Hjälp med foder stat till mager häst!

LindaLång

Trådstartare
Hej!
Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå är ett skit-hö, ingen analys, men syns på det att det inte är bra. Mest urvaskat gult med några få inslag av grönt. Endast mellangrova strån.
Jag funderar på att ge honom 10 kg hö, 4 kg lucern, 1 kg betfor och ett halvt kg vetekli, plus kornkross, kanske 1 kg.

Vad säger ni om denna foder stat? Han behöver mycket energi och något högre kvot mellan MJ/smrp.
Kan inte ge mindre hö, för stall ägaren lägger sig i, och menar att han ska ha mer hö! Hon vill inte förstå att höet är skit och att lucern faktiskt också är ett grovfoder!

Ge mig era tankar och idéer!
 
Hej!
Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå är ett skit-hö, ingen analys, men syns på det att det inte är bra. Mest urvaskat gult med några få inslag av grönt. Endast mellangrova strån.
Jag funderar på att ge honom 10 kg hö, 4 kg lucern, 1 kg betfor och ett halvt kg vetekli, plus kornkross, kanske 1 kg.

Vad säger ni om denna foder stat? Han behöver mycket energi och något högre kvot mellan MJ/smrp.
Kan inte ge mindre hö, för stall ägaren lägger sig i, och menar att han ska ha mer hö! Hon vill inte förstå att höet är skit och att lucern faktiskt också är ett grovfoder!

Ge mig era tankar och idéer!
Du sparar mest pengar på att göra en analys så du har något att utgå ifrån.
 
Färgen på höt säger rätt lite om innehållet. Ett hö som ligger länge i solen och torkar blir gult. Det enda sättet att få reda på innehållet är en ananlys vilket inte är så himla dyrt och sedan vet du.
Ditt förslag på foderstat känns för mig lite obegripligt.
Om du tror att du har ett dåligt hö så undrar jag varför du planerar att tillsätta korn som till största delen innehåller energi. Vad vill du uppnå med det? Har du ett dåligt hö är det protein du saknar.
Vad är tanken med 0,5kg vetekli? Ja de finns protein i vetekli men det proteinet är ganska lågvärdigt. Vetekli innehåller även höga halter fosfor som kan ställe till din foderstat på andra sätt.
Tanken med lucern förstår jag men du kommer helt ärligt bli ruinerad om du ska fodra med så mycket lucern. Är det så dåliga värden på höt du har så köp in nytt hö. Det blir mycket billigare

Jag minns så tydligt första året jag köpte foder av min nuvarande bonde. Någon frågade vad jag betalade per bal och ojade sig då jag sa priset med "ja då blir det ett dyrt år för dig". Det var det billigaste foderåret jag någonsin haft. Ensilaget jag köpt innehöll allt hästarna behövde så jag kunde glatt tratta i dem lite mineraler och morötter och de mådde jättebra
 
Det är inte mitt hö, utan det är stall ägaren jag köper det av. Tyvärr kan jag inte köpa in eget då det inte finns plats att lagra det.
Att analysera hennes hö gör jag inte, för det skulle betyda att jag måste ta hål på plasten på flera balar och då skulle hon bli skogstokig!
Korn tänker jag för att just få mer energi och likaså betfor. Vetekli just för att balansera upp den kalkrika Lucernen och betforen.
Hästen ska ju givetvis få mineraler också.
Så mycket lucern är för att få upp proteinet, som han behöver extra av.
Jag har läst på andra ställen att det ska vara en bra mix för svårfödda hästar, eller hästar som behöver gå upp i vikt. Och han är båda.
 
1, man kan förvara prov från balar i frysen så att man kan samla ihop från fler balar innan man skickar in (just för att undvika att behöva öppna plasten på flera samtidigt).

2, JAG hade inte velat krångla med kalk/fosfor balans utan att veta vad hästen får i sig i grovfodret.

3, JAG hade valt annat foder än korn (typ havre, tex) om jag behövde få upp energimängden.
 
Jag ska snart flytta hästen till ett ställe med bra kvalitet på sitt hösilage. Därför vill jag heller inte analysera. Kornkross istället för havre, då han redan är pigg och framåt. Gör inget arbete idag, endast lite muskelträning från marken. Det är en 5-årig travarvalack, stor.
 
Jag ska snart flytta hästen till ett ställe med bra kvalitet på sitt hösilage. Därför vill jag heller inte analysera. Kornkross istället för havre, då han redan är pigg och framåt. Gör inget arbete idag, endast lite muskelträning från marken. Det är en 5-årig travarvalack, stor.

Jag hade inte fodrat på en massa kraftfoder och protein utan att veta vad som saknas. Samma sak med mineraler, utan att veta kan du ju skapa en ännu större obalans genom att välja fel.

Börja med analysvärden, sedan beslut vad som behöver kompletteras.
 
Personligen så struntar jag i att ta analys på höet, då jag anser att det är bortkastade pengar. Mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Vad spelar en analys för roll då? Däremot så vill jag att höet är skördat kring midsommar då näringsvärdet är som högst. Om jag ser att dom blir tunna så ger jag lite mer kraftfoder eller tillsätter olja. Dom får kraftfoder en gång om dagen och då koncentrat så slipper jag ge dom så stora mängder.
 
När är snart? Ska du flytta snart kanske det är bättre att låta bli att knövla.
Den typ av foderstat du funderar på känns i läget att du ska flytta riktigt konstig
Vet inte riktigt när det blir, det kan bli om 2 veckor eller 1,5 månad.
Han tar sig inte på den foder stat han har idag, därför jag byter.
Tänkte fortsätta med den sen även efter stallbyte, bara dra ner på ingredienserna.
 
Personligen så struntar jag i att ta analys på höet, då jag anser att det är bortkastade pengar. Mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Vad spelar en analys för roll då? Däremot så vill jag att höet är skördat kring midsommar då näringsvärdet är som högst. Om jag ser att dom blir tunna så ger jag lite mer kraftfoder eller tillsätter olja. Dom får kraftfoder en gång om dagen och då koncentrat så slipper jag ge dom så stora mängder.
Utan analys har du ingen aning om vilken sorts mineraler de behöver eller om de behöver mineraler.
 
Personligen så struntar jag i att ta analys på höet, då jag anser att det är bortkastade pengar. Mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Vad spelar en analys för roll då? Däremot så vill jag att höet är skördat kring midsommar då näringsvärdet är som högst. Om jag ser att dom blir tunna så ger jag lite mer kraftfoder eller tillsätter olja. Dom får kraftfoder en gång om dagen och då koncentrat så slipper jag ge dom så stora mängder.
Ja 2 kr/dag är ju mycket :crazy:
 
Personligen så struntar jag i att ta analys på höet, då jag anser att det är bortkastade pengar. Mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Vad spelar en analys för roll då? Däremot så vill jag att höet är skördat kring midsommar då näringsvärdet är som högst. Om jag ser att dom blir tunna så ger jag lite mer kraftfoder eller tillsätter olja. Dom får kraftfoder en gång om dagen och då koncentrat så slipper jag ge dom så stora mängder.

Ja, du upptäcker när de förändras i hullet att något är fel. Jag pallar inte riktigt den där nedgången, så jag har gärna koll på om proteinet är åt skogen redan innan hästen tappar.
 
Hej!
Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå är ett skit-hö, ingen analys, men syns på det att det inte är bra. Mest urvaskat gult med några få inslag av grönt. Endast mellangrova strån.
Jag funderar på att ge honom 10 kg hö, 4 kg lucern, 1 kg betfor och ett halvt kg vetekli, plus kornkross, kanske 1 kg.

Vad säger ni om denna foder stat? Han behöver mycket energi och något högre kvot mellan MJ/smrp.
Kan inte ge mindre hö, för stall ägaren lägger sig i, och menar att han ska ha mer hö! Hon vill inte förstå att höet är skit och att lucern faktiskt också är ett grovfoder!

Ge mig era tankar och idéer!
Det du ska vara medveten om är att korn inte är så bra hästfoder. Det kan ge hästar problem med magen.
Om din häst redan är "het", svår att hålla hullet på och kanske inte varit borta från livet som tränande travhäst så länge . Då ska du nog kolla upp så den inte har magsår eller början till det. Det du beskriver är symptom som just magsår kan ge. Skulle hästen ha det ska den ha speciell kost och definitivt inte korn. Är det ett riktigt magsår behöver den medicinering också för att bli bra.
 
Vet inte riktigt när det blir, det kan bli om 2 veckor eller 1,5 månad.
Han tar sig inte på den foder stat han har idag, därför jag byter.
Tänkte fortsätta med den sen även efter stallbyte, bara dra ner på ingredienserna.

Just utifrån att du inte vet är det säkrare att i första hand försöka fodra upp hästen med grovfodertillskott som lusern. Olja kan du ge för extra MJ också.

Jag hoppas verkligen att du satsar på analys av grovfoder framöver för hästen. Det sparar så mycket - både pengar för ägaren, och välmående för hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 180
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 278
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp