Hjälp med foderval

MiniLi

Trådstartare
Ger just nu ganska stor kraftfodergiva då hästen inte vill äta så mycket hö.
Räknade lite på vad det kostar mig och höll på att sätta kaffet i halsen, det blev en mycket större totalsumma mot vad jag räknat med :o

Så nu vill jag ha lite hjälp. Förslag på en alternativ foderstat - med priser!

Jag har ingen analys på höet så det lämnar vi ute helt. Däremot så vet jag vilka värden jag vill komma upp i med hjälp av kraftfodret.

Såhär ser foderstaten ut idag:
2 krafftmått kornkross (2 kg?)
3 kg lucern
5 dl soja (0,3 kg?)

Detta ger totalt 50 MJ och 750 gsmrp. Och kostar totalt ca 850 kr/månad.

Om du har något förslag på foder är jag tacksam!
Vill ha värden och pris/kg för att kunna räkna..
 
Sv: Hjälp med foderval

Nu är det ju snart dags för en ny skörd, men det kanske ändå är värt att analysera ditt hö. Det kostar ju bara typ hälften av vad du lägger på tillskott per månad just nu. ;)

Lusern är ju svårt att ersätta öht, och det är ju det som kostar i din foderstat, sojan och kornet är ju inte så dyrt.

Rent näringsmässigt kan ju ett proteinkoncentrat, typ 2 kg Krafft Protein (16:-/kg) kanske ersätta alla dina foderslag på ett enklare sätt, men äter hästen dåligt med hö vill du kanske åt strukturen i lusernet?

Så ja, jag tror du får bättre valuta för pengarna med en analys, så ser du om alla tillskott behövs öht. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med foderval

Ja jag kommer förmodligen skicka in analys efter skörden.. Men jag tycker ändå att jag har ett ganska bra hum om hur mycket kraftfoder som behövs - jag ser ju att han har blivit väldigt fin i kroppen med nuvarande foderstat. Oavsett vad analysen visar så är det inte säkert att det går att följa tabellen :)

Hästen är en riktig långsamätare och han är inte heller så hungrig som han borde vara :angel:
Därför vore det positivt om man kunde komma ner i fodermängd, utan att förlora näring.

Vad är det för värden på krafft protein?

Faktum är att det både är lucernet och kornet som skenar iväg. Betalar ca 5kr/kg för båda.. Det låter billigt men blir dyrt i och med relativt stor giva.
 
Sv: Hjälp med foderval

Men jag undrar om 1 krafftmått verkligen är 1kg kornkross?
Nått i minnet har fastnat på att det vägde 600g när jag gav kornkross för x antal år sedan.

Har skrivit om ett par proteinfoder innan. Kopierar;
Hippo Grow Alfa
10MJ o 135g smbrp
Kostar ca 7,16 kr/kg samt 5,30 kr för 100g smbrp.

Krafft Groov 125.
Den kostar ca 8 kr/kg samt 6,40 kr för 100g smbrp.

Krafft protein har jag för mig (hjälp mig någon som är säker) kostar 400kr för 25kg. Det blir 16 kr/kg samt 4,85 kr för 100g smbrp.

Lägger till pluss grön 25kg för 290:-
Den kostar ca 11,60 kr/kg samt 5,80 kr för 100g smbrp
// Linda
 
Sv: Hjälp med foderval

Det kraftfoder med mest protein är väl krafft protein (vad jag vet iaf)...
Innehåller ju 330 g smrp så man brukar inte behöva ge så mkt! När jag letade proteinfoder till min häst så var krafft protein det som var billigast/dag...

Men vet inte om jag skulle ge flera kg/dag av det eftersom det är så koncentrerat, är inte bra om hästar får för mkt koncentrerat protein samtidigt...
 
Sv: Hjälp med foderval

Om hästen får sitt tuggbehov från höt så skulle du minska ner kostnaden rejäl genom att byta en del av lucernet mot mer soja och någon dl olja.

Du kan ge 100 g soja/ 100 kg häst och utfodringstillfälle. Alltså kan en häst som väger 500 kg äta 500g soja minst 3 gånger/dag. Det ger i så fall ca 18 MJ och 570 MJ och skulle där jag köper soja kosta 265 kr/månad.

Det är i princip samma värden på soja som på Krafft Protein så jag skulle tillämpa samma restriktioner på mängden på båda dessa fodermedel. KP kostar 16 kr/kg och soja 5,85 kr/kg.
 
Sv: Hjälp med foderval

Tack alla för svar!
Svarar till alla:
Krafft protein är som sagt ungefär samma som soja men dyrare. Då är det kanske som Hjartagna säger bättre att öka sojan.

Men är det någon som har koll på vad en dl soja väger? Jag har inte tillgång till någon bra våg..
Har lite svårt att få till fler utfodringstillfällen, de får bara krafftfoder på kvällen.. Svärfar släpper ut på morgonen och han tycker det tar för lång tid om de ska äta inne.. :cool:
Hästen väger 550-600 kg. Hur många dl skulle det bli vid maxgiva?

Ang vad korn väger så är jag också osäker.. Men det stämmer på ett ungefär med att ett mått= 1 kg om man tänker på hur snabbt en säck går åt..

Tack mahlmt för värden och priser!

Ang olja så har jag glömt att skriva att han redan får ungefär en deciliter per dag.
 
Sv: Hjälp med foderval

vet inte riktigt hur mkt 1dl soja väger, men jag ger själv min häst kornkross och då väger iaf 1 liter 400g...

Om du söker på soja på forumet så får du säkert upp någon tråd där det står vad 1 dl väger :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 805
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp