Hjälp med foderstat

Geo

Trådstartare
Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar så blir det inte bra :confused::( Jag kan ju inte ge 3 kg potatisprotein som programmet föreslår så därför ber jag er om hjälp :o

Ponnyn är 12 år och en C ponny
Vikt 380 kg
tränas 7 dagar i veckan ( 20 min skritt,30 min galopp och trav och 20 min avskrittning )
Hon ligger på gränsen till IR och går därför på sockerfri diet och ingen stärkelse.
Hon är i för högt hull enl veterinären och får sitt silage i slowfeeding nät blandat med halm för att förlänga ättiden.

Silage värdena :
59 % TS ( per kg foder )
Råprotein : 53
SmRp : 31
OE:5,9
Smrp / OE : 5,3
NDF : 355

Idag äter hon 5 kg silage + 2,5 kg halm
1kg lucern ( vitafor)
3 dl sockerfri betfor ( torrgiva - ges givetvis blött )
Krafft mineral blå

Ponnyn är ett ordentligt matvrak och värdena på silaget är dåliga men jag kan inte köpa eget så läget känns dåligt :banghead: Någon som har bra tips ??
 
Först och främst: är du säker på att den tappar muskler och att det inte är fettdepåerna som försvinner?

Du säger också att din ponny väger 380kg, är det hennes faktiska vikt (den överviktiga) eller målvikt (det hon borde väga)?

Annars säger en snabb räkning att din häst får ca 30% mindre energi och 25% mindre protein än en häst i normalhull (normalfödd, i samma storlek, med samma arbetsmängd som du ger din ponny). Är detta riktigt är jag rädd för att din ponny kommer gå ner i vikt lite för fort.

Jag hade slått på 0,5- 0,75kg lucern per dygn (liten ökning i taget, naturligtvis). Ponnyn borde fortsätta gå ner i vikt (ca 6% mindre energi per dygn än 'behovet' [vid 0,75kg lucern]), men få tillräckligt med protein.
 
Först och främst: är du säker på att den tappar muskler och att det inte är fettdepåerna som försvinner?

Du säger också att din ponny väger 380kg, är det hennes faktiska vikt (den överviktiga) eller målvikt (det hon borde väga)?

Annars säger en snabb räkning att din häst får ca 30% mindre energi och 25% mindre protein än en häst i normalhull (normalfödd, i samma storlek, med samma arbetsmängd som du ger din ponny). Är detta riktigt är jag rädd för att din ponny kommer gå ner i vikt lite för fort.

Jag hade slått på 0,5- 0,75kg lucern per dygn (liten ökning i taget, naturligtvis). Ponnyn borde fortsätta gå ner i vikt (ca 6% mindre energi per dygn än 'behovet' [vid 0,75kg lucern]), men få tillräckligt med protein.
 
Först och främst: är du säker på att den tappar muskler och att det inte är fettdepåerna som försvinner?

Du säger också att din ponny väger 380kg, är det hennes faktiska vikt (den överviktiga) eller målvikt (det hon borde väga)?

Annars säger en snabb räkning att din häst får ca 30% mindre energi och 25% mindre protein än en häst i normalhull (normalfödd, i samma storlek, med samma arbetsmängd som du ger din ponny). Är detta riktigt är jag rädd för att din ponny kommer gå ner i vikt lite för fort.

Jag hade slått på 0,5- 0,75kg lucern per dygn (liten ökning i taget, naturligtvis). Ponnyn borde fortsätta gå ner i vikt (ca 6% mindre energi per dygn än 'behovet' [vid 0,75kg lucern]), men få tillräckligt med protein.
 
Oj - lyckade visst skapa massor med svar utan att skriva något :o

Ponnyn vägdes förra veckan så det är hennes faktiska vikt.

Är överlinjen och muskler hon tappar - i o f s har lite av fettet försvunnit också men inte alls i samma fart som musklerna :(
 
Oj - lyckade visst skapa massor med svar utan att skriva något :o

Ponnyn vägdes förra veckan så det är hennes faktiska vikt.

Är överlinjen och muskler hon tappar - i o f s har lite av fettet försvunnit också men inte alls i samma fart som musklerna :(

Det är ju ett av problemen med för stort energi-underskott, hästen bryter ner muskelmassa för att ersätta energin den saknar.

Eftersom jag då räknat med en för tung häst, och inte vet vad den 'borde' väga är min föregående rekomendation tagen i överkant, dvs sikta på den längre mängden lucern). Men nej, inga 3 kg potatisprotein behövs.
 
Det är ju ett av problemen med för stort energi-underskott, hästen bryter ner muskelmassa för att ersätta energin den saknar.

Eftersom jag då räknat med en för tung häst, och inte vet vad den 'borde' väga är min föregående rekomendation tagen i överkant, dvs sikta på den längre mängden lucern). Men nej, inga 3 kg potatisprotein behövs.
Ok - tack . Känns som om jag skulle behöva tillsätta mer energi men eftersom hon går på stärkelsefri kost så .......
Provar med 0,5 kg lucern till och ser vad som händer.
( Mitt foderberäkningsprogram svarade helt vansinnigt med 3 kg potatisprotein och 4 kg lucern och 8 kg silage :confused: Trots att jag räknade om tre gånger fick jag samma svar :confused:)

Hon bör förresten väga ca 340 kg för att vara optimal ( varken under eller överviktig ;))
 
Ok - tack . Känns som om jag skulle behöva tillsätta mer energi men eftersom hon går på stärkelsefri kost så .......
Provar med 0,5 kg lucern till och ser vad som händer.
( Mitt foderberäkningsprogram svarade helt vansinnigt med 3 kg potatisprotein och 4 kg lucern och 8 kg silage :confused: Trots att jag räknade om tre gånger fick jag samma svar :confused:)

Hon bör förresten väga ca 340 kg för att vara optimal ( varken under eller överviktig ;))

Helt knasiga siffror, ju. Vilket använder du?

Ett kilo potatisprotein innehåller dubbelt så mkt protein som din ponny har behov av, hela uträkningen ger en foderstat med dubbelt så mkt energi som din häst behöver och ca 7ggr för mkt protein. (vilket är ett problem, för överskott av protein omvandlas till energi i hästen)

Vilken tur att du reagerade över de knepiga siffrorna.

Lucernen innehåller ju också energi (och 'ganska mycket', något som folk missar ibland...) så med mer lucern i fodret kommer hon också få lite mer energi att ta av (jag har räknat med ett energiunderskott på ca 5% vilket man brukar rekomendera vid övervikt)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kan någon hjälpa mig? Undrar om dessa värden är bra. Torrsubstans 67% Smältbart råprotein 63 g/kg foder Energi 7,3 Mj/kg foder...
Svar
14
· Visningar
3 724
Senast: Glimm
·
H
Foder & Strö Vi har efter bråk med vår förra höleverantör så blev vi tvugna att köpa vårt hösilage från ett annat ställe. Vilket såklart innebär ny...
Svar
2
· Visningar
689
Senast: hailittoh
·
R
Foder & Strö Jag skulle behöva banta min kära pålle, problemet är bara hur! Han är under igångsättning efter att ha stått skadad sen nyår. Han...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp