Hjälp med foderstat till Islandshäst

ufot

Trådstartare
Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag.

Min häst börjar tappa i vikt och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Analys på höet är:

Torrsubstans 88%
Råprotein 95 g/kg TS
Smb. protein häst 51 g/kg vara
Energi till häst 7.2 MJ/kg vara

Mer utförlig analys finns, kommer sen.

Det är bara att erkänna, för mig är ovanstående siffrorna helt obegripliga. Jag har aldrig tidigare räknat foderstat tidigare och har ingen aning hur jag ska göra.

Hon får i nuläget 6 kg hö per dag. Hon står på lösdrift med tre andra lättfödda Islandshästar, så vi har inte vågat ge mer, men vi pratar om att höja. Hur mycket hö exakt hon äter vet jag inte, de får ju gemensamt.

Utöver detta får hon enbart krubbskarmmel för att få i sig mineralerna.

2 dl betfibermix
1 dl krafft mineraler vit
1 näve lusern, strå
0.5 dl linfröolja
1 mått kisel

Hon har lättare eksem, vilket är anledningen till oljan och kiseln. Lusernet är hon inte jätteförtjust i, tror pelletsen går bättre.

Jag funderar på att ge henne, till att börja med, 1 kg Krafft Lucerne Pellets, alternativt Krafft Leisure Pellets, eller möjligen Krafft Groov Protein.

Finns det någon vänlig skäl här som kan hjälpa mig att räkna ut foderstat, eller tipsa mig om bra hemsidor att göra detta på?

Hästen är ett Islandsto på 6 år, 130 cm i mankhöjd, "grovt" byggd, bred över ryggen utan att vara tjock. Hon har bara gått i en hage hela livet och jag har börjat rida in och träna henne. Rider ca 3 ggr/vecka, mestadels skritt, men kommer att öka motionen successivt.
 
För att få fram proteinkvoten så tar du smb protein och delar med Mj (51/7,2=7,08). Du har alltså en kvot på strax över 7. Superhö tänker jag och hade det varit min häst så hade jag absolut velat ge mer av det innan jag började pytsa i en massa annat. Kan vara lättare sagt än gjort när det finns andra hästar i samma hage som är mer lättfödda.
 
Tack för svar. Jag vill gärna ge mer hö, men som sagt svårt med lösdriftshästar med olika behov.

Jag har hittat ett foderstatsprogram, men fattar inte riktigt vad som menas med Ca (g), P (g) och MG (G)
 
Om jag räknar rätt, vilket inte alls är säkert, blir foderstaten relativt bra om om äter 6 kg hö och 1 kg Krafft groov Protein, alternativt 1 kg Krafft Lucerne Pure.

MJ är för hög enligt båda, men det kanske inte gör något i nuläget, eftersom hon tappar i vikt. Jag har också foderstatsprogrammet inställt på lättfödd häst. Sen vet jag inte om hon verkligen äter 6 kg hö heller för den delen.

Spontant känner jag att Lucerne är "bättre" än groov. Vad tror ni?
 
Den sorterns lucernhack ni har nu, är det med melass eller med olja? Vissa hästar föredrar det ena framför det andra, om du inte vill slabba med blötöläggning av pellets.

Det är lite svårt att räkna då du inte är säker på hur mkt hö din häst faktiskt får i sig. Värdena på höet är dessutom väldigt bra, vilket gör att man får ge relativt lite i förhållande till behovet av grovfoder. Dessutom blir det svårt för dig att fodra på din häst, om de andra inte behöver mer.

Därför kan det verkligen vara bra för din häst att äta lucern (i någon form) för din häst, om man nu skulle fodra på med annat än hö. (tex hade man de värdena på höet ni har lätt kunnat ha foderstat med enbart hö och mineraler)
 
Vi hästägare har pratat nu, och det blir så att vi ökar till 7 kg häst. Det är ingen egentlig fara ännu. När jag köpte henne för drygt en månad sen var hon överviktig, men det har gått fort vilket oroar mig. Sen beror det med största sannolikhet på att hon motioneras nu, hon har ju bara gått i en hage innan. Hon är på inget sett mager idag, men jag vill inte heller att hon blir tunnare.

Jag ska dock köpa kraffts lucern till henne och börja ge lite. Det är dessutom svårt att se hur hon är i hullet egentligen eftersom hon har vinterpäls.
 
Med de värderna på Mj och smrp borde du egentligen inte behöva tillföra kraftfoder. Jag hade i första hand sett till att hästen fått i sig ett par kg hö till om dygnet.

Har du kanske möjlighet att ta in henne en liten stund varje dag och låta henne äta något extra kilo då? Har du bara haft henne en månad så kanske det har varit oroligt i flocken så även det har påverkat hur mycket hon har ätit /fått äta?
Annars är väl lusern och linfröolja det mest naturliga att lägga till om inte höet räcker till.
 
Här kommer den fullständiga analysen:

Torrsubstans 88%
Råprotein 95 g/kg TS
Smb. protein häst 51 g/kg vara
Energi till häst 7.2 MJ/kg vara
Kalcium Ca 4.1 g Kg/Ts
Fosfor P 2.5 g kg/Ts
Magnesium MG 1.5 g Kg/Ts
Kalium K 22.4 g Kg/Ts

Med det foderstatsprogram jag hittat blir det hyfsat bra om jag räknar med att hon äter 6.5 kg hö och 1 kg Krafft Lucerne Pure samt 80g Kraffts mineraler.

Idag äter hon ca en näve av ett lucern som heter Low Care. Foderstaten blir ok om hon får 1 kg av denna per dag istället för Krafft Lucerne Pure. Problemet är bara att hon inte var jätteförtjust i Low Care när hon kom. Sista veckorna har hon dock ätit, så jag ska öka givan till 1 kg tills säcken är slut.
 
@ufot Det är dock viktigt att du inte bara tittar på tabellerna i foderstatsprogrammet för alla hästar är inte tabellhästar. Det är en bra utgångspunkt och sedan får man titta på hästens hull. Tappar den vikt så behöver den mer energi och tvärtom.:)
 
Jag förstår inte vad lucernen är bra för?

Det jag läser mig till är att grovfodret har 7 ggr mer protein än energi. Normala hästar över 3 års ålder har ett behov av 6 ggr mer protein än energi, på ett ungefär. Ditt hö ger alltså ett litet proteinöverskott som är helt ok iom att det kommer från grovfoder.

Lucern innehåller främst protein och kalk. Protein hade du ju redan litet överskott av från grovfodret. Det är inte skadligt att ge proteinöverskott från lucern som klassas som grovfoder men det blir ju pengar i "onödan".

Hur stor är hästen, vad räknar du på att den väger samt hur ser en vanlig "jobbvecka" ut för den?
 
När jag lite snabbt stoppar in värdena på ditt hö i det Excelark som jag använder för foderstatsberäkning för mina hästar (islandshästar som tränas för tävling) så ser det ut som om 6 kg hö per dag bör täcka din hästs behov. Är hästen alltså i OK hull idag, så hade jag inte gjort några stora förändringar, det ser inte ut att behövas varken mer protein eller mer energi.

Vad gäller lättfödda respektive svårfödda hästar, så är min erfarenhet av hästar i flock att de "lättfödda" helt enkelt är duktigare på att snabbt få i sig mat - de betar snabbare/mer effektivt på sommaren och "roffar åt sig" av det gemensamma höet på vintern. Så om din häst faller ur trots att den "på papperet" får tillräckligt med mat, så hade jag kollat att den får tillräcklig ättid, alternativt skilt den från övriga hästar vid någon/några fodringstillfällen för att ge den tid att äta.

Att en häst som borde få tillräckligt ändå faller ur kan också bero på inälvsparasiter - har ni avmaskat alternativt tagit träckprov?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 512
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 387
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 050
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp