Hjälp med foderstat sökes!

S

snofflan

Har nu fått analysen på det nya höet och det ser ut som följer:

TS: 84%

7,9 MJ/kg foder
55 g smbrp/kg foder

3,8 g Ca/kg foder
2,6 g P/kg foder
1,1 g Mg/kg foder
15,7 g K/kg foder

Undrar om det finns någon som vill ge lite förslag på foderstat efter dessa värden.

Hästen är ett svenskt halvblod på 34 månader. Förväntad vuxenvikt är ca 600 kg. Normalhull. Går enbart och lullar i hagen än så länge.

Jag fodrar just nu med hö, havre, betfor och mineraler.

Alla förslag mottages tacksamt!
 
Sv: Hjälp med foderstat sökes!

Det har du ju iofs rätt i :smirk: , men samtidigt så har jag hört så mycket negativt med det programmet. Fast det är ju ändå värt ett försök.
 
Sv: Hjälp med foderstat sökes!

snofflan skrev:
Det har du ju iofs rätt i :smirk: , men samtidigt så har jag hört så mycket negativt med det programmet. Fast det är ju ändå värt ett försök.

Det enda negativa jag vet är att de inte håller reda på att kvoten blir över 6.0 (mellan MJ/smbpr). Men det kan du ju räkna ut själv! (dela den utdelade proteinmängden med den utdelade MJ-mängden)

Nu ska jag logga ut... Lycka till! :smirk:
 
Sv: Hjälp med foderstat sökes!

Vilket toppenhö.
Du kan fodra med hö och hö och mineraler, bara, om du vill.
 
Sv: Hjälp med foderstat sökes!

Jo, jag är verkligen jätteglad över höet! :) Har också funderat på att enbart ge hö och mineraler. Sitter själv och räknar på det men är lite lat av mig så det är därför jag frågar andra här om lite hjälp plus att det är kul att jämföra vad jag själv får fram med vad andra har att komma med.
 
Sv: Hjälp med foderstat sökes!

Du kan ge bara hö, och eventuellt mineralfoder typ Miner Blå (som verkar passa till höt).

Vill du byta hö med mig kanske? :angel:
Vårt hö har 6,5 MJ och 20 g Smrp. Jättebra!! *not* :crazy:
 
Sv: Hjälp med foderstat sökes!

Hehe....nä, jag tror att jag håller mig till mitt eget hö.... ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 315
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 538
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp