Hjälp med galoppfattning

ylvalill

Trådstartare
Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller galoppfattningar och behöver hitta ett sätt att komma ur det.

Min häst är en väldigt känslig herre som antingen är på humör och då är med på det mesta, eller också ifrågasätter han allt. Bra dagar så fattar han galopp bara jag tänker galopp men mindre bra dagar när den minimala, näst intill omedvetna, hjälpen inte funkar så får jag inte till det alls. Vet att jag i detta läget lätt blir framåtlutad, vilket är helt galet, men jag lyckas inte komma ifrån det. Ibland hjälper det att ta fattningen från skritt istället för från trav, men inte alltid.

Skulle behöva tips på hur jag ska tänka/känna för att göra en riktigt tydlig fattning, och verkligen få igenom den, så att vi inte hamnar i den onda cirkel vi nu lätt kommer i då min häst börjar ifrågasätta om det verkligen var galopp jag bad om.
 
Vad händer om du överdriver placeringen av dina skänklar när du försöker fatta?
Alltså inte ger kraftigare hjälp genom att trycka mer eller något, utan bara tar är väldigt övertydlig med placeringen av skänklarna.
Har funkat för mig på ett par olika hästar.
Vi må kanske inte ha haft precis det problem ni har men just det att utan att lägga mer press vara överdrivet tydlig i sitsen har hjälpt mig både med ovilja/förvirring att fatta och att slänga sig fram i fel galopp (oavsett varv).
 
Jag lägger alltid hästarna för galopp innan jag ger hjälpen och väntar på frågan om vi ska galoppera från dem.
Lägger man dem fysiskt så som de rör kroppen i fattning så blir det alltid galopp då man ger hjälpen. Det kan rent fysiskt inte bli annat än rätt galopp.
Jag vill ha hästar som ställer frågan ”ska vi galoppera?” Och där jag mer kan säga ”varsågod!” än ”galoppera” direkt.
Och då inser man redan innan fattningen att det kommer gå eller ej.
Under inlärning hos främst ryttare kan man få leta galopp-läge en hel del för att hitta den där känslan i att nu ligger man rätt. Så man kanske får rida runt en hel del och bara leta läget. Men när man lär sig hitta det får man inga problem sen. Det blir inte ena dagen si och andra så, lite på lotto liksom.
 
Det hjälper min 9-åriga dotter att titta utåt samt sitta ordentligt på rumpan när hon inte får till det med att fatta galopp. Dvs att vrida huvudet åt vänster för höger galopp. Allt följer då med, skänken, sits, händer.
 
Ställ hästen lite utåt så underlättar det för hästen att ta fattningen och du blir mindre frestad att böja dig framåt. Galoppera bara några språng, beröm och sakta sedan av. Om hästen förstår att den inte förväntas galoppera flera varv så brukar den slappna av bättre i fattningen.
 
Tack för alla tips! :) Svarar er alla på en gång.

Vad händer om du överdriver placeringen av dina skänklar när du försöker fatta?
Alltså inte ger kraftigare hjälp genom att trycka mer eller något, utan bara tar är väldigt övertydlig med placeringen av skänklarna.
Har funkat för mig på ett par olika hästar.
Vi må kanske inte ha haft precis det problem ni har men just det att utan att lägga mer press vara överdrivet tydlig i sitsen har hjälpt mig både med ovilja/förvirring att fatta och att slänga sig fram i fel galopp (oavsett varv).
Det har jag testat men det hjälper inte alls tyvärr. Verkar som att han mest blir förvirrad av detta. 🙁

Jag lägger alltid hästarna för galopp innan jag ger hjälpen och väntar på frågan om vi ska galoppera från dem.
Lägger man dem fysiskt så som de rör kroppen i fattning så blir det alltid galopp då man ger hjälpen. Det kan rent fysiskt inte bli annat än rätt galopp.
Jag vill ha hästar som ställer frågan ”ska vi galoppera?” Och där jag mer kan säga ”varsågod!” än ”galoppera” direkt.
Och då inser man redan innan fattningen att det kommer gå eller ej.
Under inlärning hos främst ryttare kan man få leta galopp-läge en hel del för att hitta den där känslan i att nu ligger man rätt. Så man kanske får rida runt en hel del och bara leta läget. Men när man lär sig hitta det får man inga problem sen. Det blir inte ena dagen si och andra så, lite på lotto liksom.
Det lät intressant men jag förstår inte riktigt hur du menar med att ”lägga hästen för galopp”? Är det framåtbjudningen du menar?

Det hjälper min 9-åriga dotter att titta utåt samt sitta ordentligt på rumpan när hon inte får till det med att fatta galopp. Dvs att vrida huvudet åt vänster för höger galopp. Allt följer då med, skänken, sits, händer.
Precis det tipset såg jag i nån Youtube-film.😊 Har testat och det kan hjälpa lite ibland men inte hela vägen.

Ställ hästen lite utåt så underlättar det för hästen att ta fattningen och du blir mindre frestad att böja dig framåt. Galoppera bara några språng, beröm och sakta sedan av. Om hästen förstår att den inte förväntas galoppera flera varv så brukar den slappna av bättre i fattningen.
Vi körde rätt mycket med just det ett tag, fatta - berömma - bryta av, och då blev fattningarna bättre en period. Tyvärr lär sig min häst otroligt snabbt och det dröjde inte länge förrän han då bara höll galopp i ett eller två språng och sen självmant bröt av (varpå det blev problem att fatta ny galopp), det var ju så man skulle göra...
 
Jag har alltid tidigare fattar galopp mest för ytterskänkel, ända tills jag köpte en extremt känslig häst. Då fick jag lära om att rida både galoppfattningar och byten mest för innerskänkel för att inte få en häst som blev otroligt frustrerad när jag försökte få en rak fattning eller byte istället för en med rumpan innanför eller byten som svajade massor. Vi hade många diskussioner som slutade med en arg häst som vägrade galoppera utan istället travade runt som en ostbåge.

Helt logiskt från hästens synvinkel så sa jag ju åt henne att både flytta rumpan och galoppera om jag använde för mycket ytterskänkel för långt bak och det var då lättare för henne att förstå att galoppera och göra det rakt om jag fattade mest med innerskänkeln.
 
Jag har alltid tidigare fattar galopp mest för ytterskänkel, ända tills jag köpte en extremt känslig häst. Då fick jag lära om att rida både galoppfattningar och byten mest för innerskänkel för att inte få en häst som blev otroligt frustrerad när jag försökte få en rak fattning eller byte istället för en med rumpan innanför eller byten som svajade massor. Vi hade många diskussioner som slutade med en arg häst som vägrade galoppera utan istället travade runt som en ostbåge.

Helt logiskt från hästens synvinkel så sa jag ju åt henne att både flytta rumpan och galoppera om jag använde för mycket ytterskänkel för långt bak och det var då lättare för henne att förstå att galoppera och göra det rakt om jag fattade mest med innerskänkeln.
Ja, det stämmer bra på min häst också. Han tar gärna ytterskänkeln som en signal om att rumpan ska in, och då blir det genast rätt jobbigt att fatta galopp... Men jag har å andra sidan aldrig fattat galopp på honom för ytterskänkeln utan jag skulle säga att det är mer innerskänkel, inner sittben och att jag skiftar takt till galopp.
 
För mig som ryttare kan kan tycka att det hjälper att blunda när jag gör fattningen (efter tips från tränare). Jag vet inte VARFÖR det funkar, men uppenbarligen fixar det min hjälpgivning :cautious:
 
Andas ut vid fattningen, har hjälpt mig en massor med häst som ville kasta iväg sig vid fattning. Lite annorlunda problem men hjälper med avslappning.
 
Ja, det stämmer bra på min häst också. Han tar gärna ytterskänkeln som en signal om att rumpan ska in, och då blir det genast rätt jobbigt att fatta galopp... Men jag har å andra sidan aldrig fattat galopp på honom för ytterskänkeln utan jag skulle säga att det är mer innerskänkel, inner sittben och att jag skiftar takt till galopp.
Vad menar du med "skiftar takt till galopp"? Lite av grejen med känsliga hästar är ofta att man måste sitta väldigt stilla så att man inte stör. Fram med inner sittben och lätta i innerhanden men absolut inte mer än så.
 
Vad menar du med "skiftar takt till galopp"? Lite av grejen med känsliga hästar är ofta att man måste sitta väldigt stilla så att man inte stör. Fram med inner sittben och lätta i innerhanden men absolut inte mer än så.
Hmm, svårt att förklara men typ som att jag puttar igång galoppen med sätet.

Hade för övrigt en mycket bra lektion för min ena tränare igår där jag fick lite extra hjälp med galoppfattningarna. Genom att fokusera på min egen stabilitet väldigt mycket innan och i själva fattningen så funkade allt betydligt bättre. :) Sen är det ju alltid enklare när nån står på backen och påminner en om vad man ska tänka på, men vi kämpar vidare, tack för alla tips!
 
Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller galoppfattningar och behöver hitta ett sätt att komma ur det.

Min häst är en väldigt känslig herre som antingen är på humör och då är med på det mesta, eller också ifrågasätter han allt. Bra dagar så fattar han galopp bara jag tänker galopp men mindre bra dagar när den minimala, näst intill omedvetna, hjälpen inte funkar så får jag inte till det alls. Vet att jag i detta läget lätt blir framåtlutad, vilket är helt galet, men jag lyckas inte komma ifrån det. Ibland hjälper det att ta fattningen från skritt istället för från trav, men inte alltid.

Skulle behöva tips på hur jag ska tänka/känna för att göra en riktigt tydlig fattning, och verkligen få igenom den, så att vi inte hamnar i den onda cirkel vi nu lätt kommer i då min häst börjar ifrågasätta om det verkligen var galopp jag bad om.
Trava in på diagonalen i lättridning och sitt inte om. Gasa på lite första halvan och led sedan hästen inåt så att du får med dig bogarna. Precis innan hörnet fattar du galopp. Lite som man lär en unghäst hur man fattar galopp. Är dålig på att förklara, hade varit lättare att visa :o Hoppas det hjälper dig!
 
Trava in på diagonalen i lättridning och sitt inte om. Gasa på lite första halvan och led sedan hästen inåt så att du får med dig bogarna. Precis innan hörnet fattar du galopp. Lite som man lär en unghäst hur man fattar galopp. Är dålig på att förklara, hade varit lättare att visa :o Hoppas det hjälper dig!
Tack! Vi har fått betydligt bättre ordning på galoppfattningarna sen jag skrev inlägget. Det är min egen stabilitet, eller snarare brist på stabilitet, som spökar emellanåt och min häst är extremt känslig för det. När jag bara kommer ihåg att använda min coremuskulatur ordentligt så går det lätt som en plätt att fatta galopp. :)
 
Trava in på diagonalen i lättridning och sitt inte om. Gasa på lite första halvan och led sedan hästen inåt så att du får med dig bogarna. Precis innan hörnet fattar du galopp. Lite som man lär en unghäst hur man fattar galopp. Är dålig på att förklara, hade varit lättare att visa :o Hoppas det hjälper dig!
Varför skulle det vara gynnsamt att sitta på fel sittben för galoppen? Hänger inte med på detta.
 
@ylvalill jag har tolkat dig som att det inte är att få hästen att fatta *RÄTT* galopp som är problemet i sak, utan att göra fattningen oavsett?
Ofta när ryttaren fattar för inner skänkel, faller de framåt, och eftersom galoppen börjar med bakbenet, så blir det tokigt för ryttaren trycker istället ner frambenet/bogen på hästen som då får svårt att fatta. Därför tycker inte jag det är en lösning att fokusera på att böja/ställa hästen i fronten i första hand, det är bakbenet som är nyckeln.
Jag fattar för ytter skänkel, och brukar utöver det tänket att man sitter på en fyrkantig "bock" på backen. Man vill bara "tippa" bocken från yttre bakre hörnet och lite lätt diagonalt över på inre främre hörnet. Dvs det blir en minimal tiltning av sittbenen som hjälp. Då blir det rätt och enkelt :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 728
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 889
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp