Hjälp med foderanalys

Zinoida

Trådstartare
Hej.

Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa...
Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av foderstat, men lyckas inget bra. Jag förstår själv att proteinet är lågt, men tillsätter jag lucern i foderstaten varnar programmen för hög Ca/P (för mycket kalcium??).

Här är analysen (per kg foder / ts):

Torrsubstans (ts) 81%
Råprotein (RP) 56 / 68 gram
Smältbart råprotein 27 / 33 gram
Omsättningsbar energi 6,9 / 8,5 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 3,9 Kvot
Kalcium (Ca) 2,7 / 3,3 gram
Fosfor (P) 1,1 / 1,4 gram
Magnesium (Mg) 0,6 / 0,8 gram
Kalium (K) 6,8 / 8,3 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 2,4 Kvot

Kan jag tillsätta fosfor på något sätt för att balansera upp Ca/P och ändå ge lucern? Är det något annat jag bör tillsätta? Kom gärna med förslag på mineraler eller kraftfoder som kan hjälpa mig väga upp värdena... Om det ens är möjligt, eller ska jag ge upp och börja leta dyrt hö/hösilage på annat håll?

Hästarna är islandshästar, fritidshästar/lättare träning, de flesta ganska unga. Förra vintern hade de fri tillgång på hösilage med bra värden, helst skulle vi vilja kunna ha fri tillgång de kallaste månaderna, men vi kan också tänka oss att ha frit tillgång på halm och begränsa givan med hö.

Tacksam för all hjälp, alla tips och råd jag kan få :)

/Sandra
 
Sv: Hjälp med foderanalys

Ca/P-kvoten ska ligga mellan 1.2 och 2.5 med riktvärde 1.7
Ca/Mg-kvoten ska ligga mellan 3.0 och 1.5 med riktvärdet 2.0.

Detta enligt vår fantastiska foderguru SpaderÄss.


Du behöver alltså även tillsätta Magnesium.

Finns säkert massor av olika mineraltillskott att välja mellan men Biomag innehåller både Magnesium och Fosfor. Det kanske kan passa?
 
Sv: Hjälp med foderanalys

Tack för svar.

Grejen är att lägger jag till 1 kg lucern till det här höet, vilket jag vill pga proteinet, så hamnar Ca/P kvoten på över 3,5 och programmen varnar för att det är för högt. Hur ska jag balansera det?
 
Sv: Hjälp med foderanalys

Nånstans i programmet borde det stå behovet av mineralet i enheten gram. Där borde även visas nån form av balans, hur mycket som fattas. När du vet hur många gram som fattas så får du försöka hitta mineralfoder som passar.

Fosforbalans är kanske ett alternativ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 204
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp