Hjälp med galoppfattning

@ylvalill jag har tolkat dig som att det inte är att få hästen att fatta *RÄTT* galopp som är problemet i sak, utan att göra fattningen oavsett?
Ofta när ryttaren fattar för inner skänkel, faller de framåt, och eftersom galoppen börjar med bakbenet, så blir det tokigt för ryttaren trycker istället ner frambenet/bogen på hästen som då får svårt att fatta. Därför tycker inte jag det är en lösning att fokusera på att böja/ställa hästen i fronten i första hand, det är bakbenet som är nyckeln.
Jag fattar för ytter skänkel, och brukar utöver det tänket att man sitter på en fyrkantig "bock" på backen. Man vill bara "tippa" bocken från yttre bakre hörnet och lite lätt diagonalt över på inre främre hörnet. Dvs det blir en minimal tiltning av sittbenen som hjälp. Då blir det rätt och enkelt :)
Det är helt rätt tolkat, och analysen stämmer bra också - jag viker liksom ihop kroppen framåt om jag inte verkligen passar mig. 😊 Tack för en mycket bra förklaring. Jag ska hålla tanken på bocken i huvudet i fattningarna, det borde hjälpa till! :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 775
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 393
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp