Hjälp målade naglar för nybörjare

Derivata

Trådstartare
Snart 40-år gammal har jag lyckats sluta bita på naglarna och kan nu visa fram mina händer

1. Hur målar man egentligen naglarna vad behövs?
2. Hur länge måste egentligen lacket torka nu sitter jag hela kvällen känns det som?
3. Bästa mest hållbara lacket? Inser att mitt 29kr fynd från HM kanske inte håller så där superbra
4. Hur gör jag mig av med den nya ovanan att klösa av nagellacket? 🙈
 
Snart 40-år gammal har jag lyckats sluta bita på naglarna och kan nu visa fram mina händer

1. Hur målar man egentligen naglarna vad behövs?
2. Hur länge måste egentligen lacket torka nu sitter jag hela kvällen känns det som?
3. Bästa mest hållbara lacket? Inser att mitt 29kr fynd från HM kanske inte håller så där superbra
4. Hur gör jag mig av med den nya ovanan att klösa av nagellacket? 🙈

Jag kör underlack från Opi. Sen direkt på med valfritt lack. Jag gillar många från Opi och Essie. Men Mavala har riktigt prisvärda lack i mindre förpackningar. Så kan man ha fler färger och hinna använda innan de torkar ihop.
Jag kör alltid överlack som heter Seche Vite. Det drar jag på direkt jag målat färdigt med färgat lack. Då torkat alla lack inom 10 min typ. Av alla lack jag provat är det Seche Vite som gör att allt sitter. Man kan tom komma undan med billiga lack från tex Depend eller HM då.
Kör jag den här rutinen målar jag bara allt utan att vänta mellan de olika lagren. Man får bara vänta en liten stund innan överlacket kan läggas på. Och tar man hyfsat rejält lager så blir inte halvblöta underlager förstörda.
 
1. Det beror på hur hardcore du vill vara. Jag är lat, så jag har bara nagelfil och de lack jag vill ha. Att föredra är ett underlack eller genomskinligt lack underst, så slipper nageln bli så missfärgad och ful, vilket ser lite trist ut om man nån gng vill vara utan lack. Dessutom sägs det hålla bättre om man har underlack.
2. Det beror på hur tjockt du lackar och vad det är för lack. Jag brukar tänka att lacket ska kännas torrt om jag känner på det, dvs inte "suga fast" i huden om jag drar handen över, eller kladda.
3. Smaksak. Jag brukar inte ha några dyra lack, men jag målar om rätt ofta. Med mitt jobb och mitt liv i stallet tror jag de flest lack lossnar i förtid.
4. På samma vis som du slutade bita på naglarna ;) Avledning och disciplin ;)
 
Jag kör alltid överlack som heter Seche Vite. Det drar jag på direkt jag målat färdigt med färgat lack. Då torkat alla lack inom 10 min typ. Av alla lack jag provat är det Seche Vite som gör att allt sitter. Man kan tom komma undan med billiga lack från tex Depend eller HM då.

You made my day! :love:;) Vart hittar jag detta?
 
1. Hur målar man egentligen naglarna vad behövs?

Nagellack :D Jag brukar även peta ner nagelbanden med en mojäng som jag inte riktigt vet vad den heter, men det är en liten platt metallpinne med rundade kanter i alla fall. Sen brukar jag fila lite där det är ojämnt (om naglarna skivat sig till exempel) och efter det är det bara att köra på! Oftast behövs två lager nagellack (låt det torka mellan gångerna), och så brukar jag ta ett lager topplack (Seche Vite är det bästa, helt klart) också för att det ska hålla längre.

2. Hur länge måste egentligen lacket torka nu sitter jag hela kvällen känns det som?

Det låter som att du målar för tjockt. Jag drar/"skrapar" alltid av åtminstone ena sidan av penseln mot flaskans inre kant, annars kommer det alldeles för mycket lack och det blir svårt att måla jämnt. Hellre två tunna lager än ett tjockt som aldrig torkar. Brukar få vänta i 5-10 minuter per lager för att det ska torka. Ett bra tips är att använda läpparna för kolla om det har torkat, så slipper du få fingeravtryck eller andra märken i lacket ifall det nu inte hunnit bli helt torrt.

3. Bästa mest hållbara lacket? Inser att mitt 29kr fynd från HM kanske inte håller så där superbra

Jag gillar Essies gellack (gel couture tror jag de heter), men även Rimmel och Mavala som nämndes ovan är bra. Depend är helt ok, och framförallt gillar jag att deras flaskor är så små. Obs att jag alltid har Seche Vite över, så jag kan inte tala för hur pass bra lacken håller utan topplack.

4. Hur gör jag mig av med den nya ovanan att klösa av nagellacket? 🙈

Här hänvisar jag till @_Taggis_ svar :p
 
Ett tips utöver alla superbra tips här ovan är ju att börja med en ljusare mer blygsam färg till att börja med tills du fått in snitsen både med appliceringen och förmågan att låta lacket sitta.
 
@Derivata Btw, ett tips är att lämna några milimeter i vardera kant på nagelns bredd, det ger ett längre intryck på nageln. För mig som har små händer och därmed även korta fingrar ger det ett snyggt intryck. Målar jag hela bredden så ser det blaffigt och klumpigt ut. Men det beror på vad du har för händer. En väninna till mig har långa smala händer och fingrar och där ser det inte alls klumpigt ut om hon målar hela nagelbredden.
 
Depend har ett jättebra kit som heter 7day starter kit, det innehåller rengöring, underlack och ett överlack som gör att lacket torkar direkt. Det kostar nånstans strax under 100 kr. Så köper du ett 7day Dependlack i valfri färg till det. Vid "normal" stalltjänstgöring etc håller det ca en vecka för mig.
 
Lånar tråden för en annan nybörjarfråga, hur gör man om man vill måla ränder/stjärnor/bollar/whatever som vissa gör?
 
Jag målar mina naglar enligt bilden för att undvika att lacket hamnar någon annanstans än på nageln: https://4.bp.blogspot.com/--0uaVu74...ldZOswCLcB/s1600/how-to-apply-nail-polish.jpg
För att lacket ska hålla ännu längre så pensla över framkanten på nageln också med alla lager lack! :)

Instämmer med de som förespråkar Seche Vite, har inte provat något annat överlack som fungerar lika bra! Märke på det färgade lacket spelar mindre roll, lack för 10kr håller mer eller mindre lika bra som de för 250kr när appliceringen görs noggrant och man använder att bra överlack. Jag använder alltid genomskinligt baslack för att slippa missfärgningar, lärde mig det den hårda vägen.. :nailbiting:

@Sasse
Det finns massor med användbara verktyg för just mönstermålning på naglar, t.ex. nageltejp, dotting tools, smala penslar, schabloner och stämplar. :D
 
Lägger alla era tips på minnet! Supertack!

Ska inom Arlanda T4 ikväll, hoppas att de har några av produkterna ni har tipsat om, då blir det shopping!😀
 
Snart 40-år gammal har jag lyckats sluta bita på naglarna och kan nu visa fram mina händer

1. Hur målar man egentligen naglarna vad behövs?
2. Hur länge måste egentligen lacket torka nu sitter jag hela kvällen känns det som?
3. Bästa mest hållbara lacket? Inser att mitt 29kr fynd från HM kanske inte håller så där superbra
4. Hur gör jag mig av med den nya ovanan att klösa av nagellacket? 🙈

1. Du behöver baslack, nagellack och seche vite. Finns inget annat topplack för mig, har använt i säkert 5-6 år religiöst :D. Brukar få frågan om jag har gjort mina naglar på salong pga geleffekten som det ger, och så torkar det på en kvart. Jag brukar köpa det på apotea där det alltid är okej pris (det kan kosta allt mellan 89-169kr), och hålla utkik efter kampanjer i butik. Har aldrig behövt betala över 100kr för en flaska. Sen är mitt tips att se till att naglarna är torra innan du börjar, har du precis smort in händerna med tex handkräm eller fått olja på så sätter sig lacket inte lika bra.

2. Med seche vite ungefär en kvart. Jag brukar nog sitta en halvtimme för att verkligen vara säker. Utan seche vite kan det ta flera timmar och så blir det ändå fult sen om man ska ta på sig strumpbyxor etc, så irriterande.

3. Med ett bra baslack och topplack tycker jag faktiskt de flesta lack håller! Du behöver inte alls köpa lack över 100lappen. Jag älskar H&Ms egna lack för 49kr, de sitter i en vecka på mig med bas och topp. Min favorit är därifrån, en neutral rosabeige färg som heter Sepia. Även en perfekt röd som heter Parisienne. Essie har bra formula också och fina färger, de köper jag när det är kampanj. Men jag köper ifrån isadora (blir dock tjocka i flaskan väldigt fort), loreal, depend, china glaze, etc också. Om du får tag i Barry M så år de en storfavorit jag bunkrar när jag är i London. Det enda jag undviker är de för typ 10 kr på dollarstore, öob etc för att jag tycker de luktar så sjukt giftigt.

4. Du målar dem så sjukt fint att du inte har hjärta att röra dem! :D
 
Jag använder denna när naglarna är färdiglackade, det gör så att nagellacket torkar på sekunder, seriöst!
7317852206911_in_use.jpg
 
Vad använder ni för baslack/underlack? Har nu varit och inhandlat Seche Vite och ja...torkar fort som attan gör det. Men det släpper likförbannat, så det måste vara basen det är fel på... :banghead:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 025
Senast: exotic
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp