Hjälp med bänkdiskmaskin som ger beläggning på disken

Blacksmithfarm

Trådstartare
Min begagnade bänkdiskmaskin har börjat krångla. Jag har inte haft den så länge, men de första diskarna gick bra. Sen fyllde jag på salt, för det var tomt - 2-3 diskar efter det så dök det upp en beläggning på disken (både glas, porslin och bestick). Och jag vet inte hur jag ska få bort det och förhindra att det händer igen?

Är det saltet? Har mjukt vatten, maskinen var inställd på nästintill 0 på salt - så det borde vara korrekt?
Är det diskmedelstabletterna? De är ju gjorda för normalstor diskmaskin, så har det plötsligt byggt på för mycket? Tablettluckan är dessutom trasig, så tabletten har nog hamnat i korgen - men fungerade ju de första diskarna.
Är det kalk i alla fall? Trots mjukt vatten och salt i maskinen?


Jag har kört en omgång på längsta/varmaste programmet - hjälpte inte.
Jag har kollat spolarmen, fanns några plastliknande rester där - som om plasten på tabletten kanske inte lösts upp?
Jag har kollat och spolat rent filtret/silen, det stod lite vatten kvar där nere - ska det göra det?
Testat att fylla på spolglans också - ingen skillnad där heller.


Beläggningen på disken går inte diska bort varken med en extra omgång i maskinen eller med vanligt handdiskmedel. Den verkar, i alla fall till största del, lägga sig på ovansidan av disken, utsidan av glas och skålar. (ska få testa att köra det i mammas maskin, men är inte hoppfull)

Vad kan jag testa för att få disken ren? Vad kan jag testa för att få maskinen att fungera och inte lämna beläggning igen? :)
 

Bifogade filer

  • 20201027_223524.jpg
    20201027_223524.jpg
    227,9 KB · Visningar: 98
I'm du använder diskmedelstabletter behöver du inget salt, speciellt inte ihop med mjukt vatten.

Vry dock inte om detta är enda problemet.
 
Och såhär ser det ut på porslinet. :(
Ja, det där ser ut som beläggningen som kommer med för mycket salt. Så blev det på min disk vid några tillfällen när vi hade en annnan maskin. Lösningen då verkade vara att köra en tom maskin efter påfyllning av salt. Men ditt kom ju inte med en gång, så det skulle inte funka för dig. Men har du mjukt vatten behövs ju, som någon redan har påpekat, inget salt alls.

Jag kör alltid på eldorados disktabletter. De är fyrkantinga och lite mindre än andra, och funkar jättebra :) . Dock lägger jag aldrig tabletten i luckan utan slänger bara in den i maskinen. Det är så lätt att tabletterna klibbar fast annars och inte trillar ner som de ska när luckan öppnas.
 
Jag har mestadels använt pulver till mina smalmaskiner. Just för överdoseringens skull.

Växlar med tabletter ibland för atthålla maskinen renare. Men så det stinker diskmedel när jag öppnar luckan!

Jag hade tstat att använda spolglans, och minska mängden diskmedel.
 
Tack för era svar :)

Ja, jag är väl inne på att det troligast är saltet, även fast det inte dök upp första disken efter jag fyllde på. Kollade med brorsan som jag fick maskinen av, och han hade aldrig haft salt i den, så det känns väl rimligt att det är det då. Men jag vet inte hur jag hanterar det? Försöker vrida doseringen så nära 0 jag kan så den inte använder salt, kanske?🤔

@tanten Kan man strö pulver löst i maskinen med? :) luckan för diskmedel går inte stänga. Antar att man kan, men blir konfunderad över att de designas med luckor om man inte behöver använda dem. :)

Spolglans har jag testat, men bara på den "förstörda" disken, har inte vågat diska något annat ifall det är förstört. Gjorde ingen skillnad, men kanske berodde på att beläggningen redan fanns på det jag diskade?
 
Diskmedelstabletterna är gjorda för stora maskiner och riktigt hårt vatten, trots att det i Sverige mestadels är mjukt vatten. Hörde på radion att det försörjer många reparatörer eftersom maskinerna (även stora) sätter igen p g a tabletterna.
Spolglans? Trots att diskmaskinstabletten påstår att det inte behövs spolglans, så behöver vi även tillsätta spolglans i vår maskin.
Fast spolglans kan också ge en hinna på disken. Brukar ibland spola av bl a glasen eftersom det blir för mycket spolglans kvar efter tabletterna och disken blir som "hal". Har man väldigt kalkhaltigt vatten så märks det kanske inte? Vet inte vad som är värst egentligen, att det blir lite kalk kvar eller att det är glansmedel kvar på disken?
 
Tack för era svar :)

Ja, jag är väl inne på att det troligast är saltet, även fast det inte dök upp första disken efter jag fyllde på. Kollade med brorsan som jag fick maskinen av, och han hade aldrig haft salt i den, så det känns väl rimligt att det är det då. Men jag vet inte hur jag hanterar det? Försöker vrida doseringen så nära 0 jag kan så den inte använder salt, kanske?🤔

@tanten Kan man strö pulver löst i maskinen med? :) luckan för diskmedel går inte stänga. Antar att man kan, men blir konfunderad över att de designas med luckor om man inte behöver använda dem. :)

Spolglans har jag testat, men bara på den "förstörda" disken, har inte vågat diska något annat ifall det är förstört. Gjorde ingen skillnad, men kanske berodde på att beläggningen redan fanns på det jag diskade?
Kan du utröna varför luckan inte går att stänga? Om det är något enkelt fel man kan åtgärda?

annars så skulle jag strö pulvret i maskenen. Många slänger ju bara in tabletten så det borde väl vara likadant med pulvet?
 
Kan du utröna varför luckan inte går att stänga? Om det är något enkelt fel man kan åtgärda?

annars så skulle jag strö pulvret i maskenen. Många slänger ju bara in tabletten så det borde väl vara likadant med pulvet?
Den låser inte. Tror att det saknas en plastkant, är liksom på gränsen att den håller sig stängd. Ska kolla närmare på det sedan.:)

Ja, ska nog testa det:)
 
Uppdatering.
Ta i trä - jag tror den funkar igen!:bump:

Jag blev irriterad och lyfte ned den för att få plats att handdiska så länge. Glasen med beläggning och insidan av maskinen gick att få rena med putsmedel, men porslinet verkar förstört. En liten seger i alla fall.:)

Så lyfte jag upp maskinen igen och insåg att tömmningsslangen var längre än när jag lyfte ned den. Alltså har den antagligen legat intryckt bakom maskinen med dåligt fall innan.:banghead:
Så med det fixat körde jag en maskin med maskinrengöring och så testade jag att lägga i glas, några med beläggning kvar. Men skippade porslinet. Det blev rent!:banana:
Körde pulver och lyckades faktiskt pilla igen luckan med.lite milt våld. Så jag är försiktigt positiv till detta nu, men vågar inte köra porslin än. :)

Tack för hjälpen 😊😀
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp