lite linjeavel som med Oban (vilket jag nog gjort om jag hade D-blodet) så finns ju även fursten look, foundation... De har Donnerhall lite längre bak om du inte känner dig modig nog för nära linjeavel. :-) Å verkar ge väldigt rörliga avkommor med långa ben.

Lycka till! :-)
 
Ponteveccio- tack! Då är Oban VH en stark kandidat :)
Skorpannorpan- kul med lite nya förslag! Ska genast in och titta!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 991
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 256
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 058
Senast: pastejja
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp