Hjälp med analys ???

P

peven

Hej ! Undrar om någon kan hjälpa mig att räkna ut en vettig foderstat till en 3-årig ponny som är ca 145 cm? Han är en ganska smäcker ponny som har fullblod/halvblod i sig /50 % Welsh.Inridning pågår !
Är inte mager men ändå ganska slimmad .
Hövärden:
Sm. råprotein 34,5
Energi 7,4
Kalcium 1,8
Fosfor : 1,6
Kalium 10,7
FIBERGI
Energi 11 MJ
sm. råprotein 67 g
Kalcium 6
Fosfor 4
Tack på förhand !
//Peven :confused:
 
Hur mycket träningstillägg vill du lägga ponnyn på? Vad står han på för foderstat nu? E det någon foder du absolut inte kan tänka dig? Anser du att han e lättfödd, normal eller svårfödd?
 
Just nu rids eller tömkörs/longeras varannan dag ungefär.(Lätt motion) Men för en unghäst är ju detta kanske mer ansträngande än för en äldre häst ?) Jag ska ju ställa av honom helt i December så jag tar gärna emot förslag på foderstat i vila ochså !
Jag vill helst inte använda Krafft foder( Han är lite känslig i magen)Har tidigare gett krossad havre /korn.
Ger min andra ponny Fibergi så därför använder jag det !
Har testat Dynavena med gott resultat men det är för dyrt !! Ponnyn har hudproblem(konstaterad allergi) som utreds. Han behöver mer energi tycker jag själv annars är han fin i hullet.Slimmad men musklad. Kanske behöver bredda sig mer men det kommer väl med ridningen.Idag får han 6 kg hö och ca 1,2 - 1,5 kg Fibergi + 2 dl blöt betfor. Inget annat.
MVH//Peven
 
Vad tror du om

6 kg hö
1 kg lucernhack
0,5 kg fibergi
50 gr betfor
25 gr Miner Grön el Blå

MJ 62 (samma som dagens foderstat)
Smrp 381
Ca 31,5
P 9,73

Smrp/MJ 6,16
Ca/P 1,68

Skriv gärna ut Mg värdet också.

mvh Jessica
 
5.5 kg hö
1 kg krafft lusern hackat strå
0.8 kg fibergi bas
0.3 kg eggersman naturmüsli
0.2 kg vetekli
1/2 dosmått fosforbalans

Ger 64 MJ och en kvot på 6,1. Mineralkvot ca/p 1,5. Du får uppge magnesiumvärdet på höet är du snäll.

Krafft lucern hackat strå ser ut och är som hö i små bitar. Det räknas som hö, så din häst får alltså 6,5 kg grovfoder.

Naturmüslin från Eggersman tog jag med då en ska vara bra för hästar med allergiproblem och hudåkommor.

Fosforbalansen köper du på Granngården t.ex., är en produkt med ren fosfor från Eclipse Biofarmab. Är billigt och drygt.
 
Hej ! Tusen tack för svaret ! Magnesiumvärdet är 1,0 g
Jag tycker att foderstaten ser bra ut och ska prova den !
Bra att jag kan fortsätta med Fibergin eftersom det är praktiskt eftersom den andra ponnyn äter det !
//Peven
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp