Hjälp med bett

Tila

Trådstartare
Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i dressyren men i hoppningen som är våran huvudgren så blir han ganska stark och biter tag i bettet och drar fram huvudet så jag inte får någon kontakt alls med hans mun. Har testat Novabett, vanligt tredelat och just nu rider jag med ett tredelat Baucherbett.
 
Jag hade nog provat ett rakt gummipelham och se om hästen fungerar på det. Kan du rida med två tyglar så gör det, annars prova med delta. Du behöver inte spänna kedjan särskilt hårt heller :) Det är ofta det bett som jag provar på starka och dragiga hästar som inte vill lyssna. Vill hellre rida med små hjälper på ett skarpare bett än att ha dragkamp på ett tränsbett.

Att hästen är trevlig vid dressyr och uteritt är bra, men spelar ingen roll om han tar bettet och brakar på vid hoppning. Tänker att det blir farligt om hinderna är höga och hästen inte lyssnar.
 
Jag hade nog provat ett rakt gummipelham och se om hästen fungerar på det. Kan du rida med två tyglar så gör det, annars prova med delta. Du behöver inte spänna kedjan särskilt hårt heller :) Det är ofta det bett som jag provar på starka och dragiga hästar som inte vill lyssna. Vill hellre rida med små hjälper på ett skarpare bett än att ha dragkamp på ett tränsbett.

Att hästen är trevlig vid dressyr och uteritt är bra, men spelar ingen roll om han tar bettet och brakar på vid hoppning. Tänker att det blir farligt om hinderna är höga och hästen inte lyssnar.
Kedjan på ett stångbett som ju pelham är ska spännas korrekt. En för lös spänd kedja gör bettet skarpare och inverkar inte korrekt då det inte tar stopp där det är tänkt. Skänkeln på bettet ska inte kunna vridas i mer än 45 graders vinkel från hästens mun, man brukar rekommendera 30-45 grader för att inte mundelen på bettet ska trycka upp i gommen på hästen, framförallt när bettet har tungfrihet.
Ett babypelham kan absolut vara bra vid hoppning om hästen blir stark. Men ta hjälp av någon erfaren för hjälp att prova ut bettet.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 002
Senast: Bri
·
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp