Hjälp med att fuska....

_carmenzita_

Trådstartare
Ja det skulle jag faktiskt fast inte riktigt så illa som det låter :D
Skall debutera med halvblodet om 2 ½ vecka och har problem med följande i dressyren:
Galopperar i vänster varv-går utmärkt,vänder in på diagonalen för en ökning; kan inte länga fullt ut för då får jag inte stopp,försöker alltså länga några få bra språng istället. Problemet bli avbrottet till arbetstrav vid F, hinner aldrig få henne lugn vilket resulterar i att hon kastar sig fram vid Höger galoppfattning vid A. Hon blir stark i hörnpasseringen så jag lyckas knappt böja igenom henne vid F.Hon har jobbigare för den högra galoppen men jobbar bra under träning men det blir ju lite annat vid positionsridning under programmet. Har försökt att vi sista galoppfattning tänka lite svag öppna och räknar naturligtvis med straffpoäng men har ni andra idéer? Detta kommer naturligtvis att ge sig i sinom tid men två veckor är lite tid att korrigera tror jag. Hur kan jag "fuska" till det så att jag åtminstone blir godkänd i dressyren? :devil:
 
Läng inte alls, det kanske du förlorar mindre på för om du ändå inte länger hela vägen lär du inte få så mycket poäng på den iallafall, rider du utan lägning kanske du ivärsta fall får en 4a, troligare en 5a lite lägning några språng kan ge 5 eller 6, ingen större skillnad alltså.
Sluta även träna den biten nu utan rid snett igenom och gör sen halt eller bryt av till skritt där galoppen ska fattas så att hästen tien vet att den ska galoppera, det kan ha effekt även om de flesta hästar är så smarta att de vet när det är tävling och riktig programmridning...
Lycka till, var ska du tävla nånstans?
 
tack för tipset! Jag skall prova det senare idag och återkommer med facit. Jag skall starta i Östersund,blir nästan hemmabana då jag bara har 5 mil dit :banana:
 
tjaba
Gjorde inte riktigt som du föreslog men däremot vände jag på ridplanen..... dvs jag red in vid C istället och utgick därifrån. Konstaterade att hon mkt väl vet var höger galoppen skall vara någonstans för när jag skiftade och red "bakvänt" så gick det jättebra! Hon kändes lite konfunderad bara.
Men jag skall tänka på ditt tips nästa gång.
 
Det är inte så svårt att godkänd i dressyren.
Går hästen hyfsat i dressyr programet så brukar dom ha överseendse med små saker
 
hejsan!! bra tips du fick om att göra halt. sen kan du rida förbi C elle va d A... o fatta galopp senare så hon inte vet att nu e d galopp...

jag ska oxå starta i östersund. med 2 hästar! (debutant).
Själv har jag en som är väldigt bra i dressyren o hyfsad i hoppningen så änge d inte e titthinder.. men rätt hopplös i terrängen!
Hoppas på att kunna vinna dressyren (hästen går msv b dressyr i vanliga fall).
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 257
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp