Hjälp med foderstat (dåliga värden)

Jiovedi

Trådstartare
Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien.
Gjorde analys på mitt hö och det var inte alls bra. Hon är 5år, väger ca 480kg (160cm) saknar muskler på rumpa och rygg. annars normal hull. Rids/motioneras 5 dagar/v.

ts 87
råprotein : 49
smältbart råprotein 19 kg/foder
energi: 7,1 kg/foder
fosfor. 0,9
kalcium: 1,9
kalium: 7,6
magnesium: 0,9

Hon får fri tillgång på höet, men vi har räknat ut att hon endast äter 12kg dag.
5kg i boxen. provat lägga in mer men hon trampar bara runt det.
7kg ute och de får hon i sig.

räknat på behov 79mj och 470 smrp.

Har försökt räkna på 12kg hö, 0.8kg elit proteinspecial alt. 0,8kg mucle up.
samt mineraler och 20-50g E-selen. (lantmännen) beroende på om vilket kraftfoder jag använder.

till er som kan det här med foderstater, låter detta helt tokigt ? dock överskott på mj redan på höet.

Med elit protein=
mj/smrp kvoten 5.2
ca/p : 1.9
får dock för mkt magnesium.

Med kraft up:
mj/smrp : 5,2
ca/ p : 2.2

Eller finns det något annat upplägg som skulle passa bättre ?

Tacksam för hjälp.
 
Jag hade också valt potatisprotein när det är så mkt som ska läggas till, brukar bli billigare (beroende på vad man får tag på för pris) plus att du inte ökar MJ typ alls. När jag gett potatisprotein har jag blandat i liten mängd blöt lucernpellets.

Hade inte valt soja, det är billigt men stor miljöbov.

Ang att MJ ligger högt får du nog hålla lite koll. Om hon har lätt för att lägga på sig kanske du måste dra ner på hösilaget lite. Om du har tillgång till foderhalm kan det vara ett sätt att dryga ut isf, men nackdelen är att det försämrar kvoten ännu mer..
 
jag har sett mig för efter nytt hö redan nu och har hittat ett annat med Mj 8.3 samt smrp 31.
så kommer försöka få till en bättre foderstat med de höet.
 
Detta höet har tyvärr också rätt katastrofala värden. Kvoten blir bara drygt 3 så egentligen inte mycket bättre än det du har. Du bör sträva efter en kvot på minst 6.
Jag vet. Men hittar sedan bara Hö med ännu sämre värden. Ner till 8smrp. Och mj på 8.9... Hur är det ens möjligt? Är det bara här omring det är så dåliga värden på höet ? 😔
 
Jag vet. Men hittar sedan bara Hö med ännu sämre värden. Ner till 8smrp. Och mj på 8.9... Hur är det ens möjligt? Är det bara här omring det är så dåliga värden på höet ? 😔
Men fy vad tråkigt.

Kan du sätta ut en sökesannons på olika ställen?
Om du skriver vart i landet du bor kanske någon här inne kan hjälpa dig.
 
Jag vet. Men hittar sedan bara Hö med ännu sämre värden. Ner till 8smrp. Och mj på 8.9... Hur är det ens möjligt? Är det bara här omring det är så dåliga värden på höet ? 😔
Kolla hösilage istället? De brukar ha bättre proteinvärden.

Det är kanske bara sånt hö folk inte fått sålt nu. Det som ingen vill ha..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Vi har äntligen fått vår analys, som dröjde lite grann. Den ser ut enligt följande: Torrsubstans 68% MJ 7.3 Smrp 43 Ca 5,2 P 2,2 Mg...
Svar
1
· Visningar
685
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Sitter och räknar på foderstat åt mitt Varmblod, normalpreserande, äter glatt men behöver nog rätt mycket för att hålla hull. har inte...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp