Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har alltid haft lätt att få torr hud, och den har alltid varit känslig (jag vet tyvärr inte riktigt VAD som inte fungerar, alltså vilken/vilka ingredienser som inte fungerar) - men nu har det blivit närmast absurt. Antar att åldern spelar in (jag är 35).

Men nu behöver jag hjälp att försöka hitta något som fungerar? Förr om åren har jag lyckats hitta något som både fungerar och som jag tål på "hyllan i stora matbutiken", dvs med en prislapp på ~150 kr.

Det verkar inte gå längre. De som fungerat bra förut blir nu endera bara som en kletig hinna på huden (kanske de ändrat recept?) eller så försvinner det med raketfart in i huden och jag kan ha på hur många gånger som helst, det är lika torrt ändå.

Häromdagen var jag och köpte en ny foundation då jag av någon anledning blivit ännu mer likblek än vanligt och den tidigare blev för mörk. Det visade sig inte alls vara så lätt att hitta foundation för likbleka människor, men med hjälp av "vad de som jobbar i sminkdiskarna nu kallas" hittades en från Estee Lauder som var i det närmaste perfekt. (Ja möjligen förutom priset..)

Hursom, fördelen med att köpa ohemult dyrt smink är att man får massor med gratisprover, i ganska generösa förpackningar. Snål-jag tyckte att det här var ju ett perfekt läge att se om det verkligen är så att dyrt är bättre.

Och det är det säkerligen på sitt vis. Fick E L Advanced repair serum (+ dito för ögonen), samt revitilizing supreme creme. Huden tål det (ev frågetecken kring ögonkrämen), det går in fort i huden och ingen fet hinna eller så. Och sure, jag känner ju hur huden tacksamt tar emot fukten. Och på ett annat vis än de billiga krämerna. MEEN.. Huden säger verkligen "slurp- mer tack!". Dvs precis som med de billiga krämerna verkar det inte gå att "mätta" huden.

Och ska man använda de mängder som krävs skulle det ju bli astronomiskt dyrt. Att betala tusen spänn för en liten burk/flaska kräm/serum får mina tår att krulla sig bara där - men okej det kanske kan vara försvarbart om det är drygt och fungerar. Jag har googlat och det där serumet tycks ju vara höjt till skyarna av hur många som helst (och med trevliga långtidseffekter), och samtidigt påpekas hur drygt det är - ett par droppar räcker. INTE för mig, här snackar vi snarare 20 droppar..

Nu har det ju bara gått några dagar, månne lugnar det sig och huden blir mättad, men då den inte blivit det med tidigare krämer är jag tveksam.

Så jag vill helt enkelt ha erfarenheter, tips, råd och så vidare på vad sjutton för hudvård som kan funka för mitt stackars ansikte?

Jag VET att det finns studier (om än en liten sådan) som visar att dyra cremer inte är bättre än billiga osv. Jag har tyckt så själv med och är väl än inte övertygad (däremot är jag övertygad om att det ofta är bättre ingredienser i de dyrare, även om det bara är en del av prisskillnaden). Men jag skiter fullkomligt i om jag skulle "kasta bort pengar på flashigt märke" eller något, eller "köpa något som alla andra anser är skitdåligt" - bara jag hittar något som verkligen fungerar, och med rimlig dosering osv.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag skulle gått till en hudläkare och fått utskrivet en salva för riktigt torr hud. Sen när huden är "återställd" använda lite dyrare serum osv för att underhålla. :)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag skulle gått till en hudläkare och fått utskrivet en salva för riktigt torr hud. Sen när huden är "återställd" använda lite dyrare serum osv för att underhålla. :)

Återställdhetsdelen är avklarad, det här är så att säga min huds "normalläge" så det jag måste hitta är något som klarar av "den dagliga återfuktningen". (När den är som värst, då är jag så torr att den fnasar, fjällar och spricker kring mungipor, näsvingar osv. Himla charmigt).

För att ge en bild av hur himla känslig den kan vara/är, så tål jag ytterst få ens av de återfuktande som kan skrivas ut på recept.

Jag går regelbundet hos hudläkare (jag har psoriasis, som jag äter metothrexate mot), men inte ens läkarna har ju tyvärr några mirakelkurer.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Hur ofta och med vad tvättar du dig i ansiktet?
För mig har det stor betydelse.
Har hittat Cliniderms produkter som passar min torra hy (inte så torr som din) bra.
Deras ansiktstvätt + SOS Barrier Repair har räddat mig i vinter. Finns på apoteken.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Vet inte om den funkar på så känslig hud men Bio Oil! Är inte särskilt dyr så kan vara värd ett försök. Jag är väldigt torr men inte så känslig i huden och älskar den!
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Hur ofta och med vad tvättar du dig i ansiktet?
För mig har det stor betydelse.
Har hittat Cliniderms produkter som passar min torra hy (inte så torr som din) bra.
Deras ansiktstvätt + SOS Barrier Repair har räddat mig i vinter. Finns på apoteken.

Hur ofta så så sällan som möjligt. Eh det där lät ju äckligt, men jag tror du fattar.

Har jag smink är det ju givet att det tvättas bort på kvällen. Men idag t ex när jag är ledig och bara hemma. Så tvättade bort sminket igår, sen har jag inte ens sköljt ansiktet, men kommer göra det ikväll.

Vad jag använder är lite olika, jag har väldigt svårt att hitta något som fungerar bra. Endera gör det rent men torkar ut, eller så ligger det kvar en äcklig hinna på huden (min högst subjektiva erfarenhet). Ansiktsvatten går tvärbort.

Förr så blev det i ärlighetens namn oftast vanlig duschcreme, helt enkelt för det inte blev sämre resultat av det än något annat. Nu har jag som sagt inte hittat något jag egentligen tycker fungerar bra, så nu blir det oftast babyolja på bomullstuss både för att ta bort smink och göra rent med (dra tills tussen är ren). Sen bara torkar jag av överskottsolja på huden, och det lilla som är kvar får sjunka in.

Men det är som sagt mest i brist på att (ännu) hittat en fungerande lösning.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har tunn hud som lätt blir rödflammig och kan fjälla på vintern, snarare mixad är torr dock. Men jag gillar LUSH-produkterna. Har en rengöring för känslig hud, som återfettar jättebra, och en kräm därifrån som jag använder när andan faller på...

Har du varit hos dermatolog och kollat så det inte är något medicinskt problem, så skulle jag tittat på ultrasnäll rengöring, och sedan vara försiktig med att kladda och greja.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Frågan är ju VAD ultrasnäll rengöring är? Jag har ännu inte hittat den.. Vad menar du med "försiktig med att kladda och greja"?

Provat några lushprodukter man kan tyvärr inte minnas vilka (bekantskapskretsen brukar ge mig prover på allt de tycker fungerat för dem och borde funka för mig), och de gick inte alls bra. Kan kanske skilja sig mellan olika produkter dock iom att det är olika ingredienser. Generellt försöker jag undvika saker som innehåller "naturliga ingredienser" som frukt/bär/växtgrejs/örter osv i stor mängd (ie som saluförs med tonpunkt på det) - eftersom jag oftare verkar reagera på sådana krämer än andra.

Av samma anledning är jag lite tveksam till den bio oil som tipsades om tidigare, men den var ju inte dyr - och jag kan ju ha den till kroppen om det inte skulle fungera (kroppen är också torr, men den tycks tåla närmast vad som helst tack och lov =))
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Tja, alla är ju olika. :) För mig funkar LUSH bra, jag använder Aqua Marina för rengöring normalt. Du får den i en burk, ser ut som en rosa pasta. Har jag den så behövs sällan någon extra kräm.

"Kladda och greja" - jag menar att i vissa fall så kan problemet vara just att man har på så mycket produkter att huden störs (vet inte om det gäller dig givetvis).

Ex mycket smink = tuffare rengöring = behov av bättre återfuktningskräm... När man bara kan strunta i / minimera sminket från första början, ha en mildare rengöring, och då inte behöva någon kräm alls.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag använder sedan några år tillbaka endast Dermalogicas produkter, tycker de är helt suveräna. Jag har känslig hud, är torr och har enklare variant av atopiskt eksem, och min hy blev avesvärt mycket bättre när jag började använda Dermalogicas produkter. Tycker deras produkter överlag är väldigt "snälla" och de har även en speciell serie "Ultra Calming" som är avsedd för extra känslig hud. Deras produkter är förvisso rätt dyra, men dryga.

Något annat som jag tycker är suveränt är arganolja.

Bäst är ju om du kan gå till en hudterapeut som kan göra en bedömning av huden och rekomendera dig lämpliga produkter. Det blir ju lätt väldigt dyrt om man ska prova sig fram.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Problemet med hudterapeuter är ju att alla (?) rekommenderar produkter ur det sortiment de för. Något som inte alls blir bra alla gånger... Jag har inte på senare tid varit till hudterapeut, jag blev seriöst ganska avskräckt sen den gången (för typ 15 år sen ska erkännas..) det gick helt åt skogen och det tog ett halvår och läkarinsats att få hyfsad ordning på den stackars huden igen. (Jag dras fortfarande med rodnad och rödflammighet sen dess dock). Jag klandrar i sig inte hudterapeuten för det, de rekommenderar ju det som de verkligen tror på ska fungera och som borde fungera.

I princip varenda linje av hudvård anser sig ju ha något för alla hudtyper. Men tyvärr så är det ju inte så att t ex alla med känslig hud tål produkterna avsedda för känslig hud från märke/linje X. Men att få en terapeut/försäljare/representant att "gå med på det" är ju inte alltid så lätt. Ofta kan man ju få prover, men inte alltid.

Så, jag brukar köra "prova själv" med just prover. Ibland kan man ju få prover som räcker några gånger (vissa saker fungerar bra i början men efter några dagar - en vecka slår huden bakut), andra kan man ju bara få prov som räcker för en gång. Men då kan man ju i alla fall sålla bort de värsta, de som huden reagerar på direkt vid första appliceringen.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Tja, alla är ju olika. :) För mig funkar LUSH bra, jag använder Aqua Marina för rengöring normalt. Du får den i en burk, ser ut som en rosa pasta. Har jag den så behövs sällan någon extra kräm.

"Kladda och greja" - jag menar att i vissa fall så kan problemet vara just att man har på så mycket produkter att huden störs (vet inte om det gäller dig givetvis).

Ex mycket smink = tuffare rengöring = behov av bättre återfuktningskräm... När man bara kan strunta i / minimera sminket från första början, ha en mildare rengöring, och då inte behöva någon kräm alls.

Ah, då fattade jag hur du menade med kladda. Den metoden fungerade kanon förr. Då kunde jag sålänge jag inte sminkade mig gå en vecka utan att behöva smörja in huden för den blev torr. Sålänge ansiktet var ifred så höll det en utmärkt balans själv. (Däremot om man störde det, t ex genom just tvätta bort smink, så stördes balansen - även om den var lätt att hitta tillbaka till med ifredmetoden).

Nu, och det var det jag antog var åldern (?), tycks det inte fungera. Inte ens om huden får vara ifred (från smink etc) i en månad blir det någon balans i det, utan den blir bara torrare och torrare. Sen är det i ärlighetens namn nu inte ett alternativ inte ha smink om jag ska till skolan/jobbet - helt enkelt för att jag (subjektivt igen) tycker det ser förjävligt ut utan smink, mycket pga att jag är flammig osv. Jag vill åtminstone jämna hudtonen. Jag sminkar mig dock kanske 3 -4 ggr/v som mest, så inte dagligen.

Men just att huden förändras är det som gör att jag känner att jag måste hitta något som fungerar, för den tycks inte som förr "klara sig själv" så att säga? Det gäller huden på kroppen med. Jag har aldrig förr använt bodylotion mer än ibland, och har inte haft problem med torr hud. Nu blir kroppen också torr som sagt, och kan bli så torr att den blir alldeles fnasig. Där krävs dock inte alls mycket för att råda bot på det, jag smörjer in mig efter dusch/bad och det räcker. (Och jag har Doves bodylotion, så inget dyrt eller knepigt). Om den blir extratorr kör jag bodybutter från Bodyshop och det är babylent och mjukt i minst en vecka (efter en appl och även om jag duschar)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Har du prövat HTH ? Jag är känslig och torr i ansiktet och det är den enda hudkrämen jag kan och måste använda varje dag. När jag tvättat ansiktet/duschat med bara vatten, torkar jag av det lätt med en handduk och smörjer ett ganska generöst lager. Under tiden jag klär på mig säger det slurp i ansiktet och jag tar då ett lager till. Då känns det bra sen, huden stramar inte och det är sällan jag numera är riktigt fnasig under normala förhållanden (är jag tex i badhuset eller hånglat mycket så skäggstubbet skavt lite kan det vara undantag;)).
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Har du testat något så enkelt som mandelolja? Med tanke på att du redan går hos hudläkare pga psoriasisen så borde de ha någorlunda koll på ev stresseksem som jag haft problem med, men testa mandelolja eller kallpressad kokos som extra och kör på med de andra krämerna till vardags? Inte runt ögonen dock.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

HTH går (tyvärr) absolut inte! Det sviiiiiiiider som eld, och huden blir illröd (och det lägger sig inte, ibland kan ju huden reagera just för den är torr, men det går över - men nix). Det brukar bli samma resultat av andra krämer med karbamid i större mängd (och det är därför så få av de receptutskrivna fungerar) - ironiskt nog =/
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Har du testat något så enkelt som mandelolja? Med tanke på att du redan går hos hudläkare pga psoriasisen så borde de ha någorlunda koll på ev stresseksem som jag haft problem med, men testa mandelolja eller kallpressad kokos som extra och kör på med de andra krämerna till vardags? Inte runt ögonen dock.

Har kortison mot när det blir eksem (eller psoriasis) i ansiktet, men händer normalt ganska sällan - även om den här vintern varit besvärligare än andra.

Var får man tag i mandelolja? För nix, inte testat det.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har torr och hyperkänslig hud (med perioral dermatit, tidigare atopiskt eksem) så jag blandar min egen hudvård. Det enda kommersiella märke jag kunnat använda på senare år är Decleor som är svindyrt. Lancome, Dior, Clinique osv går bort, de fungerar helt enkelt inte.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Perioral dermatit har jag också haft, fast den läkte ut med antibiotika + kräm (även om det tog en evighet) och har sen dess tack och lov hållit sig borta, peppar peppar. Hade problem med akne tidigare med (vuxendito) vilket var ganska problematiskt då min hud + aknepreparat var en total mardröm. Gick tillslut med på att prova roaccutan (och det om något höll ju på att ta kål på huden..) som faktiskt hjälpte, och huden återhämtade sig.

Men jag är rätt livrädd något av det ska komma tillbaka, eller att eksemen och/eller psoriasisen ska dra igång i större omfattning i ansiktet. Det blir en ond cirkel då liksom.

Vad blandar du när du blandar själv och hur kom du fram till vad du skulle blanda så att säga (alltså vad som krävdes/vad som fungerade)?
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Mandelolja finns att köpa i små svindyra flaskor i välsorterade mataffärer. Kalas som massageolja då det försvinner i huden utan att bli kladdigt. Jag smörjer mig om jag är väldigt torr med den men har även kortison och ngn annat receptbelagd smörja när jag hade stresseksem och obalans i hyn.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
37 746
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp