Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Det låter som att vår hy är i det närmaste identisk. Jag har också TORR hy, extremt känslig och får eksem ibland.

När det kommer till ansiktsvård, jag använder ofta en nattcreme även dagtid, tycker att de är tusen gånger bättre för att förhindra den där strama svidande känslan som kan komma efter 30 sekunder med en dagcreme.
För mig är det superviktigt med "snälla" cremer, jag bryr mig inte så mycket om innehållsförteckningen som känslan av att de lugnar min hy. Många har nämligen precis motsatt effekt. Jag visar de produkter jag använder så får du se om det är något som gör dig nyfiken!

56318m_l.jpg

VitaminE-berikad nattkräm från TBS. Använder dagtid, gör inte underverk men den håller min hy lugn och återfuktad hela dagen. Jag får inte torra fläckar och huden ser inte fet/oljig ut (det gör det iof aldrig).
175 kr

32586.jpg

Jag fick med denna som gratisprodukt (i fullstorlek!) när jag gjorde en beställning nyss på yves rocher. Den har tydligen "lifting-effekt" också:p. En nattcreme iallafall som känns väldigt snäll på huden och återfuktar väldigt bra! Använder den som sagt även dagtid. Doftar väldigt gott av mild apelsin! 205 kr kostar den.

5612-1.jpg

Detta är min räddare under dagen för att lugna ev torra/känsliga områden som uppkommer. Den är så bra! Dämpar irriterad hud runt ögon och näsa kanon. Jag köpte den i ullared för 79 kr, men den kostar 169 kr i vanliga fall. väldigt dryg.



Nu var ju detta en ansiktstråd men jag vill bara tipsa om mitt favoritmärke när det kommer till skincare. Detta märke är verkligen helt fantastiskt för torr och känslig hy. Jag har INGEN annan bodylotion som inte gör att min hy ser torr och fnasig ut efter en timme. Min hy älskar denna! Och den är mild och lugnande samtidigt, jag har inte fått minsta tendens till irritation och det är ovanligt. Handcremen är även den fantastisk, och hårserumet, och bodyscruben. Och det är billigt!!
http://eleven.se/inecto-b689.html
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Usch, jag vet hur jobbet det kan vara! Under tre år provade jag allt jag kom över, eftersom hela min kropp kliade, brände och sprack och den känslan är -hemsk-. Värst var ögonlocken och underbenen som bara var som ett enda stort torrexem, huden flagnade och det kliade som satan, men höll jag inte fingrarna i styr och råkade klia fick jag stora sår och det sved som satan. Särskilt runt ögonen, där sprickorna ibland gick ner i franskanten och blev utsatt för tårvätska... Hudläkare hade jag inte varit hos en sen tonåren tror jag, men jag hade ju ett hum om vad som funkade för mig. Locoid och Canoderm kutan emulsion har jag haft så länge jag kan minnas, tills jag flyttade ner hit och inte riktigt tänkte att det skulle göra skillnad om jag inte längre hade de krämerna när de tog slut... Locoid fixade jag ganska snabbt igen, men Candodermen tänkte jag att jag kanske kunde hitta nåt billigt alternativ till (var arbetslös för tillfället, så drygt 300 kr var ungefär en halv månads mat för mig då).

Så jag gick igenom det mesta jag kunde hitta, -inget- funkade. Särskilt underbenen var illa, de fick en fet hinna av krämerna men var fortfarande spruckna under den... Efter de där tre årens provande av dyra som billiga krämer så gick jag tillbaka till en hudläkare. Jag fick Locoid och Canoderm kutan emulsion igen, men även Ficortril för ögonen och Karbamid i Decubal kräm för underbenen. Lena underben har jag inte haft på jag vet inte hur många år, och kliandet är borta. :love:
Ficortrilen är en väldigt svag kortison kräm och jag upplever den som ganska fet- har bara på den inför natten eftersom det tar ett tag för den att komma in i huden. Men det räcker faktiskt, för mina röda, kliande, svullna ögonlock är normala och är varken lika känsliga eller jobbiga. Jag kan t.o.m. ha ögonsmink igen. :love:

Jag behöver fortfarande smörja in mig 1-2 gånger om dan med de här krämerna nu under vintern, men när jag använder ACO's dusch- och badolja i perioder så kan det gå dagar emellan det att jag behöver smörja in mig (har på oljan när jag duschat färdigt och låter den torka in i huden lite innan jag torkar mig med handduk), och under vintern använder jag också den som sminkborttagning. Annars funkar L300's moisture rich som sminkborttagning också, det är den första ansiktstvätt som min hud inte blir helt uttorkad efter utan faktiskt fortfarande känns mjuk och smidig.

När jag fått bukt med huden (särskilt ansiktet och ögonen) men hjälp av de receptbelagda krämerna så funkar faktiskt Body Shops Vitamin E ansiktskräm och serum bra för mig. Ögonen smörjer jag fortfarande med Ficortril innan jag går och lägger mig, men innan jag sminkar mig så har jag på vitamin E serum och ansiktskräm och det funkar riktigt bra- inga torrsprickor eller flagningar än så länge (har använt det sen jag fick det i födelsedagspresent förra året i maj).

Hoppas du hittar rätt i hudträsket snart!

Edit: Kom på att jag faktiskt börjat med en ansiktsmask också! Den första som inte bränt hål på min hud och gjort den irriterad för evigheter efteråt, utan faktiskt gör att den känns mjukare och gladare.
Generate.ashx

Kostar angenäma 79 kr!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag kanske är skadad, men 45 kr för 100 ml tyckte jag inte var dyrt? För ren mandelolja alltså. Jag antar kallt att det inte går åt så enorma mängder/dag och då blir det ju faktiskt jättebilligt jmf med nästan vilken hudkräm som helst (som ju brukar ligga på 30-50 ml oftast)
Mitt prisgnäll beror på att jag jämför med andra matlagningsoljor och inte hudkrämer, då är ju det mesta billigt! ;)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Delvis knapplån

Är det någon som använt mandelolja som varit allergisk mot mandel? Skulle gärna prova det för händerna (om inte annat) eftersom jag minns att min mamma hade en handkräm med mandelolja i som jag lånade ibland och att den var väldigt bra, framförallt på nagelbanden (på den tiden reagerade jag inte på att äta mandlar heller). Men nu vet jag inte om jag vågar, eftersom jag börjat reagera på mandlar och det går upp och ned lite grann (ibland är jag jättekänslig och t.ex. blev jag dålig av att dricka glögg där min syster råkat ha i mandel i mitt glas men tog upp det direkt igen).
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Mig veterligen (men rätta mig om jag har fel) så regagerar man på proteinet i de ämnen man inte tål så det ska nog vara lugnt att använda mandelolja då olja innehåller 0 % protein.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Undrar lite försynt när jag läser den här tråden, smörjer ni verkligen in er hy flera gånger om dagen?!?!?!?! Det blir man ju jättetorr av, typ beroende av krämer istället för att få igång kroppen att sköta det själv. Känns liksom inte bara ohälsosamt och onödigt men även DYRT!!!
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Vad grundar du det på? Blir lika undrande varje gång som någon påstår att man får torra läppar av att använda exvis lypsyl, hur vet kroppen att just läpparna/ansiktet smörjs och att den inte ska fungera som den gör i övrigt? Om du smörjer en fot men inte den andra, blir den fot du smörjer torrare än den andra, eller blir den mjukare i hyn?
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Undrar lite försynt när jag läser den här tråden, smörjer ni verkligen in er hy flera gånger om dagen?!?!?!?! Det blir man ju jättetorr av, typ beroende av krämer istället för att få igång kroppen att sköta det själv. Känns liksom inte bara ohälsosamt och onödigt men även DYRT!!!

Tyvärr är inte kroppen kapabel att "klara det själv" när man har torr hy (i grunden, all hy kan ju bli torr av misshandel).

Det du beskriver fungerar jättebra så länge hyn i grunden inte är torr, utan har blivit torr för den endera är känslig och upprörd, man använt uttorkande produkter, solskador etc. Då fungerar det exakt som du skriver, låt huden vara så reglerar den det själv tillslut.

Men en torr hud kan inte reparera sig själv, och det blir bara torrare och torrare och en ond cirkel. (Jmf med en väldigt fet/oljig hud, den blir inte normal bara den får vara ifred. Helt enkelt för den har en för hög talgproduktion i grunden, medan en torr hud har en för låg).

Min hud fungerade förr som sagt om den fick vara, men det är long gone days nu.

(Ska man se någon fördel med min hud så var den inte fet/oljig ens när jag var i tonåren, hade akne osv..)

Så, dyrt - ja det kan det bli. Onödigt och ohälsosamt? Nej.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

För att min hud inte sköter det själv. :p Jag har hört många gånger att huden blir "beroende" och ber om återfuktande istället för att fixa det själv så jag har försökt vänja mig av med det. Bland annat då när jag flyttade och fick slut på de krämer jag tidigare haft på recept, höll det ett halvår men gav upp när mina underben bara var ett enda stort sår för att de var så torra. Ska jag vara ärlig så vet jag inte om underbenen har varit svåra att få bra för att jag inte använt rätt produkter, eller om det bara blev för illa den gången (även om jag tror det beror på produkterna, eftersom underbenen alltid varit känsliga).
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Vad grundar du det på? Blir lika undrande varje gång som någon påstår att man får torra läppar av att använda exvis lypsyl, hur vet kroppen att just läpparna/ansiktet smörjs och att den inte ska fungera som den gör i övrigt? Om du smörjer en fot men inte den andra, blir den fot du smörjer torrare än den andra, eller blir den mjukare i hyn?

Det är en myt. När man tar roaccutan tex blir (som minst) läpparna extremt torra. Man måste smörja in dem hela jävla tiden och lypsyl är ofta "för klent". En roakur är minst 6 månader.

När roakuren var slut återgick mina läppar till att vara som innan (dvs inte så sjukt torra). Trots 6 månaders DRÄNKNING i lypsyl/försvarets hudsalva/idomin/you name it.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Knapplån. Har ni prövat att dricka ett par klunkar olja varje dag? Det gör underverk, jag lovar. Jag har haft supertorr hud och exem och gud vet allt.

Och ja, på mig funkar det så att den delen av min kropp som jag smörjer in blir ju givetvis len utanpå just då, men problemet kvarstår ju, att jag måste fortsätta smörja in den.
Men jag veeet att man inte kan påverka folk, folk verkar gill att smörja in sig utan på, men ogilla att smörja in sig inifrån. Vill inte starta en diskussion, det är jag för gammal och lat för.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag gillar definitivt inte att smörja in mig. Skulle mycket hellre slippa! Men det räcker att det går en vecka eller så (eller beroende på väder, några dagar), så känner jag att huden stramar och spricker. Så för att slippa det så smörjer jag in mig i alla fall på kvällen (eller efter dusch, om jag inte ska iväg direkt för jag tycker kläderna luktar lite sunkigt om jag smörjt in mig med de krämer jag har nu och tar på mig kläder efteråt :p).
Att ta en klunk olja varje dag har jag faktiskt inte provat, olivolja är väl det enda som jag skulle kunna använda (p.g.a. allergierna jag har) och det tycker jag är så förbannat äckligt. :p Men tja, jag skulle ju iofs kunna prova, och avgöra om det är värre att stå ut med olivoljan eller att behöva smörja in sig.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Även jag avskyr att smörja in mig, jag är alldeles för lat egentligen.

Ta en klunk olja, tja om jag klarade att få ner olja så nog skulle jag kunna prova det, men det var den lilla detaljen :S

Jag har dock extremt svårt att se varför just oljan skulle göra skillnad? *nyfiken* Oljan bryts ner i magtarmkanalen, och dess beståndsdelar borde ju gå utmärkt att peta i sig på annat vis med samma effekt?

Om jag vore torr "inifrån" - varför märks det inte på hela huden? (Ja jag är skeptisk *s*)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Mig veterligen (men rätta mig om jag har fel) så regagerar man på proteinet i de ämnen man inte tål så det ska nog vara lugnt att använda mandelolja då olja innehåller 0 % protein.
Jag tål inte mandelolja så antingen innehåller det protein eller så är det nåt annat i oljan jag inte tål.

Edit: Olja kan tydligen innehålla proteinrester http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Notter-och-froer/ (längst ner på sidan)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Delvis KL

Jag hör också till dem som måste smörja in ansiktet flera gånger om dagen om jag inte använder "rätt" kräm...
Tack och lov blir jag inte speciellt röd och irriterad, men flagnar.
Sedan jag flyttade söderut för fem år sedan har det blivit mycket bättre, det är fuktigare luft här, men fortfarande är det HELT uteslutet att bara blaska av ansiktet med vatten utan att jag smörjer in mig trettio sekunder senare - då stramar det så illa att jag typ inte kan prata... :o

Älskar mandelolja och har haft den från Weleda. Har GLÖMT att kolla om det finns av annat märke i matoljehyllan, gud så klantigt, det måste jag ju göra!!! :o

Vitamin E-serien från TBS har ingen som helst effekt på mig, jo förresten, om jag smörjer "tre varv", men det är ju så bökigt...

Samma för mig, alla hudterapeuter rekommenderar ju sitt eget märke, men det har ALLTID slutat med att jag måste använda deras allra fetaste nattkräm som dagkräm för att slippa smörja flera gånger...

Jag kör Helosan lite då och då, tycker den funkar bra. :D
Olivolja med citron luktar lite godare än den naturella om nå'n vill prova det. (Såg att det inte funkade för Alex dock)

/Keb
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Finns mandelolja på (vissa) apotek med, där jag hittade den, även om den inte anlänt min brevlåda än.

Hmm, jag som precis började tro att Body Shops e-vitaminkräm var rena mirakelkuren för den också dök upp så ofta - så kom du med motsatsen.. ;P
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Undrar lite försynt när jag läser den här tråden, smörjer ni verkligen in er hy flera gånger om dagen?!?!?!?! Det blir man ju jättetorr av, typ beroende av krämer istället för att få igång kroppen att sköta det själv.

Få igång kroppen att sköta det själv? :confused: I wish! Jag hatar att smörja in mig (lat + ogillar kladdkänslan, känns som varenda hundhår och smutskorn i hela lägenheten fastnar på min kropp) och t.ex. benen kan det definitivt gå ett halvår mellan gångerna jag smörjer in. De är torra och ser ut som fisfjäll :p men blir vare sig bättre eller sämre av att "sköta sig själva" i flera månader. Däremot när jag faktiskt orkar smörja (när jag dejtar :angel:) så blir de ofta mycket bättre i flera dagar efter bara en insmörjning.

Ansiktet och händerna blir tyvärr så torra att det är riktigt smärtsamt så där smörjer jag oftast varje dag, händerna borde jag smörja oftare då de spricker och blöder, men... orka. Hade varit helt underbart om det fanns något sätt att få det att funka av sig själv! Håller dock med om att det man äter påverkar mycket, men inte tillräckligt mycket för att en viss diet skulle fixa problemet helt (eller, det kanske det kan, men inget av det jag testat).
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Miniderm, var den med på listan av saker som inte funkade? Vi fick den på recept för små eksemknottror på ettåring (gigantisk pumpflaska). Fungerade oväntat snabbt och är trevlig. Men jag tror den svider lite om man är torr-sårig.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag fick fick ännu torrare hy av Body shops E-vitamin kräm. Tycker den var lite småjobbig och den gick inte ens in i huden.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Ledsen att jag krossar dina illusioner ;), jag hoppades också massor på den efter att kompisen jag fick den av sa att den var alldeles för fet för henne, hon kunde inte använda den.

Kändes onekligen lite snöpligt att den inte hjälpte mig ett dugg bättre än alla de vanliga "runt hundralappen-krämer" man kan köpa på Ica Maxi.

/Keb
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 011
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 216
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp