Hjälp med att få en säkrare häst

Oliwen

Trådstartare
Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att ni ska få lite grund på hur han är så är han väldigt explosiv när han gör något. Det är inte det att han först ryggar tillbaka när det är något han inte gillar utan det är vändning på en halv 5öring som gäller. Även när man ska släppa honom i hagen kan han göra lika. Jag tar in honom i hagen,vänder,ger en godis (för att han ska stå still), knäpper lös,ger en till godis och är det en bra dag så vänder han och går men ibland så kastar han sig runt på bakbenen och nästan bockar direkt. Han har nu inte blivit riden på ca 1.5-2 år då han sist jag red gjorde en rodeoshow och slängde av mig ganska illa och jag landade på nacken. Sedan dess har vi inte gjort mer än longerat/tömkört, promenerat. Mitt förtroende för att han ska sköta sig känns långt borta. Mitt långsiktiga mål är ju att komma ut och kunna tävla även om det just nu känns som en omöjlighet,men kortsiktigt så vill jag bara kunna rida min häst på långa tyglar på en skrittur i skogen utan problem.
Min plan är att han ska börja ridas till våren/sommaren. Jag kommer då ta hjälp av en superduktig tjej men jag vill att vi ska ha en bra relation innan han åker så vi inte faller tillbaka på samma bana när han kommer hem igen.
(Kan tillägga att han är kollad nyligen av vet i både kropp och mun och inga konstigheter finns där)
 
Kul att du vill komma igång igen @Oliwen , och att du inte skadats allvarligt i den olycka du beskriver.
Det känns som att ni hamnat lite i en ond cirkel - han är elektrisk, du är rädd.
Eftersom han verkar betett sig på detta sätt även när han ridits så utgår jag ifrån att han är reaktiv av naturen, alltså att han förmodligen alltid kommer att vara en häst som reagerar på ett visst sätt - oavsett om han vilar eller rids.

Hur han reagerar är svårt att träna bort, men miljöträning kan göra att han reagerar på färre saker. Och om ni förbättrar er relation och tillit till varandra kommer förmodligen de situationer där han "ser något som han inte gillar" också att minska i antal.

Det är stor skillnad på att ha en häst som man kan skritta ut på långa tyglar på en viss välkänd skogsstig, eller att ha en häst där man kan skritta ut och utforska nya vägar och stigar på långa tyglar. Om du promenerar och tömkör samma skogsstig varje gång, och om du sedan rider där varje gång du rider ut så kommer du minska risken för överraskningar markant, och han kommer att känna sig så trygg som möjligt med miljön. Att skritta på långa tyglar just på den stigen kommer därför att gå relativt snabbt och enkelt. MEN det är en reaktiv häst du sitter på, och om det dyker upp en älg eller fågel, eller något annat oväntat så finns alltid risken för att han kommer att reagera på sitt massiva sätt.

Jag hade tagit hjälp redan nu - gällande hanteringen och er relation.
Jag hade också funderat mer på om det verkligen är rätt häst för mig, eller om det helt enkelt är så att jag hade trivts bättre med en häst som inte var lika reaktiv. Och istället låta den nuvarande hästen flytta till någon som accepterar att det beteendet finns där och som inte påverkas lika negativt av det. (Jag vet inte hur gammal hästen är? kanske är det ett unghästbeteende som försvinner med åren?)
 
Jag håller med @spinxx, tyvärr, om du inte vill ha en häst som kan vända 180 grader och slänga sig iväg så känns det säkrast att sälja hästen, evt låna ut den på foder tills den blivit äldre och mer världsvan.

Jag räknar givetvis med att du har koll på foderstat och utevistelse etc. så hästen inte bara är uttråkat och har för mycket energi. Om det är anpassad så är det nog hästens personlighet som gör att den agerar såhär, och det enda sättet som du troligen kan minska beteendet (enligt min erfarenhet, har ridit mycket unghästar och "heta" hästar över en period på drygt 25 år) är om du själv som ryttare är så lugn, säker och trygg att hästen litar fullkomligt på att du tar hand om den. Men om du tänker en enda negativ tanke så kommer hästen märka det och bli osäker igen...

Så om du verkligen MÅSTE ha just DENNA häst skulle jag rekommendera att du utöver att ta hjälp med att få hästen riden, såklart ser till att en duktig tränare hjälper dig när du ska börja rida igen, som kan korrigera direkt när du t.ex. omedvetet spänner dig, samt anlitar en mental coach som kan hjälpa dig att vara lugn och lita på din egen förmåga att reda ut hästen. En horsemanship-tränare som kan hjälpa dig att få tillit och vara en trygg "ledare" för hästen från marken kan nog vara en bra start, men tyvärr är det inte alltid lika enkelt att få med denna känslan upp i sadeln.

Lycka till oavsett! Men ha i åtanke att hästen kanske skulle bli mer uppskattad hos en annan ryttare som gillar reaktiva hästar. :)
 
Min häst är reaktiv som fasen men jag har miljötränat mycket och kunnat minska reaktionen, inte ta bort att han reagerar.
Sen är hästar individer, såklart :)

Tränat på inhägnat område, typ ridbana så det även är relativt begränsat, och sen haft honom lös i början och plockat med mig presenning, pilatesboll, paraply osv..
 
Inte för att vara sådan men jag har en ponny hemma som är gudasnäll men explosiv.

Han har fått förtidspension för det finns inte så små ryttare som klarar av detta explosiva. (vändningar/bockningar mm) ponnyn har varit ute på tävlingsbanorna och väl inne på banan går han som en klocka men på framridningsbanan om en annan ponny frustar till precis bredvid så flyger han i luften. Skritta på långa tyglar ute i skog och mark går jättebra OM det inte dyker upp något oväntat.
Ponnyn är en liten tuffing och stort mod men ruggigt reaktionsnabb.

Han har aldrig ändrat sig i sitt sätt att vara trots ålder nu.

Det är inget misslyckande eller fel i att sälja häst.

Stort lycka till!
 
Tack för era svar.

Jag kan helt klart hålla med om att vi har hamnat i en ond cirkel. Jag kan utan problem sätta mig på andra hästar som reagerar på liknande sätt men det är nog just att han slängde av mig så olyckligt som sitter i bakhuvudet. Mina andra hästar är även dom speciella i sättet med mycket nerv och påhitt men någon spärr har uppkommit just med denna häst.
Motion får han minst 1 gång/dag. Brukar longera/tömköra ett pass på morgonen och finns tiden så brukar han få någon typ av rörelse eller stimulation på em/kväll också. Utöver det så går han i hagen med kompis minst 10t/dag.
Han reagerar väldigt olika på samma saker från gång till gång. Ena dagen kan man släppa en bomb bredvid utan en reaktion och nästa håller han på att riva hela stallet.
Min tanke är att ge honom denna chans att få det att funka annars blir det försäljning.
 
Låter bra, @Oliwen
För att svara på din fråga ang. övningar etc så är det ju de situationer som orsakar reaktionerna som ni behöver träna på. Du vet bäst när det kommer till vad som triggar hans beteende.

Det anordnas miljöträningar där vi bor (Stockholm) på samma sätt som hopp och dressyrtävlingar. Värt att kolla upp om det finns även hos dig om du bor på annan ort?
Att promenera ute tycker jag stärker bandet rejält, förutsatt att grundhanteringen finns där (hästen är lydig att ledas, går att flytta, respekterar ditt space och har fokus på dig).
Att leda honom över stockar/träbroar/diken, förbi vägbyggen, dagis eller trafikerade vägar etc är ju sätt att neutralisera honom mot omgivningen och få honom att lita på dig.
 
Mitt tips är att vara lugn och konsekvent i det du gör. Jag personligen tycker inte det gör ngt om hästen vill springa iväg i hagen och busa när jag tagit av grimman. Om du vill den ska gå iväg lugnt är det nog svårt att uppnå. Mina hästar är "lediga" när dom går i hagen.

Om den är rädd när ni är ute och går och vill kasta sig iväg så brukar jag alltid leda tillbaka samma väg den kastade sig. Klappa och lugna, låt den titta lite och sen börja gå igen. Vill då inte ha huvudet bortvänd från mig men inte heller mot mig. Är huvudet bortvänt så kan den trycka ut bogen mot mig och kasta sig iväg åt höger eller springa över mig vilket jag inte vill. Att möta "faror" och ta sig igenom det bygger förtroende hos hästen för dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 453
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 022
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp