Hjälp! Mager häst

Sv: Hjälp! Mager häst

Du kommer få massor av tips om lucern, jag säger som alltid - vill du ha ett snabbt resultat så ge: Kornkross, Sojamjöl, Betfor och olja. Funkar varje gång och förvandlar cykelställ till välmående hästar på några veckor.
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Blandar man i lite linfröolja i lucernet får man lite extra energi också. :)

Du har fått massvis med bra råd i tråden! Enda jag tänkte tillägga är att ibland upplever jag att om kropppen överhuvudtaget är i obalans kan det påverka hur dom lägger på sig. T ex om de har ryggproblem eller dålig cirkulation pga spänningar. Att man fodrar upp brukar då göra skillnad för hullet, men musklerna vill inte sätta sig på rätt ställen.
Eller kanske stressad mage. (Isåfall är det kanon att välja lucern istället för kraftfoder!)
Hoppas det går bra för dig!
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Kornkross, Sojamjöl, Betfor och olja.

Det är en väldigt bra balans i den blandningen och det är det billigaste sättet mata på.
Och den är näringstät så att det är lätt att få i hästen mera av allt och det tar inte så mycket plats i bilen att köra hem.
Men om man inte vill ge soja eller har en häst med kapacitet att äta mycket mera än den gör så kan man med fördel byta ut sojan mot lusern.
Man måste då räkna så att det ändå blir samma mängd protein.
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Vad jag vill säga är att OM din häst inte klarar lusernet så finns allternativ, foder för avelsston och unghästar funkar finfint på magra kusar. Soja är även bra, men dyrt.


Ovanligt att höra att soja är dyrt.?! :crazy:
Räknar man på hur mycket protein man får per krona brukar soja ligga billigast till (eller bland de billigaste).

(kan minnas fel på någon siffra, rätta mig gärna isåfall)
Krafft Lucernpellets kostar ca 9kr/kg och innehåller 105g smpr/kg
(samma för Lucern hackad strå men aningens dyrare per kg)
Krafft Grov 125 kostar ca 9:50/kg och innehåller 125g smrp/kg
Krafft Muskel kostar ca 20kr/kg och per kg får man 380g smrp
Soja från lantmännen kostade mig knappt 10kr/kg och innehöll ungefär samma, ca 380g smrp/kg

Det solklart billigaste ur proteinaspekt är alltså soja, då det skulle krävas nästan 4kg lucern (av kraffts iallafall) för samma mängd smältbart råprotein, då skulle det kosta nästan 4 gånger mer för samma mängd protein.
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Jag betalar 6:75/kg för Mustang Protein + med 135g smrp/kg och allt annat som hästarna behöver.
Mina Islandshästar får 0,5 kg av det och det gör en stor skillnad.
Dessa 67g smrp behövs för att de skall må bra.

Kallblodstravaren behöver 1,2 kg för att hålla sig fin trots att han är lika stor som en Islandshäst, 144 cm.
 
Sv: Hjälp! Mager häst

*Knapplån*

Liksom att lucern fungear individuellt på att göda upp magra häsar, så fungerar även blandningen, kornkross, soja individuellt. Jag gav i stort sett fri tillgång (nu överdriver jag, men jag gav mkt mer än "man ska") på kornkross, vetekli, soja, olja, betfor och det hände inte ett dyft med hästens hull.

Men så gick jag över till det som funkat tidigare... lucern, vetekli, hippo pro action och olja och på ett par dagar, syntes väsentlig skillnad på hul, hur otroligt det än låter.

Så alla sätt är säkert bra, men det ska passa den och den hästen. Man får prova sig fram till vad som passar just den egna hästen utifrån analys och egna eller andras "hästögon".

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Vilken foderrådgivare har du pratat med?

Jag skulle rekommendera att prata med en helt oberoende rådgivare (alltså ingen anställd på ex. krafft), och skicka analysen till rådgivaren (annars kan den INTE ge vettiga råd..)

Det är rättså svårt att säga: "det här ska du köpa" utan att se analysen först. Även om någons häst blev bättre med lusern så betyder det inte att det är rätt för din häst. Det beror på VAD det är som fattas i foderstaten.

Ett hö/hösilage med bra näringsvärde är oftast (nästan alltid) det bästa för att få upp hullet (det gäller bara att hitta ett tillräckligt bra ;)).
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Jag betalar 6:75/kg för Mustang Protein + med 135g smrp/kg och allt annat som hästarna behöver.
Mina Islandshästar får 0,5 kg av det och det gör en stor skillnad.
Dessa 67g smrp behövs för att de skall må bra.

Kallblodstravaren behöver 1,2 kg för att hålla sig fin trots att han är lika stor som en Islandshäst, 144 cm.


Min kallblodstravare kräver också ganska mycket protein (om man ger extra är beroende på höet såklart, är ganska lite protein i det jag har), därför ger jag soja och/ eller krafft muskel för att det inte ska bli så stora volymer. Inte för att 1,2kg är så mycket egentligen. Men när jag försökte ge 1-1,5kg lucernpellets per dag gick det inte så bra, det blev inte uppätet.

Som IngelaH säger så är det säkert väldigt individuellt. En varmblodstravare jag hade som inte tränades nämnvärt blev kanonfin bara av fri tillgång på hösilaget. Från att ha varit halvt sjukligt smal trots ordentligt med stödfodring även på bete. Men kallisen bör inte gå på fri tillgång på det, då blir den tjock, så då får man begränsa hösilage-mängden och lägga till protein istället.
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Nordis då tänker jag brukshäst i motsats till kallblodstravare.:)

Jo, men ganska många kallar sina kallblodstravare för nordisar har jag märkt :idea:

Angående någon som hade en häst som inte tål lusern, hur yttrar det sig? *nyfiken*
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Tack för alla bra tipsen!
Jag kan iallfall säga att det inte är någon fara med att ge GROOV 125, det är ingen fara för magen. Sen kommer det en "tandläkare" ut och kollar på tänderna nästa vecka så att jag kan utesluta detta.. Kommer att köra på GROOV 125 nu för att se om det blir någon skillnad, annars kommer jag att övergå till lusern men tydligen skall GROOV 125 vara det bästa alternativet till min hästs "problem", tycker att han nu efter 2 -3 veckor börjar att se bättre ut.

Kommer nu att avsluta denna tråden och starta en ny om uppbyggnaden av muskler så ni får gärna ge mig tips där istället. Tack för alla tipsen! :)
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Nej, du kan varken avsluta eller stänga en tråd. Bara låt den vara så trillar den neråt. Tills någon annan hittar den som kanske har en liknande fråga som din.
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Behöver inga fler tips /åsikter. Kommer i fortsättningen endast ta kontakt med veterinärer och ridkonstruktörer, inte privat personer i forum. Tackar er som varit trevliga och kommit med tips. Men nu behöver ingen mer kommentera
 
Sv: Hjälp! Mager häst

Tyvärr kan du inte bestämma sånt, det är ganska ofta trådar fortsätter långt efter att TS är nöjd med sina svar. Vill du inte ha fler tips så får du strunta i tråden bara :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 291
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 425
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 247
Senast: Ajda
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp