Hjälp med foder... hög energi/näringstätt

athena_arabians

Trådstartare
Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp ett näringstätt foder eftersom hon bevisligen behöver få i sig mer kalorier. Tydligen är det inte helt ovanligt att äldre katter får svårare att ta upp näring. Hälsomässigt är hon helt ok i övrigt, hon är som sagt nyligen genomgången och hon är pigg generellt (tar initiativ till lek, är "med", vill gå ut osv).

Det som är aktuellt är torrfoder och eftersom hon saknar en del tänder pga FORL ska det vara små bitar. Jag tänker dels kattungefoder men ev även något mag/tarmfoder. Helst vill jag ju ha spannmålsfritt men finns det något hon går upp i vikt på så skiter jag rent ut sagt om det är spannmål i. Hon har inte väldigt många år kvar och huvudsaken är att hon mår bra den tid vi får.

Det jag tittat på är Orijen Cat&Kitten (ger Orijen nu), Nature's Protection Cat Sensitive Digestion, Royal Canin Veterinary Diet Cat Gastro Intestinal och Royal Canin Veterinary Care Cat Growth (spannmålselände men beskrivningarna lät ju bra).

Kan också tillägga att jag tänker givetvis inte dunka på ett nytt foder utan invänjning plus att det kanske inte behövs bytas foder helt utan en del högenergi och en del av det vanliga. Någon som har några tankar?

Bonusfilm på gammelkisse :love:

 
Kolla på RC Senior Consult stage 2 High calorie. Ett foder för äldre friska katter som har svårt att hålla hullet. Tycker inte du ska gå på kattungefoder till en äldre katt. Då är ett magfoder bättre.

Tack, jag har som sagt ingen koll på den här typen av foder. Våra tidigare katter har väl haft problem åt andra hållet när de blev äldre :o :D Frågan är bara om det har små bitar? Stora bitar funkar som sagt inte. Jaja, jag får väl krossa dem lite annars.
 
Tack, jag har som sagt ingen koll på den här typen av foder. Våra tidigare katter har väl haft problem åt andra hållet när de blev äldre :o :D Frågan är bara om det har små bitar? Stora bitar funkar som sagt inte. Jaja, jag får väl krossa dem lite annars.

Här finns det en bild på hur stort fodret är :)
senior-consult-stage-2.jpg





Jag har gett Gastro Intestinal, verkar vara ett väldigt gott foder och kulorna är inte allt för stora tycker jag. Men givetvis större än kattunge-kulor :)
 
Äter hon ingen blötmat alls?
Min smala katt äter recovery foder - det är det godast som finns nämligen

Jodå, hon får blötmat... men det är inte speciellt gott enligt kisse och ja, jag har testat allt. Det enda som går ner i den vägen är Sheba och Gourmet i sås. Gelé och mousse/pate är ÄCKLIGT nämligen :p

Dvs hon har fri tillgång på torrisar och får en påse blötmat om dagen (där hon egentligen mest slickar såsen...).
 
Jodå, hon får blötmat... men det är inte speciellt gott enligt kisse och ja, jag har testat allt. Det enda som går ner i den vägen är Sheba och Gourmet i sås. Gelé och mousse/pate är ÄCKLIGT nämligen :p

Dvs hon har fri tillgång på torrisar och får en påse blötmat om dagen (där hon egentligen mest slickar såsen...).
Har du provat Royal Canins Recovery? Det är mousse (svindyrt naturligtvis) och väldigt gott enligt mina djur - alla har älskat det
 
Har samma problem till en lite yngre katt som jag skrivit om här innan. Fick tips om blötmat och så men jag tror inte det kommer räcka till nu när hon ska paras osv.

Är ett outdoor-foder eller kattungefoder att föredra? Hon äter redan kattungefoder men det räcker uppenbarligen inte/är inte tillräckligt gott så måste börja leta runt.
 
Mousse är äckligt oavsett märke enligt Missia :D
Min katt blev akut sjuk och matvägrade. Jag blev tvungen att ge henne royal canin recovery i mungipan med en stor plastspruta.
Hennes min när hon kände smaken! Ögonen gick nästan i kors och hon smaskade intensivt. Sen började hon ivrigt slicka pipen för att få mer :)
När hon piggnat till brukade jag frysa in RC Recovery i isbitslådor, sen tog jag fram en bit per dag, lät tina på en liten tallrik, och pillade in medicinen i den. Det åt hon länge utan problem, tills hon tröttnade på det också och jag fick börja ge henne medicinen direkt.
 
Hehe, jag får visst köpa lite Recovery mousse och testa med också. Pga jobb har jag inte hunnit förbi något mer välsorterat ställe men jag vet att det finns inne i stan (både stor zoo-affär och stor vet-klinik) och ska in senare i veckan. Kisse är iaf väldigt pigg och kör rejs här på kontoret (tomma banankartonger är da shit så jag har faktiskt lämnat en åt henne ;)).
 
Hehe, jag får visst köpa lite Recovery mousse och testa med också. Pga jobb har jag inte hunnit förbi något mer välsorterat ställe men jag vet att det finns inne i stan (både stor zoo-affär och stor vet-klinik) och ska in senare i veckan. Kisse är iaf väldigt pigg och kör rejs här på kontoret (tomma banankartonger är da shit så jag har faktiskt lämnat en åt henne ;)).
De foder jag tipsat om säljs hos veterinären. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp