Hjälp med foder till D-ponny

Alex95

Trådstartare
Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) ) hon är Maxad D-ponny på 147.5 och väger cirka 400 vet ej exakt. Hon är jätte smal. Ser alla revben och höftbenen och ryggraden är väldigt tydliga. Hennes förra foder stat var 12kg ensilage. 1näve havre, 1näve avel och 1dl mineraler. Men hon sjönk så otroligt i vikt. Gick ut på sommarbete i tisdags och får nu även 2kg krafft senior utan havre. Ska stå där till förhoppningsvis slutet av augusti om betet räcker. Men till hösten har någon något tips om vad vi ska ge henne. Hon rids 6dagar i veckan. 1dag lite lugnare(tex longering el tömkörning) 1-2 dagar i skogen. 1dag hoppträning. 2-3 dagar dressyr. Ska snart få ut henne att börja tävla men måste få henne att må bättre först. Nu under sommaren rids hon bara några dagar i veckan absolut inte lika mycket då hon måste fetta upp sig lite men ändå inte tappa kondition och muskler. Hon har ändå ganska ordentligt men muskler men skulle kunna bygga upp mer.
Nu funderar vi på vad vi ska ge henne till hösten så om någon har nått förslag?

Blev lite långt men vill verkligen förklara vår princess så man kommer med bättre tips :)
 
Sv: Hjälp med foder till D-ponny

Planen verkar vara att få upp hästen i hull innan det planeras för tävling.
Vad gör det sen att hästen är 19 år gammal?
Vi vet inte vad TS tänkt tävla för något. En lätt klass i dressyr/hoppning klarar en 19-åring. Jag tror inte TS tänkt tävla svår hoppning.



TS, eftersom du säger att hästen är smal så skulle jag stödfodra med lucern. Vad hästen ska äta till hösten kan ingen avgöra nu. Du behöver kolla upp värdena på grovfodret och utgå efter det.
 
Sv: Hjälp med foder till D-ponny

För att vara 19år är hon otroligt pigg. Att tävla kommer bara bli i dom lätta klasserna. Och vi kommer definitivt inte tävla innan hon har hull på kroppen!
 
Sv: Hjälp med foder till D-ponny

Jag hade varit väldigt observant under betet. Det är inte säkert att en så tunn häst klarar av att gå på bete dygnet runt. Jag hade nog gärna tagit in och fodrat upp och vilat under natten, för att se att hästen verkligen vänder och börjar lägga på sig.

Hos mig hade hästen fått komma in på natten, fått fri tillgång på ett bra grovfoder och ev. något högoktanigt foder (själv föredrar jag Kvarnbys lusern med en skvätt olja till de svårfödda, alt. Hippo Alfa).

Självklart efter att tänder är väl genomgångna och maskprovet UA.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Twihard
·
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
959
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 144
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp