Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Miniderm, var den med på listan av saker som inte funkade? Vi fick den på recept för små eksemknottror på ettåring (gigantisk pumpflaska). Fungerade oväntat snabbt och är trevlig. Men jag tror den svider lite om man är torr-sårig.

Den svider men inte alls lika illa som de karbamidbaserade (miniderm är ju glycerinbaserad). Däremot fungerade den inte speciellt bra, tyvärr. Den var inte dålig, men den var liksom inte bättre än "allt annat" och blev inte tillräckligt.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag använder kallpressad rapsolja som sminkborttagare, det fungerar mycket bra.

På både ansikte och kropp smörjer både jag och barnen oss med kallpressad rapsolja med en skvätt glycerin i.
Glycerin kan köpas på apoteket och gör att ojan även blir återfuktande.

På riktigt torra partier, jag har stora problem med mina fötter på vintern till exempel, så smörjer jag med sheasmör.

På min torra hud innebär detta att jag aldrig behöver smörja mig annat än efter bad/dusch. Förut var jag tvungen att smörja mig varje dag. Sedan jag slutade med mineraloljor och siliconer fungerar det mycket bättre.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

*KL*

Jag börjar seriöst fundera på om jag inte ska betala en förmögenhet för EL-serumet, och sen hitta någon annan mer moderat prissatt cremé att ha över. För något helt magiskt har inträffat - "bekymmersrynkorna" är försvunna på morgonen! (Vilket sitter helt i återfuktning)

De kommer säkerligen ha återvänt till kvällen, men bara att det återfuktat så pass bra på några dagar att jag kan vakna med slät panna - yay! (Ja jag erkänner, jag är rätt störd på dem)
Bildbevis - och nej jag har INTE under några som helst omständigheter så bra hy som fotot kan föranleda en att tro. Det sitter helt i primer och en foundation som är rejält täckande.

554910_422135491215763_530176583_n.jpg
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Fantastiskt!

Men HUUUUR kunde jag glömma blåbärsoljan från c/o Gerd?!?!?!?!
Den är fullkomligt underbar!!!
Fick en i present för något år sedan, den är jättedryg.
Man kan beställa provpåsar från dem.

/Keb
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Även jag avskyr att smörja in mig, jag är alldeles för lat egentligen.

Ta en klunk olja, tja om jag klarade att få ner olja så nog skulle jag kunna prova det, men det var den lilla detaljen :S

Jag har dock extremt svårt att se varför just oljan skulle göra skillnad? *nyfiken* Oljan bryts ner i magtarmkanalen, och dess beståndsdelar borde ju gå utmärkt att peta i sig på annat vis med samma effekt?

Om jag vore torr "inifrån" - varför märks det inte på hela huden? (Ja jag är skeptisk *s*)
Lite kort och enkelt ur minnet: T ex alla biologiska cellmembran är uppbyggda av lipider. Lipiderna är av olika slag och med olika funktion. Förutom i cellmembranet behöver ju kroppen fett från varierande källor för att kunna transportera och tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna (för den som glömt; A, D, E och K). Kroppen fördelar fettet på olika sätt och i olika former. Jämför ex v hur män och kvinnors fett är fördelat. Likaså inverkar ex v ålder och hormonstatus.//Slut på kortinfo.//

Efter lite googlande kunde jag fräscha upp minnet; cellens lipider är av typen fosfolipider. Källor är ex v ägg, soja mfl, men även oljor/fetter ger "byggsten" i form av triglycerider. Alltså alla födokällor du stoppar i dig används, efter nedbrytning i varierande grad i mag-tarmkanalen, för att bygga upp kroppen, ex v cellmembranet.

Fördjupning med vetenskaplig grund i ämnet fetter, ex v här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/
Liksom specifikt om huden, här http://www.eucerin.com/se/hudexpertis/om-huden/

Uppmärksamma särskilt att urea (=karbamid, som du ju inte tål så bra utvärtes, om jag förstått det hela rätt) verkar vara en nyckelkomponent i hudens tillstånd enligt länk två. Dessutom betyder proteiner, som ju ger urea i nedbrytningen, också en hel del för hudens tillstånd och nybildning samt fukthållande.

Så det är ju inte bara fettet som är viktigt för huden, om ni nu får den uppfattningen av det jag refererat ovan.

Kosten är viktig och Alex är inte den enda som behöver bättra sig på den punkten (Note to self! :grin:) och speciellt för dig Alex som ju har psoriasis.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Ett tips som jag vet en kompis fick av sin läkare för att han hade problem med röda fnasiga kinder är... hemorrojdsalva. Lite sökande på nätet visar att det tydligen även är ett välkänt fotomodellknep. Jag orkar inte sätta mig in i vad det är specifikt i salvan som är bra, men det är som sagt både läkare och fotomodeller som svär vid det :D.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Den drar samman blodkärlen tror jag = mindre rött.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Fantastiskt!

Men HUUUUR kunde jag glömma blåbärsoljan från c/o Gerd?!?!?!?!
Den är fullkomligt underbar!!!
Fick en i present för något år sedan, den är jättedryg.
Man kan beställa provpåsar från dem.

/Keb

Blåbärsolja???

(Magiska serumet hemklickat på tradera för 50% av butikspris!)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Men det borde alltså betyda att såvida man via kosten får i sig tillräckligt med fetter (från varierande källor) så hjälper det lika bra som "en klunk olja"? Var ju lite så det kändes, att om man klunkar olja eller ej är inte det avgörande, för en klunk olja kan inte 'smörja' på något vis. Däremot behövs tillräckligt med fett i kosten för att bla bla.

Lite på samma vis som att man kan tillgodose kroppens behov av t ex vitaminer genom en kost som tillför dem, eller en vitamintablett. Det är inget 'magiskt' i vitamintabletten som ger en effekt som är bättre än att få i sig dem via kosten. Dock är det himla viktigt ATT man får i sig vitaminerna.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har också en riktig skithy i ansiktet. Torr och fet om vartannat. Dessutom är jag så röd om kinderna så jag inte kan gå ut osminkad utan att folk påpekar faktan för mig (som om jag inte visste liksom :mad: ) (kanske ska prova hemorrojdsalvan ;) )

Det som faktiskt funkar bäst för mitt ansikte är ren jojobaolja. Har även provat mandelolja men det blev som en fet hinna av det. Jojoban är ju mer en "torr" olja som försvinner fort in i huden. :)

E-vitaminserien från Body shop funkade inte alls. Fick finnar av det...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Det söm utöver krämer gör under för min hud är:

Myyycket vatten! Vanligt kranvatten är bäst.

Träna så att man svettas ordentligt och får igång blodcirkualtionen ordentligt i huden.

Äta mycket avocado(och nötter.. men avocado funkar bättre för mig)

Undvika: kaffe, te, socker, koffein, alkohol och vitt bröd/pasta

Mina melatonin-tabletter upplever jag också hjälper huden. Jag har läst att den hormonen är bra för huden och den bildas ju naturligt för de flesta runt kvällning(för de som kan sova, till skillnad mot mig ;)). Varför sömnen är mkt viktig.

Solskydd.

Undvika att toka ut med för mkt vatten, tvål etc..

Det här är ju egentligen gammal skåpmat för de flesta. Det är såååå tråkiga råd. Men de funkar om man bara är konsekvent och följer dem. alla får inte superhud av det. Man det brukar förbättra iaf för alla.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Här är en till torris!
Har haft problem med huden sen jag var liten och har eksem till och från. Värst är det i ansiktet, där är jag jättekänslig och tål inte parfymerade krämer eller med eteriska oljor i. Nu när det har varit som värst under vintern så har jag använt Miniderm eller i extrema nödstiuationer Locobase Repair. En ruskigt fet salva som finns på apoteket. Har även hydrokortison till eksemen vid behov då de blossar upp. Just nu har det varit ganska lugnt.
Igår hade jag sminkat mig lite, tvättar bort det på kvällen med remover från TBS och smörjer in efteråt med Nivea (blå burk)Imorse kändes det som om huden runt ögonen har krakelerat totalt...hu!
På med Vitamin E nattkrämen från TBS och det lugnar sig lite. Tycker den är riktigt bra. Skön att använda men måste egentligen ha nåt fetare över den särskilt runt ögon och näsa.
Övriga kroppen är inte riktigt så känslig, men behöver smörja in mig efter dusch. Använder jag Body butter är jag riktigt mjuk o go sen.
Nytt på testfronten är Apoliva Sensitive dagcreme för torr/känslig hy.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Ah, jag trodde den bara sved lite när man var som allra torrast, på de fläckarna har jag använt Idomin istället. Super till mina händer. Å andra sidan om det vore så lätt skulle du väl inte haft problem att hitta ngt.

Håller med ngra andra om att mandelolja är trevligt, har i håret ibland och på händerna. Däremot verkar den inte fungera för naglar.

Sen har vi ju mirakelmedlet för såriga bröst, Purelan, ganska dyrt men oslagbart för läpparna också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Re "en klunk olja"
Självklart, något annan har jag aldrig syftat på! Men för mig är det så självklart att jag inte kunnat tro att det kan tolkas på något annat sätt.
:)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Re "en klunk olja"
Självklart, något annan har jag aldrig syftat på! Men för mig är det så självklart att jag inte kunnat tro att det kan tolkas på något annat sätt.
:)

Nej jag tänkte mer på hur djurjouren la fram det =)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag använder sällan produkter för att jag lätt få kli av många märken. Men sen jag flyttade till skåne fick jag nästan som utslag i ansiktet, vattnet här torkar ut huden fruktansvärt.

Köpte produkter från Maria Åkerman (tidigare dermanord), har använt deras produkter innan och varit nöjd och blev itne minder nöjd nu, dom är verkligen kanon för mig iaf :) Huden tycker om dom, de är miljövänliga och naturliga grejer i. Utslagen har försvunnit och det känns fräscht, lägger sig inte som en hinna ovanpå utan går verkligen in i huden.

Använder ansiktsvatten (gör under efter det torra skånevattnet), ögonkräm och ansiktslotion. Sen har jag ävne rengöringskräm för ansiktet som känns så himla mjuk och go, en skrubb och så en mask som är superbra. Har man typ "stressprickar" så kan man ta på masken och ha den över natten så har huden lugnat sig på morgonen.

Och nej, jag är inte sponsrad, jag är bara så himla glad att ha hittat produkter som min hud gillar :) Dessutom dryga produkter så dom räcker hur länge som helst.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 318
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 036
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 218
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp